Vyšší prodeje, lepší logistika, rychlé inventury?

Pomůže RFID!

Výrazným trendem v dodavatelském řetězci pro oblast oděvního průmyslu, módních doplňků a obuvi, je technologie automatické radiofrekvenční identifikace (RFID).

Odvětví textilu představuje tu oblast maloobchodu, kde se standardní automatická identifikace na bázi EPC/RFID rozvíjí nejrychleji. Důvodem je relativně vyšší cena zboží, a především pak specifika daného oboru a jeho požadavky na identifikaci.

Sektor módy si přímo říká o větší objem informací a unikátní identifikaci každého kusu! H&M, Zara, C&A, Adidas, Mark& Spencer, Macy’s, Galeria Kaufhof, Decathlon, Gary Weber, F&F (Tesco), American Apparel, Levi Strauss & Co a další, to jsou jen některá jména značek, které se rozhodly zavést technologii RFID. Impozantní počty projektů hlásí také asijskopacifický region.

Stálá dostupnost zboží: prodeje neutečou

Mezi specifika oděvního průmyslu patří velké množství jednotlivých druhů zboží a jejich konfekčních variant, sezónnost, časté změny sortimentu a z nich vyplývající vysoká frekvence doplňování zboží na sklad, resp. na prodejní plochu. Velmi časté inventury s sebou nesou vysoké nároky na personál skladů a prodejen.

Zatímco pomocí klasického GTIN kódovaného do čárového kódu je možné popsat pouze konkrétní druh (model) daného oblečení, díky EPC kódu s využitím serializovaného GTIN je možné identifikovat každý jednotlivý kus oblečení a tím detailněji v identifikaci postihnout varianty jednotlivých modelů.

To je spolu s výrazně rychlejším snímáním položek klíčový faktor úspěchu standardu RFID v sektoru módy, kdy okamžité inventury prováděné na prodejní ploše umožňují efektivnější řízení zásob. Pro zákazníka je situace, kdy zboží není na skladě nejenom problém neuspokojení potřeb, ale zpravidla i ztráty času a loajality vůči konkrétnímu obchodníkovi. Pro obchodníka je efekt obávaného „out of stock“ neúprosný: ztráta prodeje.

Personál skladů nebo prodejen vybavený ručními terminály s RFID čtečkami načítá více kusů zboží najednou bez nutnosti vizuálního kontaktu čtečky s čárovým kódem. Často opakované inventury tak zastane jeden pracovník, a to při zanedbatelné chybovosti.

Právě okamžitý přehled o stavu zásob na prodejní ploše motivuje společnosti k implementaci RFID: bezchybné řízení zásob v reálném čase spolu s automatizovanými objednávkami druhů zboží, jehož zásoby se blíží vyčerpání, snižuje riziko obávané situace „out of stock“ k nule. D

alšími efekty je snížení ztrát zboží v logistickém řetězci (výrobky jsou RFID tagy označovány již ve výrobě) i jeho ochrana před krádeží na prodejní ploše. V případě, že výrobek s tagem není prodán a vyřazen z databáze, nemůže opustit prodejní plochu bez spuštění alarmu.

EPC a marketing

Vyjít vstříc zákazníkovi umožňuje technologie EPC/RFID i jinak: např. atraktivním konceptem tzv. chytrých zrcadel, které zákazníkovi pomáhají při nákupu zboží. Nakupující si v kabinkách mohou pomocí interaktivního monitoru zobrazit dostupné velikosti na skladě, případné alternativy k vybranému zboží, a taktéž doplňky k danému kusu oblečení.

Budoucí rozvoj využívání RFID technologie se může týkat i poprodejních služeb a řešení reklamací. Futuristické koncepty tzv. chytrých praček jsou reálné již dnes. Pračka vybavená RFID čtečkou nahlásí přítomnost nevhodného kusu oblečení označeného EPC tagem pro zvolený prací program.

Seminář o benefi tech RFID v oděvním průmyslu

Tuzemský trh se může pochlubit velkým počtem domácích značek, jejichž sítě prodejen se dobře etablovaly jak u nás, tak v zahraničí. Tuzemským podnikatelům se podařilo navázat na bohatou tradici textilního průmyslu a vytvořit silné značky v segmentu dámské a pánské módy, prádla, sportovního oblečení, outdoorových a funkčních oděvů.

Zástupcům těchto společností byla primárně adresována pozvánka na seminář „Benefi ty RFID v sektoru módy“, který loni na podzim připravilo EPC/RFID centrum ve spolupráci se společností IBM ČR. Sdružení GS1 Czech Republic deklarovalo, že se chce problematice propagace výhod radiofrekvenční identifi kace v sektoru módy věnovat i v nadcházejícím období.

Další příležitostí pro všechny zájemce z řad odborné veřejnosti je účast GS1 Czech Republic v rámci mezinárodních veletrhů módy Styl a Kabo, které se budou konat 21.–23. února v Brně. Zároveň bude sdružení pokračovat na záměru vytvořit pracovní skupinu za účasti představitelů módních značek, výrobců a obchodníků, která by se věnovala implementaci EPC/RFID technologie a byla schopna podpořit i první pilotní projekty na českém trhu.

 

 

Mgr. Mikuláš Černý, GS1 Czech Republic

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.