Třetí den platí nařízení vlády, které stanovuje odstupy mezi nakupujícími v prodejnách minimálně na dva metry. Jde o další z opatření, jež by v České republice měla zamezit šířící se epidemii koronaviru. Jednotlivé obchodní řetězce dělají maximum pro to, aby zabezpečily plynulý chod dodávek zboží a vlastních nákupů. Současně apelují na zákazníky, aby se při pohybu uvnitř prodejen chovali maximálně ohleduplně a zodpovědně.
„V obchodech jednotlivých řetězců všechny upozorňujeme na nová pravidla prostřednictvím plakátů, informačních tabulí i vnitřním rozhlasem. Činí tak rovněž prodavači a pracovníci ochranných služeb. Bohužel se ale stále stává, že lidé jsou neukáznění a na nová pravidla nereagují nebo se jim dokonce vysmívají. Obchodníci nemají páky na to, aby po zákaznících mohli direktivně vyžadovat hygienické chování. Je to proto na ukázněnosti každého z nás. Každopádně ale jde o karanténní opatření, jehož porušení se stává trestním činem,“ zdůraznil Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR).
Prioritou obchodníků je co nejrychlejší obsluha zákazníků, aby lidé v obchodech trávili co nejméně času. Z toho důvodu se maximální počet zaměstnanců nachází na pokladnách na úkor častějšího doplňování zboží. Soustřeďují se také na pečlivou kontrolu dostatku ochranných pomůcek u pečiva, navíc od úterý je k dispozici v řadě obchodů už i balené jednodenní pečivo. Zaměstnanci jednotlivých obchodů dále ve zvýšené míře dezinfikují madla nákupních košů i vozíků, pokladní pásy a další povrchy. Obchodníci se snaží maximálně vyjít zákazníkům vstříc, kdekoli je to možné, stejně jako jim vycházejí vstříc dodavatelé, kteří dělají vše pro to, aby udrželi výrobu a dodávky potravin v plné výši.
Pokladní mohou nosit ochranu úst podle vlastního uvážení, nicméně v čase krize ochranné roušky obchodníci nemohou nakoupit, neboť jejich distribuce je řízená státem.
„Důrazně proto apeluji na zákazníky, aby si při nákupech chránili ústa rouškami nebo čímkoli jiným, ať už jde o šály, šátky či kapesníky, a aby u pokladen upřednostňovali platby kartou. Lidé si musí současnou situaci co nejdříve uvědomit a chovat se podle ní. Čím dříve si tyto návyky osvojíme, o to kratší bude současná krize. Navíc právě v těchto případech musí svou aktivní roli sehrát i stát, a to jak formou osvěty, tak i formou zajišťování dodržování zákona. Obchody jsou tady od toho, aby zajistily zásobování obyvatel potravinami, a ne aby prováděly kontroly nad dodržováním karanténních opatření,“ doplnil T. Prouza.
Pokud jde o distribuci v on-line obchodech, lidé ve značné míře využívají bezkontaktní doručení. Princip spočívá v tom, že objednávka se provede on-line, zaplatí se kartou a následně se dotyčný s kurýrem telefonicky domluví, kde mu zboží nechá, většinou u vchodových dveří, aby nedošlo k osobnímu kontaktu. Ve výdejnách si objednané zboží lidé mohou vyzvednout, nicméně je omezován jejich počet. V řadě případů se začalo ve skladech s pravidelným měřením teploty, zvyšují se počty dávkovačů dezinfekce. Kurýři jsou postupně vybavováni příručními dezinfekčními prostředky a jednorázovými rukavicemi. Zintenzivňuje se rovněž dezinfekce aut.
„Dobrá zpráva je, že kompletně celý retailový trh v těchto dnech dokazuje, že je schopen neuvěřitelné aktivace v zájmu zásobení občanů potravinami a dalším základním zboží. Velké poděkování patří nejen obchodním řetězcům, ale i on-line obchodům, jejich zaměstnancům i kurýrům, za zvládání obrovského náporu zákazníků bez ohledu na náklady, které s tím souvisí,“ dodal T. Prouza.
Jak se chovat při nákupu – povinnost ze zákona:
- Dodržujte mezi sebou minimální odstup 2 metry.
Jak se chovat při nákupu – doporučení
- Nakupujte tak, abyste v obchodě strávili pouze minimum času.
- Využijte méně exponované časy k nákupům. V prodejnách jde během pracovních dnů o ranní a dopolední hodiny, během víkendů o odpolední časy. V případě on-line nákupů pak o brzké ranní hodiny, anebo naopak o pozdní odpolední hodiny.
- Dodržujte domácí karanténu, pokud ji máte nařízenou.Nakupujte pouze tehdy, pokud jste si jisti svým zdravotním stavem.
- Vstupujte do prodejny s překrytými ústy a nosem respirátorem, rouškou, šálou či bavlněným šátkem.
- Při nákupu nebaleného zboží (pekárenské výrobky, ovoce, zelenina) používejte rukavice nebo sáčky.
- V případě potřeby kašlání nebo kýchání si překryjte ústa a tvář loktem (i přes roušku).
- Chovejme se vzájemně disciplinovaně a ohleduplně. Délka a intenzita krize závisí především na tom, jak se budeme chovat navzájem. Všechna oficiální opatření tomu jen napomáhají.
Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky
Praha, 18. března 2020