V Německu se jí hodně – a levně
Německému hospodářství letos významně pomáhá domácí soukromá spotřeba, jejíž klíčovou složkou je maloobchodní prodej potravin. Ten během ledna až září ve srovnání se stejným obdobím loňského roku nominálně stoupl asi o 2 % na 162 mld. eur, odhaduje Spolkový svaz německého potravinářského obchodu (BVLH).
Nadprůměrně stoupl prodej ovoce, zeleniny a také cukrářských výrobků, naopak klesl prodej mléka, mléčných výrobků a masa.
Maloobchod, klíčový partner
Potravinářské řetězce ve Spolkové republice loni vykázaly souhrnný obrat 249,9 mld. eur, meziročně o 2,2 % více, z toho samotné potraviny činily 186,3 mld. eur proti 180,2 mld. eur předloni, jak uvádí ve svém výročním přehledu TradeDimensions společnost Nielsen.
Maloobchod je jednoznačně největším obchodním partnerem potravinářských firem. Tím druhým je tzv. trh mimo dům. V rámci uvedeného segmentu se loni prodaly potraviny za 71,2 mld. eur (meziročně o 2,5 % více).
Maloobchodní trh v SRN je silně koncentrován. Skoro tři čtvrtiny jeho obratu připadá na pět největších řetězců, jejichž vyjednávací pozice je velice silná, hlavně vůči menším a středně velkým firmám.
V hodnocení řetězců vede Kaufland
V hodnocení potravinářských řetězců, které pravidelně provádí Německý ústav pro kvalitu služeb, letos obsadil první místo Kaufland. V průzkumu, jehož výsledky byly zveřejněny v polovině října, získal nejvíce bodů hlavně díky kvalitním službám. Zákazníci oceňují ochotu a vstřícnost personálu, jeho schopnost odborně poradit. Nabídka zboží je široká a na prodejní ploše přehledná. Kromě toho, má Kaufland ve Spolkové republice nejdelší otevírací dobu, v pracovní dny až patnáctihodinovou. A v cenovém srovnání mu patří místo hned za diskonty.
Druhé místo v žebříčku patří společnosti Marktkauf, jež je součástí Edeka-Gruppe. Zákazníci u ní oceňují velmi dobrou kvalitu služeb, nabídku čerstvých potravin i čistotu prodejen. Z diskontních řetězců nejlepší příčku (čtvrtou) získal Lidl.
Německý ústav pro kvalitu služeb se ve svém průzkumu zaměřil na 14 maloobchodních řetězců s nadnárodní působností, které mají ve Spolkové republice alespoň 150 prodejen. Další podmínkou bylo, že jsou přítomny alespoň ve dvou ze čtyř velkoměst (Berlíně, Mnichově, Hamburku a Kolíně nad Rýnem).
Pozitivní hodnocení diskontů
V Německu jsou velice oblíbené diskontní prodejny. Spotřebitelé hodnotí jejich nabídku a nákupní prostředí kladně nebo alespoň jako uspokojivé. Devět zákazníků z deseti do diskontů lákají nízké ceny. Kvalitu nabízených potravin ale hodnotí rozdílně.
Nejvíce lidí (35 % dotázaných) je nespokojeno s kvalitou masa a masných výrobků. Ostatní sortimentní skupiny jsou hodnoceny mnohem lépe. Spotřebitelé na diskontech oceňují především širokou nabídku mléčných výrobků, uvádí Německý ústav pro kvalitu služeb.
Silný prémiový segment
Ceny potravin patří – vztaženo k příjmům domácností – v Německu k nejlevnějším v Evropě. Hlavně kvůli vysokému – zhruba třetinovému podílu privátních značek, jejichž počet dále stoupá. Dávají jim přednost lidé, kteří mají hluboko do kapsy. Ale na druhé straně, zhruba čtvrtina německých domácností má nadprůměrné příjmy.
„Prémioví zákazníci“ za dražší potraviny utratí kolem 60 mld. eur ročně, informuje výzkumná společnost GfK. To představuje asi 40 % veškerých výdajů německých domácností za potraviny. Na tento zákaznický segment se letos zaměřil i potravinářský veletrh Anuga, který se konal 8. – 12. října v Kolíně nad Rýnem. Právě prémioví zákazníci často určují trendy ve spotřebě potravin. Vyhledávají nové speciality, více si dopřávají bioprodukty a často nakupují na farmářských trzích, píše list Handelsblatt.
Napsat komentář