Podle Mezinárodní organizace pro kávu byli v uplynulých letech Češi přeborníci v konzumaci rozpustné kávy.
Češi si chtějí pochutnat a očekávají od svého šálku kávy nebo čaje vždy „něco navíc“. Už se nespokojí s obyčejným „turkem“ nebo cappucinnem bez husté mléčné pěny, stejně tak v případě čajů vyžadují přírodní složení, plnou chuť a možnost co nejpestřejšího výběru.
Podle nejnovější studie Mezinárodní agentury pro výzkum rakoviny v Imperial College London, mají lidé, pijící kávu, nižší míru úmrtnosti a menší riziko, že zemřou na nejčastější závažné nemoci, jako je onemocnění oběhového ústrojí a nemoci trávicího traktu.
Z výsledků vyplývá, že mírná konzumace kávy (maximálně tři šálky denně) má na zdraví člověka pozitivní vliv.
Pravdou je, že celosvětově spotřeba kávy nepřetržitě roste, stejně jako poptávka po zrnkové kávě nejvyšší kvality. Popíjení kávy se stalo oblíbeným společenským rituálem a zdaleka si ji nedopřáváme jen z důvodu potřebného „dobití baterek.“
Průzkum Kaffeereport, který si nechala na konci loňského roku vypracovat společnost Tchibo, ukázal, že 61,3 % českých pijáků kávy od 18 do 64 let pravidelně popíjí instantní kávu, 41,9 % espresso, 31,4 % cappuccino a 19,4 % si dopřává kávu filtrovanou. Celkem 60,4 % lidí si dá šálek několikrát za den.
Na vzestupu kapsle a varianty crema
Společnost Tchibo pozoruje již několikátým rokem zvyšující se zájem o zrnkové kávy a také tzv. jednoporcové systémy neboli kapsle. „S ohledem na zvyšující se informovanost a vzdělanost zákazníků je patrný zájem o kvalitnější a raritní kávy z unikátních lokalit, což zaznamenáváme i v našich obchodech, kde pravidelně uvádíme limitované edice vybraných druhů káv a kávových kapslí. Prodej instantní kávy je v porovnání let 2015 a 2016 stabilní, nicméně v rámci segmentu instantní kávy rostou prodeje kávy vyráběné metodou „spray“ a spotřebitelé častěji vyhledávají varianty crema s pěnou,“ prozradila Eva Kotýnková, Corporate Communications Manager a mluvčí společnosti Tchibo Praha.
V prodejnách Tchibo zákazníci pravidelně najdou limitované edice prémiových káv Tchibo Privat Kaffee Rarität z vybraných pěstitelských oblastí světa, letos byla uvedena kilogramová balení kávy Tchibo Barista Espresso a Caffé Crema se speciálním uzávěrem pro zachování čerstvého aroma. „Z našich káv prodávaných na váhu je nejžádanější jednodruhová prémiová káva Privat Kaffee Brazil Mild a dále Privat Kaffee Guatemala Grande. Většina zákazníků využívá možnost poradenství s našimi kávovými specialistkami a nechává si kávu namlít na místě na profesionálním mlýnku pro konkrétní typ přípravy doma. Menší část si kupuje s sebou domů celá kávová zrna a využívají domácích mlýnků, nebo kávová zrna používají do plno či poloautomatických kávovarů,“ uvádí dále Eva Kotýnková.
Poptávka po kvalitním zrnu
Na jedné straně stojí stále početná skupina lidí, kteří si kupují kávu již namletou a zůstávají věrni své značce i po desetiletí. Na straně druhé existuje stále více zákazníků, hlavně ve věkové skupině od 25 let, kteří si rádi připlatí za kvalitní kávová zrna a nebojí se experimentovat. Trpělivě hledají na trhu „svůj“produkt, který jim vyhovuje a jsou ochotni investovat do mlýnku, případně presovaru nebo jiného přístroje. Což potvrzuje i Teresa Mokrysz, zakladatelka skupiny Mokate: „Zajímavé je, že i mezi milovníky tradičního českého „turka“ roste zájem o kvalitní a čerstvě namletou kávu. Rostoucí poptávka tak potvrzuje správnost našeho rozhodnutí obohatit výrobní program Marily, tradičního výrobce české zrnkové kávy. Kromě dosavadního vlajkového produktu – mletého Standardu – jsme vsadili na sérii kvalitních káv. A vyplatilo se. V tomto segmentu se můžeme pochlubit dvouciferným růstem prodeje. Ze segmentu levnějších káv stále drží prodejní rekordy mletý Standard Marila, který prošel grafickou proměnou. Stejný „facelift“ plánujeme i u čtvrtkilogramového obalu mleté kávy Standard.“
Kávy, které Mokate Czech praží ve svém středočeském závodě Marila, prodává po celém světě. V Česku se nejlépe prodávají dva protipóly – výběrová zrnková Marila Crema Delicado a zmíněný mletý Standard. V okolních evropských zemích pak Cafe Crema. „Nedávno se naše nabídka rozrostla o sérií káv Single Origin, které charakterizuje výjimečná chuť, která čerpá ze země původu kávových zrn, což jsou například Brazílie, Etiopie nebo Kolumbie. Kromě toho se tato série vymyká originalitou grafického zpracování obalu,“ doplňuje Teresa Mokrysz.
Své zákazníky si rychle nacházejí také dvě novinky od společnosti Oxalis, a to aromatizované kávy Jablečný závin a Arašídová sušenka. Oxalis nabízí taktéž několik druhů zrnkové kávy arabica z Kostariky, Panamy a El Salvadoru.
Milovníků instantní kávy ubývá
Podle Mezinárodní organizace pro kávu vypili Češi v uplynulých letech nejvíce rozpustné kávy na světě.
Přesto, spolu s poměrně rychlým růstem segmentu zrnkové kávy, segment rozpustné kávy a také kávovinových nápojů mírně klesá. Přestože instantní rozpustná káva zůstává masovou záležitostí, zejména díky jednoduchosti a rychlosti přípravy a reklamním kampaním, v souvislosti se vzrůstající úrovní kávové kultury v evropských zemích, její aktuální prodeje spíše stagnují. Spotřebitelé aktivně vyhledávají novinky, nebojí se zeptat a mají vyšší nároky. Cena jednoznačně přestává být jedním z hlavních faktorů, tím se stává čerstvost a jakost výchozí suroviny.
Káva s limonádou? Proč ne!
Češi jako první na světě mohli letos v létě objevit a ochutnat neobvyklé a osvěžující spojení kávy a citrusové limonády. Čistě přírodní, jemně perlivý nealkoholický nápoj Mazagrande bez přidaného cukru je zlatavé barvy s chutí čerstvých citrusů a nádechem kávy. Pít se dá samotný, na ledu s citronem nebo také v míchaných nápojích s alkoholem.
Mazagrande staví na historii dávného nápoje – mazagran, který vznikl, když francouzští legionáři v Alžírsku přemýšleli nad tím, jak nejlépe zahnat žízeň v horku. Zvědavost je dovedla až ke spojení kávy a citronové šťávy se sodovkou a výsledkem byl osvěžující nápoj pojmenovaný podle pevnosti Mazagran. Od té doby se nápoj postupně šířil dál po světě, uchytil se hlavně v Portugalsku a poslední dobou si postupně získává popularitu i v našich zeměpisných šířkách. Prodává se v hliníkové plechovce o objemu 250 ml v běžné maloobchodní síti, velkoobchodech, online i ve značkových obchodech Tchibo.
Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém Retail News…
Napsat komentář