Snacky a oříšky mají na tuzemských stolech jasné místo

Kategorie, která má kam růst

Češi si slané pochoutky dopřávají rádi. Slaných brambůrek, které se na prodejích v kategorii podílejí polovinou, sní ročně téměř kilogram. V rámci střední a východní Evropy jsou jejich nadprůměrnými konzumenty.

Výrobci hovoří o tom, že je v segmentu v tuzemsku nyní stabilní trh. Podle západoevropských zemí, kde má tato kategorie dlouhou tradici, by ale bylo možné ještě růst. Třeba ve Velké Británii, kde se spotřebuje nejvíc lupínků, sní lidé na hlavu skoro třikrát víc.

Podle společnosti Nielsen Češi jen v obchodech utratili loni za chipsy víc než 1,6 mld. Kč. Mírně roste obliba bramborových lupínků, naopak poklesl prodej krekrů, těch zákazníci v tuzemských obchodech koupili o 17 % méně.

Zájem je i o zdravější varianty. „Nový trend je obliba a důraz na naturální ořechy a semínka zdravé výživy,“ uvádí své zkušenosti Jana Kremlová, výrobní ředitelka společnosti Alika.

Takový směr zákazníci ale u slaných pochoutek a rychlých snacků nevolí příliš dlouho. Zatímco u jiných tipů zboží už hledají zdravější varianty i několik let, v segmentu na ně přecházejí hlavně v posledním roce. „Roste poptávka po chia semínkách, goji – kustovnici čínské, mochyni peruánské a zázvoru,“ vyjmenovává varianty Taťána Fialová, obchodní ředitelka společnosti Encinger.

Sůl nade vše

Tradičně ale Češi vnímají tento druh pochoutek jako slané snacky, a to je vidět i na prodejích. Nejoblíbenější varianty jsou právě solené. Nejde jen o chipsy, klasická slaná varianta je nejoblíbenější i u tyčinek, které vyrábí společnost Vest Zlín.

I tam, kde chtějí zachovávat ověřené příchutě, ale je prostor k inovacím. Značka Bohemia Chips uvedla limitovanou edici dvou druhů chipsů z raných brambor: jemně solené a nesolené. „Množství žádostí o uvedení nesolených chipsů nás přesvědčilo, že je o tento druh zájem,“ vysvětluje Marek Gold, senior brand manager značky.

Na různé druhy brambor sází i značka Lay’s. „V posledních letech se nám podařilo například vyšlechtit specifické odrůdy brambor, které se vyznačují oblým tvarem, minimem defektů a tvrdou konzistencí. Díky tomu si český zákazník může dopřát chipsy s chutí a kvalitou, kterou by před lety hledal marně,“ uvádí Jiří Struk, marketingový manažer společnosti PepsiCo CZ, pod kterou chipsy spadají.

Podle něj i podle dalších výrobců slyší na produktové inovace a nové příchutě především mladší generace spotřebitelů. „Češi jsou, co se příchutí týče, spíše konzervativnější,“ shrnuje.

Výrobci ale novinky zkoušejí. Značka Lay’s nově rozšířila pálivé příchutě Lay’s Strong o varianty cheese & jalapeno a spicy curry, k už zavedeným wasabi a chilli & lime. „Touto příchutí jsme reagovali na nemalou část našich zákazníků, pro kterou je ostrá příchuť zároveň svým způsobem vyjádřením jejich životního stylu,“ vysvětluje Struk. Jako limitovanou edici na letní sezónu pak uvedla varianty summer barbecue a summer salad.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v zářijovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.