Výsledky skupiny Mattoni 1873 za rok 2023

Mattoni 1873, největší středoevropský výrobce minerálních vod a nealkoholických nápojů s 3 400 zaměstnanci, 11 výrobními závody a působící v 8 zemích, v roce 2023 opět zlepšil svou výkonnost.

Celá skupina zvýšila objem na více než 1,9 miliardy prodaných lahví. Tržby skupiny meziročně stouply o 18 % na 22 mld. Kč. Zejména díky výsledům v Bulharsku, Maďarsku a Rakousku, EBITDA skupiny dosáhla rekordní hodnoty a vrátila se na úroveň očekávání před covidem. Skupině se dařilo ve všech oblastech podnikání, mezi které patří minerální vody, nealko nápoje, snacky i prodejní automaty pod značkou Very Goodies.

„Podobně jako v minulých letech, skvělého výsledku jsme dosáhli díky inovacím a mobilizaci výkonu zaměstnanců navzdory obtížné době. Proto jsme vyplatili napříč evropským holdingem nadstandardní celofiremní bonusy za úspěšný loňský rok a nad rámec všeho ještě půl dalšího platu navíc. Na tyto mimořádné odměny jsme vynaložili takřka 143 milionů korun. Chceme tak ocenit naše zaměstnance za jejich výkony a zároveň je podpořit v době růstu životních nákladů a vysoké inflace,“ říká Alessandro Pasquale, výkonný prezident Mattoni 1873.

Nápojové a výrobní novinky

V ČR a Maďarsku skupina poprvé uvedla na trhy chipsy Doritos, celosvětovou jedničku v kategorii tortilla chipsů. U spotřebitelů boduje i nová řada funkčních minerálních vod Magnesia Plus a ochucených neslazených minerálních vod Mattoni Esence. Na výkonnosti roku 2023 se také plně projevil přínos moderní plechovkové linky v závodu v Kyselce, spuštěné v listopadu 2022. Vedle oblíbené ochucené minerálky Mattoni a funkční minerálky Mattoni Imuno se v Kyselce vyrábí plechovky s nápoji z portfolia Pepsi i dalších licenčních značek pro český, slovenský i rakouský trh.

Růst v oblasti vendingu, daří se i snackům

K výsledkům přispěla i značka Very Goodies, progresivně se rozvíjející vendingová část skupiny. V ČR je druhým největším operátorem na trhu občerstvovacích automatů na nápoje a potraviny, působí i na Slovensku a v Maďarsku. Za poslední dva roky Very Goodies udržela stabilní růst tržeb, průměrně na úrovni 20 %. Novinkou je představení konceptu chytrých lednic, Very Goodies se pouští i do rychle se rozvíjejícího segmentu prodeje čerstvých jídel a jiných prémiových produktů. Dařilo se také v oblasti slaných pochutin (Lay’s, Doritos, Cheetos), u nichž skupina meziročně zvýšila objem prodejů v ČR, Slovensku a Maďarsku o 20,7 %

Skupina potvrzuje postavení na trhu ve všech klíčových oblastech

Pod křídla Mattoni 1873 patří celkem 39 značek z 8 zemí. V ČR a Maďarsku je největším výrobcem minerálních vod a nealkoholických nápojů. Na Slovensku je značka Magnesia nejprodávanější minerální vodou, její podíl roste. V Rakousku je skupina dvojkou v sektoru přírodních minerálních a pramenitých vod. V Bulharsku je Mattoni 1873 v segmentu sycených nápojů na třetím místě. V Srbsku je největším výrobcem minerálních vod a energetických nápojů.

Akvizice v Srbsku

Skupina v dubnu 2024 odkoupila menšinový (46,43 %) podíl PepsiCo ve firmě Knjaz Miloš, největším výrobci minerálních vod a energetických nápojů na srbském trhu. Mattoni 1873 se stane jediným vlastníkem tohoto klíčového nápojového podniku v Srbsku, který je zároveň oficiálním výrobcem a distributorem nealkoholických sycených nápojů PepsiCo pro trhy Srbska, Černé Hory a od začátku tohoto roku i Bosny a Hercegoviny. Hodnota transakce se pohybuje kolem 90 milionů euro a převod vlastnictví akcií mezi PepsiCo a Mattoni 1873 proběhl 19. dubna 2024.

 

Zdroj: AMI Communications, spol. s r.o.

Praha, 24. dubna 2024