Průměrný obrat obchodních center se zvýšil o 12,5 %

Podle posledního průzkumu Shopping Centre Index provedeného společností CBRE, se průměrný obrat zaznamenaný indexem meziročně zvýšil o 12,5 % (o téměř 6000 Kč/ m2/ rok), což je odrazem pozitivní nálady na trhu podpořenou dobrými ekonomickými výsledky, např. snížení nezaměstnanosti a zvyšování mezd, což vedlo ke zvýšené ochotě zákazníků více utrácet. CBRE Shopping Centre Index zaznamenal meziroční zvýšení návštěvnosti obchodních center o 3,7 %.

rnh1

Pavel Klimeš, Senior Director of Asset Services společnosti CBRE, uvedl: „Po třech letech poklesu obratů jsme zaznamenali zvýšení  prodeje  v gastro sektoru (meziročně o 15 %), což byl také nejvyšší nárůst v rámci všech sektorů. Prodej gastra následovalo výrazné zvýšení v sektoru pro domácnost (meziročně o 13 %), zábavy (meziročně o 14 %) a specializovaných obchodech (meziročně o 14 %), což odpovídalo pozitivní náladě a ochotě zákazníků realizovat odložené nákupy spotřebního zboží a využívání volnočasových aktivit nabízených obchodním centrem.“

V sektoru služeb jsme sledovali dvě markantní změny oproti předchozím trendům. Po dvou letech výrazných poklesů zaznamenaly lékárny meziroční zvýšení obratů o 25 %. Podobně se situace změnila u cestovních agentur, kde došlo po třech předchozích letech poklesu k meziročnímu nárůstu o 9 %, což souviselo s již zmíněnou pozitivní náladou ve společnosti.

Klára Bejblová, Head of Research & Consultancy společnosti CBRE, dodává: „Móda dominuje jak v celkové velikosti 58 %, tak v počtu obchodních jednotek 42 %. Byl to však jediný sektor s poklesem, co se týká počtu jednotek. Nejvyšší nárůst v počtu jednotek, meziročně téměř 10 %, byl v sektoru pro domácnost a ve specializovaných obchodech, a dále meziročně přes 4 % v sektoru prodeje potravin a služeb.“

rnh2

Díky vysokým obratům se zvýšil průměrný obsah spotřebního koše o 9,1 % a dosáhl tak svého historického maxima. Chování zákazníků, co se týká návštěv obchodních center během roku, zůstalo relativně stabilní. Téměř 50 % všech návštěvníků přišlo do nákupního centra během první poloviny roku. Měsíční návštěvnost se pohybovala mezi 7 % a 9 % z celkového ročního počtu, s výjimkou prosince, kdy překročila 11 %. Mezi slabší měsíce patřily první měsíce roku a letní měsíce. V roce 2015 poklesla měsíční návštěvnost pouze v lednu a srpnu. Ostatní měsíce roku 2015 zaznamenaly nárůst, který se meziročně pohyboval mezi 3 % až téměř 9 %.

Chris Sheils, Head of Investment Properties společnosti CBRE, komentoval vliv na investiční sektor nemovitostí: „Pozitivní vývoj CBRE Shopping Centre Indexu ukazuje sílu maloobchodního trhu, což posiluje důvěru investorů při investování do obchodních center v České republice. Předpokládáme, že to podpoří vyšší objemy investic do českého maloobchodního sektoru. V současnosti jsme již svědky vysoké aktivity na trhu.“

 

Zdroj: CBRE

Praha, 1. června 2016