Světový trh biopotravin se stále rozrůstá

Globální trh s bioprodukty v roce 2013 dosáhl 72 mld. USD a v ekologickém režimu bylo na celém světě obhospodařováno 43,1 mil. ha půdy. Přestože to v České republice není příliš patrné, svět bioproduktů se neustále rozrůstá. Podle aktuální studie The World of Organic Agriculture (projekt FiBL – Forschungsinstitut für biologischen Landbau a IFOAM – Organics International) dosáhl globální trh s bioprodukty 72 mld. USD (cca 55 mld. euro) a v ekologickém režimu bylo v roce 2013 obhospodařováno 43,1 mil. ha půdy.

Pro zajímavost v roce 2003 to bylo 25,7 mil. ha. Největšími biotrhy byly v roce 2013 USA (24,3 mld. euro), Německo (7,6 mld.) a Francie (4,4 mld.). Za uvedený rok jsou poprvé k dispozici také oficiální údaje z Číny (2,4 mld. euro), což ji řadí na 4. místo na světě.

Největší růst zaznamenal trh s bioprodukty v roce 2013 ve Švýcarsku (+12 %) a v USA (+11,5 %). Ve světě funguje v režimu ekologického zemědělství na dva miliony producentů. Nejvíce jich je v Indii, Ugandě a v Mexiku.

Free From produkty vycházejí vstříc alergikům

Na veletrhu BioFach a Vivaness, největším světovém setkání biobranže v Norimberku, představili 2344 vystavovatelé ze 136 zemí ve dnech 11. až 14. února biopotraviny, přírodní kosmetiku, textilie a další výrobky ekologického zemědělství. Expozice vystavovatelů letos zabraly výstavní plochu přesahující 44 620 m² a přilákaly 44 624 odborných návštěvníků.

Ke dvěma hlavním prezentovaným trendům patřily veganské produkty a tzv. Free From produkty. Potraviny neobsahující vejce, lepek nebo laktózu reagují na rostoucí počet lidí s alergií na některou z těchto složek. Nechyběly ani české firmy. Společná expozice ministerstva a 12 českých firem se rozkládala na ploše 114 m².

Celkový počet tuzemských vystavovatelů však v posledních letech klesá. Zatímco v roce 2013 jich bylo 20, v roce 2014 jen 15 a letos 13. V ČR přitom podle údajů ministerstva podniká v ekologickém zemědělství v současnosti přes 3 800 farmářů a 500 výrobců biopotravin.

Pro českého zákazníka je největší bariérou cena

Výsledky výzkumu společnosti Median, které prezentovalo Ministerstvo zemědělství ČR na podzim minulého roku, ukazují, že se oproti minulým letům zvýšil počet obyvatel, kteří nakupují biopotraviny. Ve srovnání s rokem 2008 se zvýšil podíl osob, které vědí o biopotravinách, z 92 % na 99 %. Nárůst zaznamenal i podíl domácností, které nakupují biopotraviny, a to z 37 % v roce 2010 na 41 %.

Nejčastěji nakupovanými biopotravinami v Česku jsou mléčné výrobky, které si vybírá téměř 70 % z osob, v jejichž domácnostech se biopotraviny konzumují, dále zelenina a ovoce (66 % a 54 %), maso a uzeniny (téměř 40 % z těch, kteří nakupují biopotraviny). Zájem o zeleninu, ovoce, maso a uzeniny v bio kvalitě postupně narůstá, a to nejvýrazněji u ovoce a zeleniny (cca o 20 % za posledních 6 let).

Lidé nakupují biopotraviny častěji než dříve. Třetina populace si je donese z obchodu nebo trhu domů alespoň několikrát měsíčně, zatímco před šesti lety to byla pouze čtvrtina populace. Biopotraviny nejvíce nakupují ženy středního věku, nejméně často muži vyššího věku. Nejčastějším důvodem pro výběr biopotravin je to, že jsou zdravější, dále jejich chuť a větší šetrnost k přírodě.

Jedním z podstatných důvodů uváděných respondenty průzkumu je soulad s jejich životním stylem a životní filozofií. Nejčastějším místem nákupu biopotravin jsou podle zmiňovaného průzkumu trhy, včetně farmářských, kam si pro biopotraviny chodí více než 60 % nakupujících. Dalšími místy jsou supermarkety, specializované prodejny, nákup přímo na farmě a běžný obchod s potravinami.

V maloobchodních řetězcích mohli zákazníci v září 2013 vybírat z 2 809 položek. Oproti lednu 2009 tak nabídka vzrostla o 88 %. Vyplývá to z Analýzy vývoje nabídky biopotravin v maloobchodních řetězcích a jejich cen v letech 2009 až 2013, kterou vypracovala na základě výstupů BIOmonitoru zahrnujícího data z 12 maloobchodních řetězců agentura Green marketing.

Největší překážkou pro nakupování biopotravin je pro většinu Čechů cena. Tu uvádí jako překážku tři čtvrtiny osob. U osob, které biopotraviny nenakupují, je častým důvodem, kromě zvyku, že nevnímají rozdíl mezi bio a ne bio potravinami, nebo považují označování potravin za bio pouze za marketingový trik.

 

 

Eva Klánová

BIOFACH 2015

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.