Roste obliba moravských vín a ochucených lihovin
Na českém trhu alkoholických nápojů se nejlépe prodávají moravská vína, tuzemáky (rumy) a vodky, často s příchutí. Pokračuje růst poptávky po tuzemských výrobcích. Módním trendem jsou ochucené whisky, v letní sezóně se více pije i suché růžové víno a lehce šumivé italské prosecco, koncem roku každoročně oživuje poptávka po sektech.
Roční spotřeba vína v České republice se v posledních letech zvýšila zhruba na 200 mil. litrů, přičemž z tuzemských vinic pochází jen cca 50-60 mil. litrů.
Zbývajících 140-150 miliónů litrů se dováží, asi polovina v lahvích a polovina v tancích. Kapacita českých a moravských vinic totiž zdaleka nestačí krýt domácí poptávku.
Zákazníci dávají přednost vínům z domácí produkce před zahraničními. Červená i bílá vína se těší přibližně stejné oblibě. V posledních letech, hlavně v letních měsících, roste zájem o vína růžová, jde ale spíše o sezónní záležitost s menším podílem na celkovém prodeji vín. Nejprodávanějším sektem zůstává Bohemia sekt demi sec (následuje brut a rosé demi sec).
Z lihovin dlouhodobě vedou žebříček obliby vodky a tuzemáky, včetně alkoholických nápojů s rumovou příchutí, přičemž v prodeji rovněž převažuje alkohol domácí produkce (cca 60 %). „Celková spotřeba vín se zvyšuje, zákazníky stále více zajímá jejich původ a kvalita. Pokud jde o lihoviny, v poslední době nejrychleji roste prodej whisek, zejména ochucených variant,“ uvedl Václav Koukolíček, manažer externí komunikace Tesco.
Prosecco, hit letní sezóny
V prodejnách Albert se nejvíce prodávají vína v cenové relaci do 100 Kč nebo v akční nabídce, ale i tady roste poptávka po kvalitnějších druzích s dohledatelným původem. Pokud jde o tuzemská vína, zákazníci dávají přednost bílým odrůdám od prestižních moravských vinařů, mezi zahraničními víny naopak vedou červená. Letní sezóna obvykle přeje spíše vínům bílým a růžovým, jinak velmi populární je šumivé prosecco, které si v poslední době získává oblibu i v kombinaci s bitterem Aperol.
„Na tento trend jsme zareagovali rozšířením nabídky prosecca o dalších zhruba sedm druhů a zařazením více než desítky kvalitních zahraničních vín řady vlastní značky Albert Heijn za velmi příznivou cenu, a to v objemech 0,75 litru, 0,70 litru i 0,25 litru. Menší balení jsou vhodná jednak na cesty a pikniky, jednak také k degustaci pro ty zákazníky, kteří chtějí nová vína nejdříve ochutnat,“ říká Vlastimil Vávra, Category Manager Wine&Spirits. Podle jeho názoru celkovou spotřebu vína v retailu velmi negativně ovlivňuje nabídka levných druhů, stáčených v různých večerkách, trafikách a jiných malých prodejnách.
Původ, kvalita i reklama
Růst poptávky po kvalitnějších vínech i značkových lihovinách především tuzemské produkce potvrzuje i tiskový mluvčí Kauflandu Michael Šperl: „Vína nebo sekty si zákazníci vybírají podle původu, trendu a sezóny, ale také podle nabídky a reklamy jednotlivých vinařství. K nejoblíbenějším lihovinám stále patří tuzemáky (rumy), vodky a fernety.
Lidl vsadil na obměnu sortimentu v tématických týdnech, kdy postupně zpestřuje nabídku různými druhy vín z Francie, Řecka, Španělska, Itálie a dalších zemí, včetně České republiky. „V rámci propagační akce, jejíž tváří je herec Marek Vašut, nabízíme několikrát do roka exkluzivní francouzská vína, která se na tuzemském trhu běžně neobjevují, vždy je o ně velký zájem,“ sdělila Jitka Vrbová.
Vysoká cukernatost, nižší výnosy
Vinařům část loňské sklizně negativně ovlivnilo deštivé počasí v srpnu a září, kdy hrozny před dozráváním začaly hnít. Mírná zima zase nepřála výrobě ledových vín ze zmrzlých bobulí, což je poměrně riskantní proces, neboť se hrozny musí ponechat na keřích až do prvních mrazů a sklízet při -7 ºC.
V letošním extrémně horkém a suchém létě hrozny sice nebyly ohroženy hnilobou, díky mnoha slunečným dnům jsou dokonale vyzrálé, docilují vysoké cukernatosti a vína z nich mohou být velmi kvalitní, ovšem dlouhodobé sucho redukuje výnosy. Nedostatek vláhy zničil zejména mladé vinice s dosud mělkým kořenovým systémem, osázené v posledních pěti letech. V nejpostiženějších oblastech se snížení výnosů v důsledku sucha odhaduje až na polovinu.
Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v zářijovém čísle Retail News…
Napsat komentář