Zrušení potravinářských průkazů: vítaný konec zbytečné byrokracie

Podle návrhu novely zákona o veřejném zdraví skončila 1. července letošního roku povinnost desítkám tisíc pracovníků vybraných provozů vlastnit potravinářský průkaz. Ten byl podle dlouhé roky přesluhující právní úpravy vyžadován u zaměstnanců, kteří pracují s potravinami, mimo jiné například v obchodech, ve výrobnách potravin nebo ve stravovacích zařízeních. Vlastnit ho museli nejen kmenoví zaměstnanci, ale i brigádníci.

„Potravinářský průkaz jsem vždy vnímal jako anachronismus. Možná měl nějakou vypovídací hodnotu v okamžiku, kdy ho praktický lékař žadateli vystavil. Jenže platnost potravinářského průkazu byla doživotní, takže nic neříkal o tom, jak se zdravotní stav jeho držitele vyvíjí. Zrušení tohoto zbytečného předpisu se přímo nabízelo a je naším příspěvkem k omezení byrokracie v podnikatelském prostředí,“ uvedl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek a dodal: „Od tohoto opatření si slibujeme i to, že uleví praktickým lékařům, kteří průkazy až dosud vydávali. Místo vyplňování formulářů se budou moci soustředit například na prevenci závažných chorob. Ve snižování byrokratické zátěže chci i dále pokračovat, ať už v podobě rušení přežitých částí pracovnělékařských služeb nebo zbytečných administrativních povinností živnostníků vůči hygienické službě. 

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) poukazuje i na důvodovou zprávu ke zrušení potravinářských průkazů, jež odkazuje na praxi, kdy byly mnohdy vydávány bez jakékoli prohlídky posuzované osoby. K jejich vystavení často stačí letmé nahlédnutí do zdravotní dokumentace.

„Když si brigádník pořídil před dvaceti lety během studií potravinářský průkaz například kvůli doplňování zboží v obchodu nebo prodeji zmrzliny u stánku, klidně mohl za pár let nastoupit do výroby potravin, aniž by někdo zkontroloval jeho aktuální zdravotní stav. Takové opatření postrádá jakýkoli smysl,“ podotkl Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

Potravinářské průkazy pro podnikatele nepředstavovaly podle SOCR ČR pouze zbytečnou administrativu, ale také výraznou finanční zátěž. „Za vystavení potravinářského průkazu se platil administrativní poplatek v řádu stovek korun, který za zaměstnance hradí zaměstnavatel. Zrušením této povinnosti čeští podnikatelé ročně ušetří desítky milionů korun. Další úspory budou i v samotném zdravotnickém systému, protože i pro lékaře představovaly potravinářské průkazy další zbytečnou byrokracii, která je odváděla od důležitějších činností,“ komentoval novelu T. Prouza.

Po zrušení povinných periodických lékařských prohlídek u nerizikových profesí, jež platí od ledna letošního roku, je to další krok ministerstva zdravotnictví ke snížení administrativní zátěže v podnikatelském prostředí. „Profesor Válek je jedním z mála ministrů, který podniká reálné kroky k rušení zbytečné byrokracie. Pevně věřím, že bude inspirací i pro další členy vlády, kteří návrhy na rušení zbytečné byrokracie spíše odkládali. V rámci Hospodářské komory připravujeme detailní antibyrokratický balík a uděláme všechno pro to, aby vláda skutečně podnikatelům výrazně ulevila od zbytečného a drahého papírování,“ zakončil T. Prouza.

 

Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky

Praha, 4. července 2023