Nadnárodní koncerny podnikající ve spotřebním sektoru se už léta potýkají se stagnující, či jenom mírně rostoucí poptávkou na vyspělých trzích.
Koncerny narážejí na sílící konkurenci početných start-upů „experimentujících“ s novými značkami, které však spotřebitelé často považují za „autentičtější“ nebo „etičtější“, než jsou zavedené velké značky. Pociťuje to i britsko-nizozemský koncern Unilever, jemuž tržby klesají už čtyři roky a loni se meziročně snížily o 5,1 % na 51 mld eur.
Urychlit tempo růstu tržeb, zbavit se málo výnosných aktivit, a naopak rozšířit podnikání ve vysoce ziskovém byznysu má za úkol nový výkonný šéf Unileveru Alan Jope, který letos v lednu ve funkci vystřídal Paula Polmana. Ten řídil společnost od ledna 2009. Většinu své kariéry (27 let) ale strávil u amerického koncernu Procter &Gamble.
Alan Jope nastoupil do nejvyšší výkonné funkce jako ředitel největší divize vyrábějící různé kosmetické přípravky (Beauty & Personal Care – BPC). Na tu do budoucna také nejvíce sází.
Přibližně 60 % obratu Unileveru pochází ze zemí označovaných jako „rozvíjející se trhy“ (emerging markets). Na jeho finančních výsledcích se projevily také problémy zemí, jako jsou Brazílie, Turecko a Argentina, jejichž měny citelně zeslábly vůči americkému dolaru.
Klíčová je divize kosmetiky
Společnost Unilever od prvního ledna 2018 reorganizovala své provozní segmenty, jež jsou nyní tři: Kosmetika a osobní péče (Beauty & Personal Care), Potraviny a občerstvení (Foods & Refreshment) a Péče o domov (Home Care).
Prvně jmenovaný segment je pro koncern nejdůležitější. Loni vykázal obrat 20,6 mld. eur, (40 % celkového obratu) a na provozním zisku se podílel přibližně jednou třetinou. Divize Beauty & Personal Care (zkráceně BPC) zahrnuje pět globálních značek s více než miliardovým obratem ročně. Konkrétně jsou to Axe, Dove, Lux, Rexona a Sunsilk.
Divize BPC zaujímá vedoucí globální pozici v prodeji vlasové kosmetiky, pleťových přípravků a deodorantů. Na jednotlivých lokálních trzích jí patří přední místo například v prodeji přípravků ústní hygieny.
Nejmenší divize Home Care vyrábějící různé přípravky pro domácnost loni dosáhla obratu 10,1 mld. eur a vytvořila 9 % celkového provozního zisku. V jejím portfoliu jsou dvě značky s ročním obratem přes miliardu eur, a to Dirt is Good a Surf. K dalším klíčovým značkám patří Comfort, Domestos, Sunlight a Cif. Divize generuje skoro 80 % tržeb v rozvojových a středně vyspělých zemích.
Je to právě kosmetika, tedy „průmysl krásy“, do které Unilever od roku 2015 nejvíce investuje. Z 11 mld. eur, které na nákupy menších firem dosud vynaložil, připadaly na „beauty“ skoro tři čtvrtiny. Koncern na druhé straně rozprodal majetek za přibližně 8 mld. eur. Převážně šlo o pomalu rostoucí kategorie potravin jako například pomazánek a tuků.
Alan Jope začal pracovat pro Unilever v roce 1985, když se předtím zapojil do tréninkového marketingového programu. Většinu svého pracovního života strávil na manažerských postech v USA, ale zkušenosti s řízením byznysu Unileveru získával také v Indii, Číně a Rusku.
Čtyřiapadesátiletý manažer, který pochází ze Skotska, poskytl své první obsáhlejší interview až začátkem letošního června pro britský list Financial Times. V něm zřetelně naznačil, že společnost, dále omezí výrobu potravin, kde dosahuje nízkých marží, a o to více se zaměří na kosmetiku a produkty pro péči o tělo. „Letos počítáme s růstem obratu o 3 – 4 % a věřím, že příští rok se tento ukazatel výrazně zlepší,“ uvedl Alan Jope.
Jak dodal, je si vědom naléhavosti svého úkolu – rychle pozvednout výsledky koncernu, který stejně jako jeho konkurenti ve spotřebním sektoru musí „čelit mnoha výzvám“. Jsou to hlavně odklon mladých zákazníků (tzv. mileniálů) od zavedených „starých“ značek a nové trendy jako například veganství.
Napsat komentář