V segmentu bio se prosazují privátky

Zájem o biopotraviny roste. Jejich podíl však zatím nedosahuje ani procento nákupního koše potravin. Každý Čech za ně podle zprávy Ministerstva zemědělství ročně utratí průměrně necelých 250 korun.

Ministerstvo zemědělství podporuje ekologické zemědělství a výrobu biopotravin řadou aktivit, mimo jiné tradiční propagační kampaní „Září – Měsíc biopotravin a ekologického zemědělství“.

Podle údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen přesáhly tržby za biopotraviny (bez tzv. fresh potravin jako např. chléb, pečivo, ovoce, zelenina, maso…) v posledních 12 měsících (od června 2017 do května 2018) 1,5 mld. Kč s meziročním růstem 8,5 %.

Bio segment v maloobchodních prodejnách s potravinami a smíšeným zbožím a v drogistických řetězcích však stále tvoří necelé procento (0,9 %) z celkového obratu potravinářského koše a jeho podíl se za poslední roky jen mírně zvyšuje. Roste však v tržbách meziročně rychleji než celý koš potravinářských kategorií, jehož obrat se meziročně zvýšil o 4,5 %.

TOP 5 v obratu vede hotová dětská výživa

Obratově nejvýznamnější bio segment je v kategorii hotová dětská výživa, kde bio produkty tvoří až 13 % z celkových tržeb bio skupiny. Následují kuchyňské oleje s podílem bio segmentu 7 % z tržeb bio skupiny a třetí příčku si udrželo čerstvé mléko (6 %). Do TOP 5 kategorií se zařadily také jogurty a suchá dětská strava.

Největší zastoupení bio produktů v rámci porovnávaných kategorií (kategorie s ročním obratem větším než 20 mil. Kč) najdeme v trvanlivém rostlinném mléce, kde až 27 % z celkových tržeb putuje za bio produkty. Následují dětské kategorie: suchá strava s podílem bio 25 % a hotová dětská výživa s podílem bio 18 %.

V kategorii pufované chlebíčky si ukrajují bio produkty 14 % z obratu celé kategorie a na pátou příčku se dostala dětská mléka bez příchutě, kde podíl bio produktů tvoří 9 % z celého obratu kategorie neochucených dětských mlék.

Posilují bio privátní značky

Zatímco podíl privátních značek z koše potravinářských kategorií víceméně stagnuje na úrovni přibližně 19 %, v bio segmentu se tržby za vlastní značky potravinářských i drogistických řetězců těší výraznému meziročnímu nárůstu o více než 30 % na 667 mil. Kč. Před dvěma lety tvořily privátní značky v bio segmentu 27 %, před rokem už generovaly více než třetinu z obratu celého bio potravinářského koláče (36 %) a za posledních 12 měsíců se jejich podíl vyšplhal až na 44 %.

Celkové lepší postavení privátních značek v bio segmentu potvrzuje fakt, že dražší bio produkty se pro spotřebitele stávají cenově lákavějšími pod hlavičkou privátky, zatímco ve standardních potravinových kategoriích značkové produkty výrazně více promují a cenově se přibližují privátním značkám.

Nejdůležitějším nákupním kanálem jsou hypermarkety

Podle v dubnu uveřejněné zprávy Zprávy o trhu s biopotravinami v ČR v roce 2016, kterou pro Ministerstvo zemědělství zpracoval Ústav zemědělské ekonomiky a informací, nakupují téměř 44 % všech biopotravin čeští zákazníci v maloobchodních řetězcích, 18 % nakoupí v drogeriích a 14 % v prodejnách zdravé výživy. Faremní a další přímý prodej má zhruba 7% podíl, obdobný je i objem biopotravin prodaných přes e-shopy. Vzrostl objem biopotravin prodaných prostřednictvím gastronomických zařízení a provozoven veřejného stravování.

Jak uvádí Nina Páleníková, Consultant, Consumer Panel Services, GfK, v posledních 12 měsících si alespoň jednou koupilo balené bio potraviny sedm z deseti domácností. Necelá třetina výdajů domácností na nákupy bio potravin směřovala v tomto období do nákupů za akční cenu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2018…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.