Třicátníci si dopřávají po celý rok, padesátníci čekají na Vánoce

Aktuální průzkum* společnosti Albert mezi českými domácnostmi ukazuje, že 70 % lidí si na Vánoce dopřává potraviny, které během roku běžně nekupují. Nejčastěji jde o cukrovinky, ryby, sýry a exotické ovoce. Odpovědi se však výrazně liší podle věkových skupin. Průměrná částka, kterou Češi v tomto období utratí za nákupy potravin, se pohybuje okolo 3 000 Kč.

Oproti průzkumu z roku 2021 se počet lidí, kteří si na Vánoce dopřávají, zvedl o víc jak 5 %. Ze 30 % respondentů, kteří uvedli, že si na Vánoce nedopřávají víc než obvykle, pak 61 % uvedlo, že nečekají na Vánoce a že si během celého roku koupí vše, na co mají chuť. Odpovědi respondentů se v tomto ohledu významně liší podle věkových skupin. Pomyslný zlom je vidět okolo 44. roku života, respondenti pod touto věkovou hranicí častěji uváděli, že si během roku dopřávají stále stejně a Vánoce pro ně nepředstavují větší změnu. Naopak lidé nad 45 let uváděli, že si chtějí na Vánoce dopřát potraviny, které si během roku upírají.

Mladší lidé nečekají na Vánoce a to, co mají rádi, si kupují v průběhu celého roku, starší generace spíš čeká na sváteční chvíle. Nemladší skupina respondentů 18-26 let nám v průzkumu řekla, že si dopřává po celý rok, zatímco generace jejich rodičů je v tomto ohledu střídmější. Tento trend se odráží i v naší nabídce, v které prostřednictvím naší prémiové značky Albert Excellent celoročně nabízíme vybrané delikatesy pro všechny, kteří chtějí zpestřit své menu,” říká ředitel pro udržitelnost a komunikaci obchodů Albert Jiří Mareček.

Zajímavé rozdíly v generacích jsou i v jednotlivých kategoriích potravin. Zatímco mladší generace utratí víc peněz za sladké pochutiny, třeba čokolády a další cukrovinky, věková skupina nad 50 let si raději dopřeje například oříšky a čerstvé ovoce, mezi kterým vedou zejména exotičtější druhy, jako ananas, mango, kaki a avokádo. Napříč generacemi dominují na štědrovečerní tabuli ryby, zejména losos a kapr.

Mladší kupují více masa, padesátníci si dopřávají sýry

Z průzkumu dále vyplývá, že si zákazníci napříč generacemi na Vánoce často vybírají zdravější potraviny. Zajímavé jsou jemné rozdíly mezi věkovými skupinami. Například lidé ve věku 27 až 35 let kupují maso dvakrát více než ti ve věku 45 až 53 let. Naopak, u sýrů to je obráceně – lidé ve věku 45 až 53 let si sýry kupují dvakrát častěji více než nejmladší generace ve věku 18 až 26 let.

Roste poptávka po ořeších a sušeném ovoci

Poptávka po ořeších a sušeném ovoci před Vánocemi obvykle vzrůstá o více než 50 %. Vánoce jsou hlavní sezónou pro tento sortiment, přičemž nejvíce se prodávají ořechy a sušené ovoce, které se používají na pečení cukroví, jako jsou mandle, lísková a vlašská jádra, rozinky, strouhaný kokos, sušené datle a fíky. Velkou oblibu mají i kešu, pekanové ořechy, para ořechy a pistácie. Zvýšený zájem je také o vánoční dárková balení těchto produktů.

 

*Průzkum proběhl v listopadu 2024 na vzorku 1 027 respondentů. Sběr dat byl realizovala agentura IPSOS prostřednictvím online dotazování Instant Research.

 

Zdroj: Albert Česká republika, s.r.o.

Praha, 4. prosince 2024