U nealka máme nejraději klasiku, rádi však ochutnáme i novinky

Studené nealkoholické nápoje kupují prakticky všechny české domácnosti. Průměrná domácnost si jich v minulém roce podle spotřebitelského panelu GfK nakoupila 432 litrů a utratila za ně přes 3660 Kč.

Na nákup nealkoholických nápojů se podle dat Spotřebitelského panelu GfK loni vydala každá česká domácnost v průměru jednou za pět dnů, přičemž jeden průměrný nákup obsahoval šest litrů nealkoholických nápojů. V létě se častěji nakupují ovocné příchutě, v zimě a zejména kolem Vánoc nápoje s kolovou příchutí.

Také při nákupu nealkoholických nápojů Češi velmi rádi využívají promoce. „Na akční nákupy loni směřovaly tři pětiny z celkových výdajů určených na koupi studených nealkoholických nápojů,“ upřesňuje Hana Paděrová, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK.

Nejvíc se utrácí za vody

K největším kategoriím z hlediska spotřebitelských výdajů patří vody, ať už stolní nebo minerální, které následují sycené nealkoholické nápoje a ovocné nápoje včetně džusů. Ochucené i neochucené vody v minulém roce nakoupilo 95 % domácností, přičemž 8 z 10 nakupovalo stolní vody. O něco oblíbenější i přes vyšší průměrnou cenu jsou minerální vody, které koupilo 9 z 10 českých domácností.

„Téměř dvě třetiny výdajů směřovaly na nákup minerálních vod v akci,“ konstatuje Hana Paděrová. Co se týká minerálek, ty české domácnosti nakupovaly takřka dvakrát měsíčně, zatímco stolní vody jen mírně častěji než jednou měsíčně. „V segmentu stolních vod jsou velmi důležité privátní značky. Měřeno spotřebitelskými výdaji představují téměř dvě pětiny trhu,“ konstatuje Hana Paděrová.

V sycených nápojích vedou koly

Sycené nealkoholické nápoje loni nakoupilo 9 z 10 českých domácností. „Nejvíce kupujících mají kolové nápoje, které si loni alespoň jednou přineslo domů více než osmdesát procent domácností. Průměrně je nakupovaly dvakrát do měsíce,“ popisuje Hana Paděrová. Limonády nakupovaly takřka dvě třetiny domácností a toniky přibližně čtvrtina. Limonády však spotřebitelé vkládali do nákupního košíku jen jednou měsíčně a toniky dokonce o něco méně než jednou za dva měsíce. V kategorii limonád jsou velmi silné privátní značky, a to s více jak pětinovým podílem na spotřebitelských výdajů.

Z dat společnosti Median (Market&Media&Lifestyle ‒ TGI, 3. a 4. kvartál 2018) vyplývá, že ochucené sycené nápoje pila skoro polovina (48 %) dotázaných spotřebitelů. Největší skupina (21 %) z těch, kteří je za posledních dvanáct měsíců pili, si je dopřává dvakrát až třikrát týdně, nicméně skoro 7 % je konzumuje jednou denně a bezmála 9 % pijáků si je dopřává dokonce vícekrát za den. Největší skupinu (67 %) tvoří konzumenti, kteří tento druh nápoje pijí doma, nicméně oblíbené jsou také pro pití v práci a ve škole, kde se k jejich konzumaci hlásí 38 %, z těch, kteří je pijí. Teprve za nimi následují návštěvníci restaurací hospod a v těsném závěsu se drží i konzumenti, kteří je doslali jako součást pohoštění na návštěvě.

Ovoce míří nejčastěji do džusů

Džusy a ovocné nápoje nakupuje podle spotřebitelského panelu GfK takřka 9 z 10 českých domácností. Pro přesnost připomeňme, že do této kategorie řadíme jak džusy, tak nektary a ovocné nápoje s menším podílem ovocné složky. Z hlediska spotřebitelských výdajů je nejdůležitější segment ovocných džusů, který zaujímá více než 40% podíl v této kategorii. „Čtvrtina výdajů za džusy směřuje na nákup privátních značek. U ovocných nápojů s menším podílem ovocné složky představují privátní značky šest procent z celkových výdajů na kategorii,“ dodává Hana Paděrová.

Sirupům vládnou tradiční značky

Sirupy nakoupily v roce 2018 více než tři čtvrtiny českých domácností, a to s průměrnou frekvencí jednou za měsíc. U sirupů spotřebitelé dávají přednost tradičním značkám, privátní značky představují méně než 15% podíl na výdajích. Sirupy a šťávy na ředění pila podle dat společnosti Median za poslední rok víc než polovina (56 %) respondentů. Více než třetina (32 %) z nich je coby součást pitného režimu používá více než jedenkrát denně a zhruba desetina uvádí jejich konzumaci každodenně. Necelá pětina (19 %) si je dopřává dvakrát až třikrát týdně.

Třetina domácností, a to v průměru jednou za čtvrt roku, nakupovala podle Spotřebitelského panelu GfK také ledové čaje. O něco méně domácností, zato s vyšší frekvencí (3× za čtvrtletí) nakupovalo energetické nápoje. Je nutné připomenout, že nákupy studených nealkoholických nápojů jsou sezónně značně ovlivněné, přičemž obdobím největších nákupů v kategorii vod (stolních i minerálních) je léto. Kolové nápoje, džusy i nektary se v největší míře naopak nakupují v období vánočních a novoročních svátků.

Nejdůležitějším místem nákupu nealkoholických nápojů jsou hypermarkety, kam směřuje více než třetina spotřebitelských výdajů. V diskontech končí čtvrtina a v supermarketech více než pětina z celkových výdajů.

Novinky Češi rádi zkusí

Mezi nejpopulárnější příchutě v ochucených vodách patří citron, pomeranč, lesní plody, malina anebo bílé hrozny. „Češi ale rádi vyzkoušejí i méně typické chuťové varianty, jako například granátové jablko. Velký úspěch jsme zaznamenali také s limitovanou edicí Mattoni Spritz nebo Mattoni Meloun,“ popisuje Pavel Novák, mediální zástupce společnosti Karlovarské Minerální vody. Loni tato společnost uvedla například netradiční ochucenou variantu Mattoni Cedrata, která je inspirována Středomořím a chutná po citrusech.

Spotřebitelé mohli také nově ochutnat Dobrý sirup v příchuti Bezinka a Švestka a značka Dobrá voda rozšířila portfolio o novou řadu jemně perlivých minerálních vod s obsahem přírodního výtažku z bylinek a květů (s příchutí mateřídoušky, meduňky a bezinky). Obalovou novinkou je nový ekodesign lahve Mattoni Eco Sport, která je z 50 % vyrobená z recyklovaného PETu. S ohledem na to, že loni na podzim převzala firma v ČR, SR a v Maďarsku aktiva společnosti PepsiCo, patří mezi její poslední novinky i nová ochucená bezkalorická varianta Pepsi s příchutí limetky. Také pro letošní sezónu chystá firma několik novinek, například novou netradiční příchuť Mattoni a další limitovanou edici.

Za zajímavou novinku je možné považovat rostlinný nápoj AdeZ, a to v neochucených příchutích mandle, oves, kokos a rýže a dále v menších ochucených variantách. „Před necelým půl rokem jsme tak vstoupili do nového segmentu nápojů, který může být vhodnou alternativou spotřebitelům, kteří mají například intoleranci na mléko živočišného původu,“ naznačuje Kateřina Kozlová, External Communications Manager CZ/SK ve společnosti Coca-Cola HBC Česká republika.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 04.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *