Růst o 140 % i desetitisíce nových zákazníků, Knihobotu se vloni dařilo

Knižní secondhand Knihobot má za sebou další úspěšný rok. Expandoval na Slovensko, dosáhl obratu 182 milionů a přivítal desetitisíce nových zákazníků. 140% růst mu vynesl umístění v žebříčku Technology Fast 50 společnosti Deloitte. Mezi jeho cíle v letošním roce patří rozšíření sběrných míst a vstup na rakouský trh.

Minulý rok nebyl pro startupy snadný – vlivem války se tak jako řady jiných firem potýkaly s výpadkem prodejů a nejistá ekonomická situace způsobila odliv potenciálních investorů. Ne jinak tomu bylo i v případě Knihobotu. Včasným řešením se mu ale podařilo situaci zvrátit a přes jarní potíže dokázal v loňském roce vyrůst o 140 % a dosáhnout obratu 182 milionů korun. Měsíčně pak překonal hranici 20 milionů. Za rok poslal do oběhu 1,3 milionu knih.

Chtěli jsme růst výrazně víc, ale v kontextu doby jsou to čísla skvělá. Většina firem spíš řešila, jestli jim obrat klesne míň anebo víc. My jsme do problémů spadli na jaře, ale rychle jsme se z toho zvládli oklepat, což nám dalo velký náskok. Kolem a kolem, dařilo se nám ve špatných časech,“ hodnotí uplynulý rok Dominik Gazdoš, zakladatel Knihobotu.

Od podzimu loňského roku v Knihobotu každý měsíc přijali a prodali přes 100 tisíc knih. A k růstu paradoxně pomohlo i zdražování, které zvýšilo zájem o secondhand. Trh s použitým zbožím rostl napříč odvětvími a Knihobot jen potvrdil, že v re-commerce se skrývá značný potenciál. Za loňský rok stoupl knižnímu secondhandu počet zákazníků o 200 tisíc (aktuálně má 260 tisíc). A co se týče dodavatelů, ti si za loňský rok celkem přišli na 73 milionů korun.

„Z nových zákazníků máme ohromnou radost. Ještě víc nás těší, že se nám zákazníci vracejí. A také, že se z našich zákazníků stávají dodavatelé. První kontakt s námi většinou lidé mají prostřednictvím nákupu a když zjistí, že poslat knihy do oběhu je s Knihobotem otázka pár kliknutí, začnou knihy točit,“ popisuje Dominik Gazdoš.

Celkový růst vynesl Knihobotu 15. místo v žebříčku nejrychleji rostoucích firem ve střední Evropě, který pravidelně sestavuje společnost Deloitte, a 5. místo v rámci Česka. Svými výsledky i odhodláním měnit nákupní zvyklosti čtenářů zaujal i odbornou porotu Křišťálové lupy a získal první místo v kategorii Mladá krev.

Expanze do zahraničí i zvětšování skladu

Navzdory nepříznivým podmínkám na trhu se podařila plánovaná expanze na Slovensko, kde tamější trh již po tři čtvrtě roce tvoří pětinu celkového obratu firmy. Knihobot zde zatím funguje bez fyzické pobočky a knihy se sváží do svého pražského skladu, který se stane klíčovým i pro další zahraniční expanzi. I proto jej v loňském roce Knihobot rozšířil a aktuálně využívá celkem 4 000 metrů čtverečních.

Do nového roku vstupuje knižní startup s odhodláním dohnat slibovanou expanzi do Rakouska. V plánu už byla v minulém roce, nakonec ji Knihobot chystá spustit během letošního února. Stejně jako v případě Slovenska, Knihobot se chce v první fázi zaměřit především na výkup a na trh vstoupí, aniž by měl v místě fyzické zastoupení.

O to více ale bylo třeba zapracovat na webových stránkách, které nyní budou fungovat ve třech mutacích. Knihobot změnil způsob práce s položkami, listingem i vyhledáváním, zavedl uživatelské účty.

Dobře fungující web je pro prodej naprosto zásadní. Letos dostal nové a pevné základy. Nyní chceme zapracovat především na tom, aby byl přívětivý nejen v případě, že hledám konkrétní titul, ale i pro inspiraci a hledání, když si chci vybrat nějaké čtení na víkend nebo koupit dárek pro babičku,“ představuje další plány Dominik Gazdoš.

Letošní cíl – dvojnásobný růst

Jednodušší vracení knih do oběhu čeká kromě rakouských čtenářů také zákazníky v Česku. V plánu je rozšířit síť knihobodů, na kterých Knihobot spolupracuje s Levnými knihami. „Vyvážit výkup a prodej je u nás asi nikdy nekončící proces. Aby se dobře prodávalo, je nutné mít zajištěný nekolísající výkup. Proto chceme i nadále jít lidem naproti a vracení knih jim usnadnit,“ komentuje Gazdoš.

A pokud jde o čísla, Gazdoš se ani letos nebojí velkých plánů. „Letos bychom v Česku i na Slovensku rádi vyrostli alespoň na dvojnásobek, Když se nám bude dařit v zahraničí, mohli bychom zopakovat růst z minulého roku.“

Nejlépe prodejné knihy na Knihobotu za rok 2022

  1. Nejlepší víkend, Patrik Hartl
  2. Malý pražský erotikon, Patrik Hartl
  3. Konec prokrastinace, Petr Ludwig
  4. Bábovky, Radka Třeštíková
  5. Okamžiky štěstí, Patrik Hartl
  6. Foukneš do pěny, Radka Třeštíková
  7. 15 roků lásky, Patrik Hartl
  8. Důmyslné umění, jak mít všechno u pr**le, Mark Manson
  9. Padesát odstínů šedi, E. L. James
  10. Loutkář, Daniel Cole

 

Zdroj: FYI Prague

Praha, 24. ledna 2023