Zákazník se ptá: co, za kolik a od koho

Mléčné výrobky jsou sortimentem, kde panuje tvrdá konkurence mezi tuzemskými a zahraničními výrobci. Pokračuje vývoz mléka jako suroviny, dovoz mléčných výrobků naopak roste. Bez mléka a mléčných výrobků si většina z nás nedovede svůj jídelníček vůbec představit. Množství a frekvence konzumace jednotlivých mléčných výrobků se však významně liší.

U spotřebitelů vede Eidam

Máslo použilo v posledních dvanácti měsících podle průzkumu Market & Media & Lifestyle – TGI (3. kvartál 2014 a 4. kvartál 2014) společnosti Median 86,1 % respondentů.

Přibližně pětina dotázaných používá máslo 1x denně, přibližně čtvrtina pak 2–3x týdně. Sýry bílé v nálevu a pařené konzumovala během sledovaného období zhruba polovina respondentů. Nejčastější frekvence konzumace byla 2–3x měsíčně.

Favority u spotřebitelů jsou (v sestupném pořadí): Mozzarella, Balkánský sýr, Korbáčiky, Parenica, Oštiepok, Jadel, Feta a Akawi. Čerstvé a termizované sýry konzumuje rovněž zhruba polovina respondentů, nejčastěji jedenkrát týdně. Pomyslnou hitparádu nejoblíbenějších druhů reprezentuje Žervé, Cottage, Bryndza, Mascarpone a Ricotta. Sýry plísňové a zrající pod mazem si v posledních dvanácti měsících dopřávalo 67 % dotazovaných, nejčastěji 2–3x měsíčně.

TOP 10 druhů reprezentuje Hermelín, Niva, Romadúr, Camembert, Syrečky, Pivní sýr, Rokfor, Gorgonzola, Paladin a Gerabon. Je všeobecně známo, že u Čechů jsou velmi oblíbené tavené sýry.

Není tak překvapující, že je během posledních 12 měsíců zahrnulo do svého jídelníčku 77,4 % dotázaných, nejčastěji 2–3x týdně. Tvrdé a polotvrdé sýry (žluté sýry) konzumovalo podle Medianu za sledované období 89,4 % dotázaných, nejčastěji 2–3x týdně.

Hitparádu nejoblíbenějších druhů v jejich případě u českých zákazníků představují: Eidam, Ementál, Gouda, Blaťácké zlato, Parmezán, Maasdammer, Čedar a Tylžský sýr.

Pomazánkové chutná stále více

Přes veškeré snahy České republiky nařídil soudní dvůr Evropské unie přejmenování pomazánkového másla. Od roku 2014 tak místo výrobku Pomazánkové máslo kupuje zákazník Tradiční pomazánkové. A podle prodejů změna názvu zájem nesnížila.

Naopak. Za prvních 10 měsíců minulého roku, podle informací, které Českomoravský svaz mlékárenský poskytl České televizi, produkce vzrostla o přibližně 7 % na 6000 tun.

Tradice pomazánkového másla sahá do roku 1977, kdy ho začala vyrábět mlékárna v Liberci. Šlo o reakci na nedostatek mléčného tuku pro výrobu klasického másla. Vyrábí se z kysané smetany a sušeného mléka, obsahuje 31 % a 41 % sušiny.

Musí obsahovat alespoň 45 % mléčného tuku a naopak nemá obsahovat tuk rostlinný. Pomazánkové máslo mělo původně posloužit jako substituční produkt, ale získalo si oblibu zákazníků a za dva roky bude slavit čtyřicáté výročí.

 

 

ek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *