S nastávající grilovací sezonou lze pozorovat hlavní trend – posun zájmu spotřebitelů k novým, nepoznaným chutím a zároveň k produktům odpovídajícím zdravějšímu životnímu stylu. Podle průzkumů v Česku pravidelně griluje třetina domácností a tento počet se bude dále zvyšovat.
Do grilu, grilovacího náčiní i potravin neváháme investovat čím dál více finančních prostředků. Letos se opět očekává zvýšení poptávky po kvalitních grilech a grilovacích potřebách. Stále ještě dominují klasické grily na dřevěné uhlí, ale postupně stoupá poptávka po těch plynových a elektrických.
Do popředí zájmu se dostávají také kompaktní varianty grilů, svých oblíbených pochoutek se totiž řada lidí nehodlá vzdát ani přes zimu.
Zákazník je rozmazlený, vyžaduje pravidelný přísun novinek, tradiční výrobky, na které je zvyklý, zároveň ale také nevšední originální chutě inspirované zahraničními kuchyněmi. A co grilujeme nejraději? Hovězí maso a kuřata, ale nebojíme se ani experimentů. Stoupá i obliba grilované zeleniny a ovoce.
Stop éčkům
Stále více zákazníků se při nákupu (nejen) masných výrobků zajímá o nutriční údaje na etiketě. Sledují hlavně obsah masa a množství přidaných chemických látek. Výrobci reagují na poptávku, inovují sortiment a investují do vývoje produktů, které odpovídají moderním trendům zdravé výživy.
Důkazem toho trendu je i získání značky kvality Klasa pro dva prémiové výrobky z řady „Extra bez E“, a to Kuřecí klobásu Extra bez E s obsahem masa 82 % a Kuřecí šunkový salám Extra bez E s 93 % masa z produkce Drůbežářského závodu Klatovy. Výrobce garantuje, že maso, které obsahují, pochází výhradně z českých farem a výrobky neobsahují přidaná barviva, dusitany a konzervanty.
„Jsme rádi, že čas, který jsme strávili vývojem nové řady uzenin bez přidaných chemických látek a s nízkým obsahem tuku, se pozitivně odráží ve zvyšující se oblibě u našich zákazníků,“ říká Ing. David Bednář, generální ředitel společnosti Drůbežářský závod Klatovy.
Kuřecí dětské párky bez „E“ obsahují 68 % kuřecí svaloviny, maximálně 19 % tuku a jsou bez dusitanů, barviv a fosfátů. Tyto látky jsou nahrazeny přírodní amarantovou moukou, výtažkem třešně Acerola a kvasničnými extrakty.
Weber nejsou jen grily
Tomáš Dytrych ze společnosti Grilování CZ říká, že jednoznačným trendem posledních dvou let je enormní nárůst poptávky po kvalitních elektrických grilech. Ani městský zákazník nechce být totiž ochuzen o grilované pochoutky a zjistil, že ke grilování může využít balkon nebo terasu.
Co se týče grilování na zahradách, tak v poslední době je vidět snaha výrobců, prezentovat grily jako univerzální venkovní kuchyň, kterou lze využít nejen ke grilování. Zajímavou novinkou posledního roku byl stolní gril na dřevěné uhlí, určený pro kempování nebo jako druhý domácí gril ke grilování menších kousků.
Druhou novinkou, kterou uvedla na trh firma Weber, je Gourmet BBQ Systém – systém příslušenství, která se osazují do výměnného středu grilovacího roštu, např. litinová pánev, grilovací rošt, pizza kámen apod. V grilu tak lze upéct pizzu, chléb, uvařit guláš, rizoto atd. Pod značkou Weber najdeme na trhu také kompletní sortiment marinád, kořenicích směsí i hotových omáček.
V loňském roce se na trhu objevil první český výrobce vyloženě grilovacího koření Mistr grilu – koření inspirující se chutěmi hlavních „zemí“ grilování jako je Argentina, USA nebo středomoří.
„V oboru se neobjevují žádné převratné technické novinky. Spíše se jedná o občasné rozčeření klidných vod nějakou inovací v oblasti grilovacího náčiní. Nejedná se však o převratné vynálezy, ale spíše o vylepšení. Stále platí, že je mnohem levnější udržet si zákazníka současného, než shánět nového,“ je přesvědčen Tomáš Dytrych.
Základem je dobře si vybrat
„Češi si grilování velmi oblíbili a pokračování tohoto trendu očekáváme samozřejmě i letos. Velké oblibě se mezi našimi zákazníky těší příprava burgerů. Pro ty, kteří si tento pokrm zamilovali a nehodlají se dělit, jsme letos přichystali novinku v podobě 200g burgeru pro velké jedlíky.
Novinky ale představujeme také v sortimentu klobás, steaků nebo oblíbených marinovaných mas,“ uvádí Blanka Buchelová, nákupčí sortimentu masa, ryb a drůbeže ve společnosti Tesco.
Také v sortimentu privátních značek přichystalo Tesco novinky, zejména nové druhy marinovaných produktů, jako např. žebírka v medové marinádě, vepřový bok v pivní marinádě nebo krkovici v rozmarýnové marinádě. Všechny výrobky, které budou zákazníci pro svou grilovací party potřebovat, najdou přehledně a pohodlně na jednom místě, výrazně označeném.
České kuře hraje prim
Podle slov Mgr. Tei Muckové, specialistky marketingu společnosti Vodňanská drůbež se v průběhu grilovací sezony zvyšuje poptávka po chlazených kuřecích dílech, a to především po prsních a stehenních řízcích, spodních stehnech, tzv. paliček a v neposlední řadě také po křídlech, která jsou oblíbenou chuťovkou na gril. Mimo tento „klasický“ sortiment spotřebitelé upřednostňují již připravená marinovaná masa, kde firma slaví úspěch především s marinádami Barbecue a Marengo.
„Letos chystáme vedle klasického grilovacího sortimentu novinku v podobě „Kyblíku na gril“, který je určen pro rodinné grilování či grilování s přáteli, jelikož v jednom praktickém balení nalezne zákazník 1,7 kg marinovaných kuřecích dílů. Balení je natolik praktické, že spotřebitel nepotřebuje prakticky nic, až na řádně rozpálený gril. Pomocí grilovacích kleští či vidličky jednoduše přímo z kyblíku umístíte marinované kousky masa přímo na gril,“ představuje novinku Tea Mucková.
Jedním z cílů společnosti Vodňanská drůbež bylo rozšíření řady Originál české, která se vyznačuje vysokým obsahem masa. Pod hlavičkou této řady uvedla firma na trh Originál české výběrové párečky s 80 % masa a Originál českou klobásu s 80 % masa, přičemž jsou oba tyto produkty vyráběny v přírodním střívku. „Královnou“ řady je Originál česká šunka nejvyšší jakosti, která obsahuje 90 % masa.
Zaměřeno na špekáčky
„Grilovací sortiment se těší u českých zákazníků velké oblibě a do naší nabídky jej plánujeme zahrnout samozřejmě i letos. Kromě různých tipů párečků, klobásek či steaků nabídneme rovněž grilovací omáčky a kořenicí směsi,“ uvádí Jitka Vrbová, tisková mluvčí společnosti Lidl.
Mezi tradiční zboží patří špekáčky, které nesmí chybět u žádného táboráku. Ty prodávané pod privátní značkou Pikok jsou vyráběny podle tradiční receptury a nesou chráněné označení „Zaručená tradiční specialita“. Obsahují 80 % masa a za svou kvalitu získaly zlatou medaili DLG v mezinárodním testování Německé zemědělské společnosti (Deutsch Landwirtschafts-Gesellschaft).
„Při výběru nikdy nezapomínejte číst etiketu, ze které se dozvíte všechny důležité údaje. Na trhu jsou k dostání špekáčky s 80% podílem masa, na kterých si opravdu pochutnáte a bez obav je můžete využít i pro studenou kuchyni. Narazíte však i na kousky, které nemají ani 50 % masa,“ upozorňuje Jan Wiesner, manažer kvality z obchodního řetězce Lidl.
Sázka na kvalitu
„Grilování je v našich krajích poměrně tradiční „disciplína“, a musím říct, že výrazné novinky se prosazují jen zvolna. Loni se nám podařila komplexní reklamní kampaň nazvaná „Území dravce.“ Šlo v ní o využití genia loci části českomoravské Vysočiny s kouskem jižních Čech k propagaci našeho klobásového programu. Právě podmínky, ve kterých jsou klobásky vyráběny a kde probíhá proces zrání a sušení určují kvalitu i chuť výrobku,“ přibližuje Mgr. Martin Vacke, marketing manager společnosti Krahulík-Masozávod Krahulčí.
Jak dále uvedl, v rámci klasického sortimentu je třeba přicházet se zajímavými inovacemi. V případě Masozávodu Krahulčí se jedná o tzv. špejlované grilovací klobásy. Jejich výhodou je, že při manipulaci na grilu se nemusí používat grilovací kleště.
V segmentu kvalitních klobás s vysokým podílem masa připravil novinky také MP Krásno. Za všechny jmenujme např. Grilovací klobásu s nivou (85 % masa), Klobásu s balkánským sýrem (83 % masa), Špenátovou grilovací klobásu (79 % masa) nebo Dětské párečky kečupové (83 % masa).
Michal Tkadlec, marketing manažer MP Krásno říká: „Sledujeme trend, kterým jsou různé variace v podobě nových a netradičních chutí. Čím dál více jsou ze strany zákazníků požadavky na vysoký podíl masa a naopak méně přídatných látek. Spotřebitelé vítají varianty balení, které jim umožní vybrat si mezi různými hmotnostmi. Jsem přesvědčen, že rozmanitost potravin určených pro grilování bude stále širší a trend grilování se rozšíří více i do zimního období.“
Inovace prodávají
Pokud jde o kečupy a omáčky, zákazník vyžaduje vyšší kvalitu, maximálně přírodní složení, bez konzervantů a dalších chemických látek. „Naším bestsellerem je jednoznačně Spak Ketchup Gourmet, český produkt, vyrobený výhradně z italských rajčat. Nabízíme i variantu Ketchup Gourmet Family, Ketchup Gourmet bez cukru a Ketchup Gourmet barbecue a curry. Mezi nejoblíbenější novinky uplynulé sezony patřily Spak Koktejlová omáčka, Spak Curry omáčka, Spak Česneková omáčka a Spak Sour Cream omáčka. Stabilně dobře se na trhu daří řadě dresinků,“ vyjmenovává Milan Bažík, sales director společnosti Spak Foods.
Na trhu se daří také stálici jménem hořčice. Spotřebitelé spoléhají na tradiční a osvědčené značky. Jednou z nich jsou výrobky firmy Boneco, které patří řadu let k nejoblíbenějším. Jak uvedla Bc. Erika Moudrá z oddělení marketingu, plánuje Boneco novinku – Plnotučnou hořčici v praktickém balení v sáčku. Receptura je původní z roku 1885, zcela bez barviv.
Simona Procházková
Napsat komentář