Francie a Itálie jako zdroj inspirací
Zástupci Asociace českého tradičního obchodu navštívili na konci června Milán, dějiště světové výstavy EXPO, kam byli pozváni, aby se zúčastnili zasedání představenstva Independent Retail Europe. Cílem bylo jednání o konkrétní podobě spolupráce a členství AČTO v této evropské organizaci, jež sdružuje nezávislé obchodníky na evropské úrovni. Cesta do Milána zavedla české obchodníky nejprve do Francie, kde má tradiční (nezávislý) obchod velký podíl na trhu a vzhledem k historickému vývoji i mnohem silnější postavení. O to víc lákala návštěva některého z obchodů s potravinami.
Zkušenost to byla neocenitelná a to nejen z hlediska uspořádání prodejny, prezentace zejména čerstvých potravin, ať již úseku masných výrobků, ryb, pečiva či ovoce a zeleniny, ale zejména pro skvěle a poctivě zvládnuté podávání informací o nabízeném zboží. Velký důraz francouzští obchodníci totiž kladou na původ potravin, přičemž nepřehlédnutelným způsobem upozorňují na potraviny domácí a regionální. Skutečnost, že nabízený produkt pochází z Francie nelze přehlédnout. Nezávislí obchodníci ve Francii jsou si vědomi toho, že jsou to právě oni, kdo jako domácí obchodníci mají právo se zaštítit důrazem na národní původ obchodu i potraviny a využít k tomu znaky či vlajku.
Technologie v tradičním obchodě
V průběhu prvního dne návštěvy Milána se zástupci AČTO zúčastnili, společně s členy představenstva IRE, prohlídky světové výstavy EXPO 2015. Hlavním tématem milánské výstavy jsou potraviny pro planetu, obnovitelné zdroje a zemědělství a tomu také odpovídaly jednotlivé národní prezentace.
Vedle návštěvy expozičního domu České republiky věnovali tradiční čeští obchodníci značnou pozornost pavilonu COOP Italy, který představoval prodejnu potravin budoucnosti. Prezentovány tu byly četné interaktivní inovace, zacílené na spokojenost a maximální informovanost zákazníka. Jak takový důmyslný systém vypadal v praxi?
Mnohé potravinářské výrobky jsou opatřeny QR kódem, který prostřednictvím mobilní aplikace předá zákazníkovi úplný životopis konkrétního produktu. Co však upoutalo ještě víc, to byly regály, které se zákazníkem přímo komunikovaly.
Konkrétně to vypadá tak, že v prostoru nad regálem jsou umístěny displeje, které s pomocí pohybového čidla okamžitě areagují ve chvíli, kdy zákazník vezme do ruky konkrétní výrobek – čokoládu, víno nebo těstoviny. Na obrazovce se objeví mapa s určením původu potraviny, výživové hodnoty, složení, jednoduše vše, co by si zákazník mohl přát vědět. Samoobslužné pokladny byly samozřejmostí.
Podobný, i když značně zjednodušený princip informování zákazníka už nyní funguje např. ve Francii, kde je zákazník informován o ceně, množství atd. prostřednictvím malých digitálních displejů, namísto papírových cedulek.
Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v letním čísle časopisu Retail News…
Napsat komentář