Všichni chtějí dochucovat jako známé osobnosti

Koření musí zaujmout i vzhledem

Koření je jeden z druhů zboží, u kterého spotřebitele máloco přesvědčí, aby sáhl po dražší variantě. Privátní značky mají z tohoto důvodu na trhu významný podíl.

Aby zákazníka přesvědčili ke koupi, lákají ho výrobci často u dražších druhů na vzhled koření. V případě průhledných mlýnků snadno nabízejí obsah už na regálech, k tomu i v sáčcích nově zavádějí hrubší směsi, ve kterých tak zákazníkům ukazují, že použité koření je kvalitní a obsah soli minimální nebo žádný. Pro některé spotřebitele ale stále nad takovou informací převažuje cena.

Zjednodušeně dělí výrobci a prodejci zákazníky na dva hlavní tábory. „Klasický konzervativní spotřebitel vidí směs ‚pečené kuře‘ a jde ho zkusit,“ nastiňuje jednu skupinu Milan Pech, Country Manager společnosti Johann Kotányi. „V posledních letech se výrobci hodně věnovali směsím, a i když se mluvilo o tom, že je v nich hodně soli a že zákazníci platí za sůl, jejich prodeje výrazně neklesají. My se chceme hodně věnovat monokoření a trochu nás to překvapuje,“ vysvětluje Pech. „Takoví spotřebitelé potřebují připravit produkt ‚až pod nos‘,“ doplňuje Jan Malík, vedoucí výroby a obchodu společnosti Variant.

Druhá část spotřebitelů, která pochází podle výrobců především z větších měst, hledá spíše jednotlivé druhy, které pak doma na vařená jídla sama kombinuje. „Lidé si už v posledních třech či čtyřech letech čtou etikety, odmítají si kupovat věci, ve kterých je chemie, glutamát a konzervanty,“ popisuje tuto skupinu David Jurásek, který si ve světě koření říká Davídek. Provozuje webový obchod Davídkovo koření, který se na takové zboží specializuje.

„Jako firma děláme tři základní druhy. Se solí i glutamátem, bez přidaného glutamátu a bez obojího. Vidíme, že ta třetí skupina se stále zvyšuje. I když to není razantní,“ potvrzuje Malík. „Jenže třeba v řetězcích to spotřebitel skoro vůbec neřeší,“ doplňuje Davídek.

I tak se v této kategorii otevírají možnosti pro výrobce. Třeba Vitana ukazuje těmto zákazníkům i vzhled koření. Připravila řadu Gurmánské koření, u kterého uvádí, že je potěšením i pro oči. „Provoní, ochutí a díky větším kouskům je na jídle i vidět,“ vysvětluje Milan Linka, mluvčí Vitany. „V tuto chvíli teprve budujeme distribuci, přesto již zaznamenáváme pozitivní ohlasy od spotřebitelů,“ hovoří o prvních zkušenostech.

Prémiovost využívá jako cestu i společnost Drana, která vsadila na obaly. Uvádí, že používané materiály lépe udržují vůni a čerstvost koření. Vedle toho láká na skutečnost, že zákazníci mohou najít výrobky i v kvalitě bez glutamátu.

O prémiovosti se ale zákazník musí přesvědčit. „Pokud vidíte tři sáčky papriky za pět, deset a patnáct korun a nevnímáte ten rozdíl či přidanou hodnotu, nemáte důvod dát víc, když jde jednoduše koupit sáček za pět,“ vysvětluje Pech. 

Budoucnost v jednodruhovém koření

Výrobci hlásí stále největší odbyt top položek, mezi které patří například paprika, pepř nebo kmín. „Na pečení se spotřebovávají skořice, hřebíčky, směsi na punče nebo vařená vína, grilovací směsi pak v sezóně grilování“ říká Malík. „V sezóně zavařování jdou výrazněji na odbyt hořčičné semínko a bobkový list,“ doplňuje Linka.

U společnosti Kotányi je podíl prodeje monokoření a směsí zhruba vyrovnaný, to znamená, že prodeje každé kategorie u firmy činí přibližně polovinu na celkových prodejích. Nejen tato společnost ale očekává, že jednodruhové koření bude růst.

„Jde to ruku v ruce s kuchařskou osvětou a tím, jak lidé vyhledávají kvalitu. U monokoření ji dokáže zákazník rozeznat, u směsí ne,“ vysvětluje Pech.

Zájem o něj podporuje kuchařský život, který je na očích. Vedle různých farmářských trhů, takzvaných food eventů nebo receptů v časopisech jsou to v největší míře televizní kuchařské hvězdy. „Češi a Slováci milují odborníky. Všechno, co se týká prodeje koření, ovlivňuje Zdeněk Pohlreich a kuchařské show,“ vysvětluje Davídek. Opět jde hlavně o zákazníky z velkých měst, jejich zájem je ale významný. Výrobci tak například v posledních týdnech zaznamenali odbyt kurkumy, se kterou se vařilo hned v několika kuchařských pořadech. „Ten měsíc, kdy se s daným kořením vaří, u nás vyroste odbyt třeba o 50 procent. Na to musíme okamžitě reagovat a navyšovat nabídku,“ říká Davídek.

Zákazníci, kteří vyhledávají kvalitu, nemusí ovšem vždy nutně vytvářet všechny kořenící směsi doma. I výrobci nabízejí směsi, u kterých promují právě kvalitu jednotlivých druhů koření v mixu nebo nepřítomnost solí a glutamátu.

Podle Davídkova koření je o takové směsi zájem. Samotné bylinky v obchodě představují jen deset procent jejich produkce. „V 70. letech se vymyslely směsi, které se doplnily solí a glutamátem, aby to mělo chuť. Naše maminky to braly jako nový trend vaření. A to se táhne 40 let. Lidé jsou závislí na vaření ze směsí,“ komentuje vývoj trhu Davídek.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.