Papírové akční letáky dodávané potravinářskými řetězci do českých a slovenských domácností ztratily v roce 2023 své dominantní postavení. Došlo k tomu současně na českém i slovenském trhu a paradoxně v ekonomicky složitém období, kdy ceny potravin dále rostou a nákupy v akci mimořádně posilují. Leták nahrazují mobilní aplikace řetězců, které jsou od nynějška hlavním zdrojem, ve kterém zákazníci hledají akční slevy. Využití letáků je stále vysoké, ale patrně budou nadále klesat.
V září 2023 využívalo 54 % českých nakupujících papírový leták posílaný domů, ale 56 % zákazníků již využívalo pro hledání akčních slev mobilní aplikace. Na Slovensku využívalo papírový leták 52 % a aplikace řetězců 64 %. Tato čísla navázala na vývoj v posledních 3 letech, kdy využití mobilních aplikací vzrostlo v ČR na víc než dvojnásobek a v SR ze 40 % na 64 %. Využití papírového letáku v tomto období zvolna klesalo. Ukázaly to aktuální výsledky projektu Shopper Review agentury Skála a Šulc. V roce 2023 tak poprvé od poloviny 90. let není papírový leták dominantním zdrojem informací o akčních slevách.
„Jaké informace o akcích, které obchody posílají, využíváte před nákupem potravin?“
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Česká republika | ||||
Papírový leták posílaný domů | 62 % | 56 % | 55 % | 54 % |
Aplikace obchodníků v mobilním telefonu | 24 % | 41 % | 48 % | 56 % |
Slovensko | ||||
Papírový leták posílaný domů | 66 % | 63 % | 57 % | 52 % |
Aplikace obchodníků v mobilním telefonu | 40 % | 51 % | 55 % | 64 % |
Papírové letáky dominovaly českému trhu od první poloviny 90. let, kdy vstupující mezinárodní řetězce (ale i tehdejší české subjekty jako Pronto Plus či Vít-potraviny) spustily první vlny cenového marketingu a boj o zákazníka.
Je do jisté míry paradoxní, že pokles nejdůležitějšího akčního média přichází právě v době, kdy pod ekonomickým tlakem roste cenová citlivost českých a slovenských nakupujících a kdy bezprecedentně rostou nákupy potravin v akci. Za přechodem „od letáku k mobilu“ jistě stojí i celkový vývoj technologií a životního stylu. Neméně důležitá je ale i snaha obchodníků o snížení nákladů: papírový leták je svou výrobou i systémem distribuce zastaralý (technicky i environmentálně) a také nesmírně nákladný. Proto obchodníci postupně omezují množství vytištěných a roznášených letáků, někteří je již zcela zrušili.
I z toho důvodu se dá čekat další pokles využití papírového letáku a růst digitálních technologií. Ve hře jsou kromě mobilních aplikací i webové stránky řetězců, cenové srovnávače či e-mailové newslettery. Na podzim 2023 jsme tedy svědky symbolického, ale v důsledcích zásadního obratu v cenovém marketingu, který jistě zasáhne i prodejny se spotřebním zbožím.
Zdroj: Skála a Šulc s.r.o.
Praha, 11. září 2023