Zatímco únor je suchý, prosinec byl svátkem alkoholu

Předvánoční slevy na alkohol byly nižší než předloni, vyplynulo to z analýzy společnosti Česká distribuční, která je největším distributorem letáků v České republice. Ta zmapovala nabídku alkoholických nápojů v letácích obchodních řetězců za prosinec 2018. Průměrná sleva klesla oproti předloňsku z 29 % na 28 %, maximální spadla z 60 % na 55 %.

U více než pětiny výrobků nebyla výše slevy vůbec uvedena. Nápojů v dárkových baleních bylo vloni dvakrát více než předloni. Letáky se tak začínají podobat katalogům. Přinášejí hlavně inspiraci, ukazují šíři portfolia a zajímavé novinky. Nejpromovanějším výrobkem se stalo překvapivě víno, kterému se tak podařilo sesadit z trůnu předloňského vítěze – pivo. V kategorii tvrdého alkoholu vedla jednoznačně whisky.

Že prosinec je spojen s vyšší mírou konzumace alkoholu, potvrdila i analýza České distribuční. Nabídka v letácích totiž odráží chování spotřebitelů. „V závěru roku se v letácích nacházelo zhruba 340 alkoholických nápojů týdně, což je téměř o 200 % více než normálně. Nejvíce nabídek bylo možné v letácích zaznamenat v týdnu těsně před Vánoci,“ popisuje Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční.

Slevy byly celkově nižší než v minulém roce. Průměrná prosincová sleva byla vloni 28 %, v roce 2017 to bylo 29 %. Výše maximální slevy na alkoholické nápoje klesla oproti předloňsku z 60 % na 55 %, maximální absolutní sleva z 509 Kč na 491 Kč. Za všimnutí stojí také to, že u 22 % nápojů obchodníci výši slevy vůbec neuváděli.

„Ve srovnání se situací před rokem, kdy bylo výrobků bez slevy 17 %, lze vypozorovat trend upozaďování slev ve prospěch detailnější prezentace sortimentu a edukace zákazníka,“ komentuje Sikora. „Letáky začínají připomínat katalogy zboží a v některých případech i lifestylové magazíny. Čtenáři se pak mohou dozvědět třeba, z jakých typů sklenic se pijí různé druhy alkoholu, k jakým příležitostem a pokrmům se hodí nebo jak se vyrábí. Takto pojaté letáky dotvářejí image obchodníků a pomáhají jim budovat vztahy se zákazníky,“ oceňuje invenci marketérů Sikora.

Jak jde o blízké, na korunu nehledíme

Obzvláště když Češi nenakupují jen pro sebe, ale vybírají dárky pro rodinu a přátele, jsou ochotni si připlatit. Zastoupení alkoholu v limitovaných edicích a dárkových baleních stouplo z předloňských 7 % na 14 %. Většinu z toho (přes 80 %) bylo možné najít právě ve speciálních tematických letácích. Jednalo se obvykle o tvrdý alkohol, zejména koňak, rum a whisky. Ty zároveň patřily k nejdražším z nabízených produktů: koňak stál po slevě průměrně 1 107 Kč/l, rum 761 Kč/l a whisky 534 Kč/l.

Dárkové půllitry, spodní prádlo i škrabky

Nejčastějším doplňkem alkoholických nápojů byly v dárkových baleních sklenice, případně jiné nádoby – panáky, půllitry, hrnky, číše. Našly se ovšem i překvapivější komplety, například se spodním prádlem, s reproduktory připojitelnými k telefonu či s kokosem nebo škrabkou na autosklo. Velmi oblíbené byly také limitované edice a speciální receptury, a to hlavně u piva. Výrobci připravili pestrou nabídku svátečních ležáků, pivních speciálů a vyhráli si také s neobvyklými způsoby prezentace, jako byly třeba obaly s vánočními motivy, retro edice, 5l soudky.

Tuzemák do cukroví

Nejvíce produktů bylo promováno v týdnu těsně před Vánoci, což dokládá, že alkohol patří k poměrně častým dárkům. Výjimkou byl tuzemák a sekt. Tuzemáku se v letácích objevovalo nejvíce už v druhém adventním týdnu (16 nabídek z celkových 59). Je to čas, kdy vrcholí přípravy vánočního cukroví. Naopak sekt je typicky až silvestrovská záležitost. Z celkových 188 nabídek jich 55 přišlo až po Vánocích. Začátkem ledna se pak alkohol z letáků vytrácí. V prvním lednovém týdnu bylo možné najít v letácích 118 alkoholických nápojů, zatímco v období před Vánoci a Silvestrem jich obsahovaly v průměru 340 týdně.

Cizí pivo je bez šance, kdežto tvrdý dovážíme

Největší podíl českých značek mělo pivo, a to konkrétně 93,4 % (398 z celkových 426 produktů). Druhou kategorií s nejvyšším zastoupením českých značek bylo víno. Tam byl stav vyrovnanější: česká vína 47,0 % (217 výrobků) byla následována Francií s 14,5 % (67) a Itálií s 8,9 % (41). Z Česka pocházelo také 45 % sektů, jen 8 % tvořilo pravé francouzské šampaňské. Naopak nejméně výrobků z Česka bylo mezi tvrdým alkoholem, a to pouze 33,7 %. Situaci zde zachraňovaly především bylinné likéry (62), tuzemák (54) a ovocné destiláty (43).

Vedlo víno následované pivem

V počtu promovaných produktů vedl s jasnou převahou lehký alkohol (1 199 promocí) nad tvrdým (618 promocí). Překvapením je, že v letácích se objevovalo častěji víno než pivo. S počtem 458 výskytů se víno stalo vůbec nejprezentovanějším nápojem. Druhé místo obsadilo pivo, které se v letácích ukázalo 426krát. Prvenství ovšem pivu patřilo v množství výrobků zobrazených na titulní straně letáku, kde jej bylo možné spatřit 33x. V kategorii tvrdého alkoholu byly nejpočetnějšími zástupci whisky (148x), bylinné likéry (95x) a rum (94x).

Pivo oproti předloňsku zdražilo z 13,20 na 15,80

Nejvyšší průměrné slevy byly na vermut – 32 % a tuzemský rum – 31%. Naopak nejmenší procentní změny v ceně byly zaznamenány u ginu – 19%, dále pak u koňaku (22 %) a tequily (22 %). Celkově se v letácích objevovaly dražší produkty než v minulém roce. Stoupla také cena piva. Ve zkoumaném období to bylo 13,20 Kč za půl litru v roce 2017 a už 15,80 Kč za půl litru v roce 2018. Nejnižší byly ceny nadměrných balení, která se nejčastěji prodávají v PET lahvích – v přepočtu za 10,37 korun za půl litru. Při započítání dárkových balení ve skle už ale cena vycházela na 23,99 Kč. Průměrná cena za 0,5 l v balení po více kusech dosahovala 21,77 korun.

Česká distribuční analyzovala 76 letáků (1817 položek) sedmi nejvýznamnějších obchodních řetězců na českém maloobchodním trhu platných v období 28. 11. 2018 – 6. 1. 2019.

 

Zdroj: Česká distribuční a.s.

Praha, 16. února 2019