U toaletního papíru vítězí tři vrstvy. Papírové kapesníčky nakupují domácnosti nejčastěji dvouvrstvé.
Prostředky papírové hygieny (toaletní papír, papírové kapesníčky, kuchyňské utěrky, papírové ubrousky) najdeme v nákupních košících téměř všech českých domácností. Největší místo v nich podle očekávání zaujímá toaletní papír s 62% podílem na celkových spotřebitelských výdajích za daný trh v období od března 2018 do dubna 2019.
„Toaletní papír nakupujeme 14krát za rok a průměrné roční výdaje dosahují téměř 740 Kč. Nejoblíbenější jsou toaletní papíry třívrstvé, osloví téměř 80 % Čechů,“ uvádí Julia To, Konzultant Spotřebitelského panelu GfK.
Papírové kapesníčky představují takřka 22 % trhu ve výdajích. Běžně nakupujeme jak papírové kapesníčky v balíčkách, tak i kapesníčky v krabicích. Kapesníčky skládané v balíčkách nakupuje téměř 70 % domácností v průměru zhruba jednou za dva měsíce. Ročně za ně utratí 132 Kč. Papírové kapesníčky v krabicích oslovují o něco méně kupujících, ale celkové výdaje na kupující domácnost jsou podstatně vyšší, přesahují 240 Kč. Domácnosti nakupují domů nejvíce papírové kapesníčky dvouvrstvé, tvoří téměř 51 % spotřebitelských výdajů na papírové kapesníčky celkem.
Kuchyňské utěrky nakupuje přes 60 % domácností, které za ně ročně utratí v průměru 217 Kč. Kuchyňské utěrky nakupujeme jednou za dva měsíce. Papírové ubrousky si během posledního roku nakoupily bezmála dvě pětiny domácností, v průměru jednou za čtyři měsíce. Roční průměrné výdaje na domácnost činí 57 Kč.
Promoce nejvíce ovlivňují kategorii toaletního papíru
I na trhu papírové hygieny hrají promoce nezanedbatelnou roli. Zdaleka nejvíc je akcemi ovlivněna kategorie toaletního papíru, kde utrácíme podle Spotřebitelského panelu GfK ve slevách takřka 62 % výdajů na toaletní papír. Z hlediska promočního podílu jsou na druhém místě kuchyňské utěrky.
Při nákupech papírových produktů se rozhodujeme velmi často pro privátní značky. Podíl privátních značek ve všech kategoriích vysoko překračuje průměr FMCG, v kategorii papírové kapesníčky dokonce dosahuje 64 % výdajů. Nejdůležitějšími nákupními místy pro papírové produkty jsou hypermarkety, následují diskonty a supermarkety.
Vlhčené ubrousky nabízejí příjemný komfort
Rostoucí segment jsou různé varianty vlhčených ubrousků. Staly se běžnou součástí večerního odličovacího rituálu, neobejdou se bez nich maminky malých dětí. Méně rozšířený je pak vlhčený toaletní papír. Všechny spojuje příjemný pocit po jejich použití, možnost vybrat si parfémaci nebo různé pečující složky, kterými jsou ubrousky napuštěny. K dispozici jsou tyto výrobky také v kvalitě bio. Základním použitým materiálem vlhčených ubrousků bývá směs polyetylénu a viskózy, někteří výrobci využívají bavlnu, případně bio bavlnu.
Na rozdíl od jemného toaletního papíru se však tyto materiály ve vodě nerozpadají, a proto mohou poškodit nebo ucpat odpad nebo kanalizační systém. Výčet negativních vlastností vůči životnímu prostředí je však podle některých odborníků, podobně jako u dětských plenek, výrazně širší. Lze proto předpokládat, že se o nich bude v souvislosti s ekologií ještě hodně hovořit.
Napsat komentář