Pro prodej ryb je důležitý proškolený personál

Roční spotřeba ryb na jednoho obyvatele Evropské unie je 11 kg. V České republice tvoří zhruba polovinu. Podle odborníků je přitom optimum spotřeby kolem 17 kg ryb na osobu a rok.

Jak uvádí Situační a výhledová zpráva ryby, kterou vydalo ministerstvo zemědělství v listopadu 2014, činí světový roční výlov potravinářsky významných ryb v posledních letech cca 100 mil. tun. Na výlovech se podílejí mořské ryby z 80 %, zbylých 20 % představují ryby sladkovodní.

Podle odborníků na lidskou výživu je optimum spotřeby kolem 17 kg ryb na osobu a rok. Průměrná roční spotřeba ryb na jednoho obyvatele zeměkoule činí 16 kg. Statistická roční spotřeba na jednoho obyvatele Evropské unie je pouze 11 kg.

V České republice je spotřeba ryb ještě nižší, neboť dlouhodobě nedosahuje více než 6 kg. Z tohoto množství činí spotřeba sladkovodních ryb u nás méně než 1,5 kg na osobu ročně (při započítání ryb získaných chovem včetně úlovků ryb na udici), uvádí nejnovější Situační a výhledová zpráva ryby.

Podle údajů zveřejněných českými statistiky, kteří vyšli z odhadu Organizace pro výživu a zemědělství (FAO), zaznamenali obchodníci s rybami v roce 2013 rekordní výši tržeb. Ta je důsledkem zvýšené spotřeby rybího masa i rostoucího objemu rybí produkce. Trend odborníci z oblasti gastronomie pociťují také v České republice. Zde je znatelný nárůst zájmu Čechů o konzumaci mořských ryb a plodů, a to často i na úkor ryb z českých vod.

Největší část obchodu s rybami představuje podle FAO obchod s krevetami, který se na něm v celosvětovém měřítku podílel 15 %. V těsném závěsu jsou lososi a pstruzi se 14 %, s menším odstupem tresky a mořské štiky, které kryjí 10 %. Tuňáci obsadili příčku s 9 %. Obliba cizokrajných ryb se promítla i do poptávky v Česku.

„Určitě v České republice přibývá lidí, kteří si přejí konzumovat ryby. Česká nabídka je ale v tomto směru bohužel poměrně limitovaná, a proto Češi často a rádi zkouší mořské ryby, dovážené ze zahraničí. Máme dokonce zkušenost, že lidé více ocení lososa z velkochovu, než lokálního pstruha z českých vod, ačkoliv se jedná o velmi kvalitní filet,“ potvrzuje aktuální trend Lukáš Drlík ze společnosti Zdravé stravování.

Podle údajů FAO představovaly ryby z farem 44% podíl na celosvětovém rybářském průmyslu. Každá druhá ryba, kterou sníme, je tedy dnes z umělého chovu. V roce 2030 by podle odhadů FAO měla pouze jedna ryba ze tří pocházet z volné přírody.

„V Česku je v posledních dvou letech citelný trend zahrnovat do jídelníčku čerstvé ryby a mořské plody. Češi mají rádi lososa, tresku či mořskou štiku na všechny možné způsoby, a preferují jídla s velkým podílem zeleniny. Mezi ty patří nejrůznější wrapy a zeleninové talíře. Nejčastěji volí přírodně zpracované pokrmy, připravené na grilu,“ uvádí příklady Marek Sedlák, ředitel české sítě rybích restaurací Nordsee.

Nejžádanější rybou je losos

Také obchodníci se snaží zvýšit zájem zákazníků o čerstvé ryby v maloobchodě. A jak ukazují zkušenosti, není to vůbec jednoduché.

Společnost Kaufland se věnuje prodeji čerstvých ryb již pět let. Ze 119 prodejen nabízí sortiment čerstvých ryb jen 12 z nich. A to ve vybraných prodejnách ve velkých městech, kde je zájem zákazníků o tento sortiment vyšší. Sortiment zahrnuje 80 druhů ryb.

Nejžádanější rybou je pro Čechy losos, jehož prodej se v posledních letech zvyšuje. Mezi top 3 nejprodávanější druhy v Kauflandu patří losos, pstruh a uzená makrela. V sortimentu ryb zákazník najde dále např.: kapra, sivena, prstruha, pangasiuse, cejna, lína, jesetera, candáta, mořského vlka nebo třeba platýze.

Na prodejnost ryb má vliv i sezonost, zatímco o Vánocích je největší poptávka po kaprovi, v podzimním období po dovolených je zvýšená poptávka po exotických rybách.

Škála ryb v obslužném pultu Kauflandu je široká – nabízí ryby sladkovodní, mořské z volné přírody i z chovu. Najdete zde filety i celé ryby, uzené a marinované výrobky a také mořské plody. Zákazníci nejvíce vyhledávají výrobky z lososa, uzenou makrelu a pstruhy.

Výběr ovlivňuje především letní období, kdy lidé na svých dovolených v zahraničí ryby ochutnávají a po návratu domů mají chuť experimentovat, zkoušet něco nového a ryby si připravovat i doma – na pánvi, v troubě i na grilu.

V pultech najde zákazník čerstvé ryby, dále ryby marinované a uzené i rybí saláty.

Důraz klade Kaufland na školení prodavačů v obslužném pultu. S přípravou ryb mají dlouholeté zkušenosti. Zákazníkovi rybu na jeho přání například nafiletují, poradí se skladováním i s receptem pro úpravu doma.

V sortimentu obslužného pultu s chlazenými rybami najdou zákazníci ryby z celého světa. Hlavním dodavatelem ryb je firma Deutsche See, určité druhy pocházejí od českých rybářů. V nabídce jsou i čerstvé filety z okouna nilského z Viktoriina jezera od partnera společnosti Naturland firmy Deutsche See, které jsou certifikovány pečetí „Wildfisch“.

 

 

Eva Klánová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.