600 šálků čaje a přes 1000 šálků kávy ročně
Situace na trhu s kávou a čajem je relativně stabilní, jejich konzumace každým rokem mírně roste. V segmentu kávy se zvyšuje spotřeba té rozpustné a kávy z kapslových systémů na úkor tradiční přípravy. Čaje se nejlépe prodávají ovocné a černé ve střední cenové kategorii. Zvyšuje se ale počet spotřebitelů, kteří chtějí nejvyšší kvalitu a čajové speciality.
Se začínajícím podzimem přicházejí chladnější dny a s nimi přijde vhod horký nápoj. Tradičními zástupci kategorie teplých nápojů jsou čaj a káva. „V České republice najdeme jen skutečně málo domácností, které si čaj nebo kávu v průběhu roku nekoupí.
Oba nápoje nakupují spotřebitelé do domácnosti podobně často, přičemž za kávu utratí více. Na výrazný rozdíl narazíme při pohledu na průměrnou útratu na kupujícího, která u čaje činí v průměru více než 600 korun na domácnost, kdežto u kávy je tato částka více než dvojnásobná. Za vyšší útratou za kávu stojí do jisté míry také její nižší sezonalita. U čaje je patrné, že v teplejších měsících spotřeba klesá, kdežto káva rozdílným ročním obdobím zdárně odolává. V průměru za rok tak na každou kupující domácnost připadá necelých 600 šálků čaje a více než tisíc šálků kávy,“ uvádí Richard Piluša, Client Service Team Leader společnosti GfK.
Vedou prodeje „v akci“
Možnost nákupu v akci je na trhu rychloobrátkového zboží v naší zemi natolik rozšířená, že by bylo překvapením, kdyby tomu bylo u teplých nápojů jinak. Podle výsledků šetření společnosti GfK je však mezi kategoriemi kávy a čaje v tomto ohledu zásadní rozdíl. Zatímco u čajů utratí české domácnosti v akci více než 40 % výdajů na tuto kategorii, tak u kávy nechybí mnoho k 80 %. Kávu najdeme v akci s železnou pravidelností a necelá pětina kupujících ji za standardních podmínek vůbec nekupuje.
Většinu útraty domácností za kávu najdeme v pokladnách hypermarketů, následují supermarkety a s drobným odstupem diskonty a malé obchody. „Hypermarkety jsou, byť s výrazně nižším podílem, na první příčce také u čajů, ale druhé místo zde zaujímají malé prodejny a není bez zajímavosti, že v případě čajů domácnosti utratí takřka 11 % výdajů za čaj v lékárnách a drogeriích,“ prozradil Richard Piluša ze společnosti GfK.
Češi milují instantní
Káva a čaj patří k nejoblíbenějším nápojům na světě, ročně se jich vypije okolo 400 miliard šálků. Přibližně polovina Čechů přiznává, že si bez šálku ranní kávy nedovedou představit svůj život. Z průzkumu agentury STEM/MARK vyplynulo, že asi čtvrtina lidí vypije více než 20 šálků týdně. Zajímavým faktem je rapidní vzrůstání konzumace kávy spolu s věkem. Konkrétně v České republice pije ve věku 15 až 29 let pravidelně kávu 44 % lidí, ve věku 30 až 44 let už 68 % a ve věku 45 až 59 let až 80 % respondentů.
Podle průzkumů společnosti GfK je více než každý druhý šálek kávy v tuzemsku připraven z kávy instantní. Druhým nejpopulárnějším typem kávy je mletá a zrnková s třetinovým podílem, o zbytek se dělí kávové speciality a náhražky.
Svého vítěze má i kategorie čajů, kde na počet šálků vítězí čaje ovocné s mírným předstihem před černým čajem, na třetím místě najdeme čaje bylinné. Na rozdíl od kávy, kde je instantní forma velmi populární, si instantní čaj koupilo jen o něco více než 14 % domácností.
Zálibu Čechů v instantní kávě potvrzují i zkušenosti společnosti Lidl. „Oblíbenou položkou v nákupním seznamu našich zákazníků stále zůstává zejména instantní káva. Trendy v sortimentu kávy a čaje pravidelně sledujeme a reagujeme na ně novými produkty v naší stálé i akční nabídce. V rámci speciálních akcí (jako je např. Italský týden) nabízíme kvalitní zrnkovou kávu v balení 1 kg. Nově jsme také pod privátní značkou Bellarom zařadili do stálého sortimentu instantní Cappuccino v rodinném balení (v dóze), či kávové kapse Classico, Ristretto a Azzurro Lungo,“ shrnuje tisková mluvčí obchodního řetězce Lidl Jitka Vrbová.
Značka Nescafé nabídla náročnějším spotřebitelům exkluzivní novinku Nescafé Gold Barista, rozpustnou kávu s chutí čerstvě pražené kávy a pěnou neboli „cremou“ na povrchu. Káva je obohacena o velmi jemně namletou praženou kávu Arabica, čímž je dosaženo plnější chuti a aromatu zrnkové kávy. Prodává se v designové dóze.
Rozhoduje kvalita zrn
„V současné době sledujeme růst podílu zrnkové kávy na úkor kávy mleté. Tento trend je dán zvyšujícím se zájmem zákazníků o kvalitnější suroviny, pro které je uspokojení chuťových buněk přirozeně spojeno s radostí ze šálku lahodné kávy. Zákazníci se začínají více zajímat o kávová zrna, jejich kvalitu, sklizeň, terroir. Rostoucí je též trh s kapslovými kávovými systémy, které jsou vhodné i pro laika, který nechce trávit hodiny studiem správné přípravy kávy,“ říká Jitka Pavlová ze společnosti J.J.Darboven. Hitem společnosti na retailovém trhu je momentálně káva Eilles Gourmet Café, pyšnící se více než 140letou tradicí. Nezaměnitelná aromatická chuť této směsi je postavena na výběru vysoce kvalitních kávových zrn a experty je ceněna především pro své „plné tělo“. „Věříme, že se nákupní zvyklosti zákazníků budou stále více orientovat na kvalitu a méně na kvantitu a zákazníci budou výrazně náročnější. Jen tak docílíme větší informovanosti a transparentnosti tohoto odvětví. Těšíme se na období, kdy lidé nebudou chtít pouze espresso nebo cappuccino, ale oblíbí si svou značku kávy, odrůdu, dokonce možná i plantáž,“ dodává Jitka Pavlová.
„Lidé se stále více zajímají o svět výběrové kávy, který se v České republice objevil teprve před několika lety. Na významu získává jasně deklarovaný původ kávy, způsob jejího zpracování, kdo za kávou stojí v místě jejího původu, způsob pražení a také čerstvost zrn, což dříve nebylo samozřejmostí. Počet spotřebitelů preferujících výběrovou kávu zatím významný není, avšak roste,“ je přesvědčen ing. Petr Zelík, jednatel společnosti Oxalis.
Podle společnosti Nestlé dochází aktuálně u spotřebitelů k polarizaci. Od tradičních konzumentů, kteří velmi pomalu nebo vůbec nemění své zvyky, se oddělují ti, kteří kávě začínají rozumět, vědí, co chtějí a jsou ochotni si připlatit. Další skupinou jsou ti, kteří kávu sice konzumují rádi, ale nejsou v tomto ohledu příliš nároční a vítězí u nich cena.
Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém čísle Retail News…
Napsat komentář