Vánoční nákupy na českém internetu letos trhají rekordy a řada prodejců zaznamenává historicky nejlepší výsledky. Při porovnání prodejů za loňský a letošní listopad došlo u největších e-shopů k průměrnému nárůstu tržeb o 63 %.
Prozatím dostupné údaje za prosinec 2016 naznačují oproti předchozímu měsíci další nárůst o minimálně 44 %. Vyplývá to z informací největší české sítě pro affiliate reklamu VIVnetworks.com.
„Ve spojení s vánočními nákupy jsou nejpopulárnějšími e-shopy nákupní galerie, dále pak ty, které prodávají kosmetiku a parfémy, počítače a elektroniku a módu,“ říká Robert Studený ze společnosti VIVnetworks.com.
Nadprůměrný růst prosincových prodejů zaznamenává společnost především v kategoriích kosmetika a parfémy (166 %), počítače a elektronika (79 %) a zábava (57 %), zvýšený zájem se naopak vyhýbá kategoriím dům a zahrada, telekomunikace a cestování.
„Například zájezdy a letenky nepatří mezi impulsivní nákupy a pokud je někdo pořizuje jako vánoční dárek, tak s předstihem v listopadu či v říjnu,“ doplňuje Robert Studený. Meziročně je znatelný pokles popularity slevových portálů, což se v listopadu projevilo v prodejích nižších o 22 %.
Zatímco v USA a ve Velké Británii jsou na internetu hlavními nákupními dny Black Friday a Cyber Monday, následující po americké Dni díkuvzdání, tak v České republice a v sousedním Německu nastává vrchol vánočních objednávek až před polovinou prosince.
Ve Velké Británii je v affiliate nákupním vrcholem Black Friday (25.11.), v USA je to Cyber Monday (28.11.) a v Německu tzv. Green Monday (12.12.), což je poslední pondělí, od něhož do Vánoc zbývá nejméně 10 dní. „Česká republika je v tomto ohledu velmi podobná Německu, kde očekáváme, že letošní nákupní vrcholy budou dva, a to 12. a 19. prosince, což je také poslední termín, kdy značná část internetových obchodů garantuje doručení objednávek do vánoc,“ říká Robert Studený.
Affiliate reklama je v online prostředí populární forma propagace, kde inzerent platí provizi jen za uskutečněný obchod a neplatí ani za zobrazení ani za proklik. Jako součást marketingového mixu tuto formu reklamy využívá drtivá většina velkých internetových obchodů. Českou síť VIVnetworks.com využívají například e-shopy Bata.cz, Kasa.cz, Mall.cz, Notino.cz, Zoot.cz a řada dalších.
Zdroj: VIVnetworks.com
Praha, 15. prosince 2016