Reklama je dobrý sluha, ale zlý pán

Česká marketingová společnost zveřejnila na konci března další šetření v rámci dlouhodobého výzkumného projektu „Češi a reklama“. Předmětem šetření jsou zejména témata postojů ke konkrétním nosičům reklamy, nasycenost či přesycenost reklamou v jednotlivých médiích, role reklamy při nákupu, postoje ke kontroverzním tématům v reklamě, vnímání společenské role reklamy, ale také například reklama v politice.

Role reklamy při nákupu

Nárůst podílu lidí, kterým reklama při nákupu pomáhá, se prozatím zastavil na necelých dvou pětinách. Podíl osob, které si v posledních 3 měsících koupily nějaký produkt na základě reklamy, se stabilizoval také na necelých dvou pětinách. Častěji tak nakupují hlavně mladí lidé.

Nejčastěji vzpomínanými reklamami jsou ty, které propagují prodejce potravin (řetězce), značky kosmetiky a drogerie, značky potravin a nápojů.

Starší lidé se častěji než ostatní nechali inspirovat reklamou z letáků, mladí pak reklamou na sociálních sítích.

Postoje ke konkrétním nosičům reklamy

Češi jsou nejvíce obtěžováni intenzitou reklamy v komerčních TV stanicích, na internetu a na sociálních sítích. Přesycenost reklamou na Nově a Primě je stále nejvyšší, ale v posledním roce se snížila. Naproti tomu se zastavil pokles podílu lidí, kteří jsou přesyceni reklamou v tisku.

Přesycenost reklamou v místech prodeje v posledním roce vzrostla, je však stále přijímána nejpozitivněji, zvláště pokud jde o ochutnávky a různé prezentace.

Podíl lidí, které obtěžuje reklama v historických centrech, v posledních pěti letech mírně roste a dosahuje už téměř 40 procent.

Projekt Češi a reklama v rámci aktivit České marketingové společnosti založila již v roce 1993 PhDr. Jitka Vysekalová. Partnery tohoto projektu jsou dlouhodobě POPAI CE, České sdružení pro značkové výrobky (ČSZV) a společnost DAGO. Výzkumné šetření provedla opět výzkumná firma ppm factum research, s.r.o.

Prezident České marketingové společnosti Tomáš David o projektu říká: „Hlavní přínos tohoto projektu spočívá v dlouhodobé časové řadě, kterou jednotlivá šetření představují. Nepřetržitá kontinuita již od roku 1993 je naprosto jedinečná. Umožňuje sledovat dlouhodobý vývoj trendů ve vnímání reklamy“. Výzkum je postaven na dlouhodobých řadách opakovaných základních výzkumných otázek, které zůstávají stejné, postupně jsou ale zařazována aktuální témata odpovídající vývoji a významu reklamy jako součásti marketingového mixu, ale i jako součásti našeho života a důležitého společenského jevu.

Realizátorem šetření, které probíhá metodou CAWI na cílové skupině on-line populace ve věku 16 let +, je tradičně agentura ppm factum research. „Vývoj postojů k reklamě v posledních letech nasvědčuje tomu, že lidé se na reklamu dívají čím dál víc „realisticky“, tedy uvědomují si její přínosy i negativa a chápou ji jako nutnou součást současného světa a ekonomiky. Z časového vývoje segmentace názorů na reklamu vyplývá, že oproti minulým letům nyní posílil názor, který charakterizujeme úslovím, že reklama je dobrý sluha, ale zlý pán. Zároveň naopak oslabily krajní segmenty, tedy skupiny těch, kdo reklamu nesnášejí, i těch, kdož ji milují“ říká PhDr. Stanislav Hampl (ppm factum research).

Zdroj: Česká marketingová společnost

Praha, 12. dubna 2025