Čerstvé, dehydrované, mražené …
Příloha má tolik podob, kolik má zákazník chutí. U rýže a těstovin „objevujeme“ kvalitu, myslíme ale i na racionální výživu. Dehydrované přílohy použilo podle průzkumu Market&Media&Lifestyle – TGI, 4. kvartál 2014 a 1. kvartál 2015 společnosti MEDIAN v posledních 12 měsících v domácnosti 75,1 % respondentů.
Nejčastější frekvence jejich použití byla 2-3x měsíčně. Druhá nejčastěji uvedená frekvence konzumace dehydrovaných příloh pak byla méně než 1x měsíčně.
Top 5 nejpoužívanějších dehydrovaných příloh vedou s náskokem bramborové knedlíky v prášku, s odstupem je následují jiné bramborové přílohy (např. halušky/bramboráčky apod.), houskové knedlíky v prášku, bramborová kaše v prášku a ostatní přílohy v prášku.
Desítku nejpoužívanějších značek dehydrovaných příloh vede s náskokem Vitana. S odstupem za ní následují vlastní značky prodejen (Coop/Tesco/Clever…) a dále pak značky Knorr, Maggi, Mammita, Natura, Labeta, Amylon, Lagris a Semix.
Milan Linka, tiskový mluvčí společnosti Vitana, která má v nabídce širokou škálu přílohových potravin a jejíž značka Vitana vede desítku nejpoužívanějších značek dehydrovaných příloh, uvádí, že nejžádanější přílohou z portfolia firmy je rýže. TOP položkou je dlouhozrnná ve varných sáčcích. „Dobře se prodávají i knedlíky. Nejoblíbenější jsou tradiční knedlíky s burizony. Rostou ale i prodeje bramborových knedlíků – stále méně lidí si dělá domácí knedlíky z brambor. Těší nás i rostoucí obliba luštěnin, zejména předvařené čočky,“ komentuje vývoj trhu M. Linka. O výraznější změně v trendech chování zákazníka lze podle něj hovořit u rýže a u těstovin. V případě rýže roste obliba Basmati rýže, u těstovin posilují semolinové těstoviny.
Jaký trend lze pozorovat v zájmu spotřebitelů o jednotlivé typy přílohových potravin?
„Naši zákazníci nejčastěji kupují těstoviny. V řebříčku vedou kvalitní těstoviny semolinové a teprve poté nastupují vaječné a bezvaječné. Mezi tradičními přílohami nechybí rýže. Zákazníci však mnohem více, než v minulosti vyhledávají kvalitnější druhy jako je Basmati nebo Parboiled, případně speciální rýži na rizoto. Stále místo u příloh mají i bramborové noky a cestu na český talíř si nachází i relativní novinka kuskus,“ říká Lucie Borovičková, PR Manager společnosti Rewe Group Česká republika
Z novinek si mezi zákazníky Billy nejlépe vede kuskus, ale zákazníci rádi zkouší i další novinky typu: Quinoa a Bulgur.„V současné době registrujeme zvýšený zájem zákazníků o složení výrobků, tedy i o jejich kvalitu. Zákazníci se zajímají o výrobky s přidanou hodnotou, například u pečiva jde o celozrnné výrobky, vícezrnné výrobky apod.,“ říká Michael Šperl, Vedoucí oblasti Mediální marketing/Distribuce, tiskový mluvčí společnosti Kaufland.
Český zákazník se podle jeho slov také již velmi dobře orientuje v rozdílných kvalitách těstovin a rýže, které jsou k dostání na našem trhu. I přesto, že se stále nejvíce kupují cenově nejpříznivější těstoviny z měkké pšenice, zákazníci již dokáží ocenit i kvalitu a chuť těstovin semolinových.
I v druzích rýže se zákazníci velmi dobře vyznají. Rýže basmati, jasmínová rýže, speciální rýže arborio, carnarolli nebo ribe (rýže vhodná na přípravu italského rizota) jsou na vzestupu. „Český trh má ovšem jedno specifikum: kromě italského rizota nemá český zákazník rád, když se rýže lepí. Kulatozrnná rýže se tedy netěší takovému zájmu jako standardní druhy rýže,“ komentuje zákaznické zvyklosti M. Šperl.
Oproti minulým letům je lehce na ústupu prodej knedlíků, zákazníci Kauflandu preferují zdravější přílohoviny, jako jsou brambory nebo právě rýže.
U nás vedou nejvíc těstoviny, konkrétně hlavně těstoviny Adriana. Kupujeme většinou v akci kolem 20 Kč – https://www.letakomat.cz/billa/velky-letak-od-stredy-19-09-2018/?page=3