Primark mezi drogériemi? Řetězec drogérií Müller míří do Česka!

Německý řetězec drogerií Müller chystá expanzi do České republiky. Na svých webových stránkách již firma nabízí nové pracovní pozice, zatím ovšem neuvádějí finanční ohodnocení. Dle slovenského deníku Nový Čas na pozici manažera můžete vydělat v přepočtu až 150 tisíc korun měsíčně. Jak je možné, že nabízejí tak vysoké finanční ohodnocení? Je to vůbec udržitelné? A jaký to bude mít dopad na české občany a ekonomiku? Zeptali jsme se odborníků, co si o nové drogerii myslí.

Výhra nad konkurencí skrze nízké ceny?

Jan Skovajsa, zakladatel a CEO digitální agentury myTimi, www.mytimi.cz, uvádí, že se klidně může drogerie Müller stát Primarkem mezi drogeriemi. Jak je vidět u klientů v marketingu, tak jde primárně o lokalitu jejich prodejen. „Obecně jsou 2 strategie, a to je buď produktová diferenciace, zde v drogeriích lze uspět velmi špatně, muselo by to jít přes marketing a služby. Tzn. jediná možná strategie je druhá u tohoto tzv. „komoditního trhu“, tedy „low cost“ model, kde prostě vyhrajete nad konkurencí cenami. Zákazníkům je prostě jedno, kde koupí tu a tu značku. Záleží jim na tom, aby je celý nákup stál méně, díky čemuž si zvyknou na novou drogérii. Hodně bude záležet na tom, jaká bude jejich vstupní marketingová strategie. Je tu poměrně dost silných hráčů,“ říká Jan Skovajsa.

Vysoké finanční ohodnocení je dle Jana Skovajsy určitě udržitelné. Jednak je potřeba si uvědomit, že těchto rolí mají omezené množství a sekundárně bude Česko pro ně malý trh, a tak mohou klidně platy dotovat, dokud nepřeválcují konkurenci. „Dalším faktorem bude, že vysokými platy se snaží nalákat co nejlepší lidi z trhu, tak od konkurence a snaží se, aby jejich vstup na trh proběhl co nejlépe a s dobrým jménem. Obecně spokojení zaměstnanci odvádějící svou práci poskytují lepší služby vůči zákazníkům,“ sdílí svůj názor Jan Skovajsa. Podle něj je to nákladově udržitelné zcela bez problému. Největší náklady v tomto typu byznysu jsou zejména na prostory a nákup zboží. Občané budou mít levnější zboží v drogérii, a to je asi tak všechno. „Neočekávám, že v tomto segmentu by byl hráč na tolik veliký, že by dokázal pokřivit trh práce, nebo že by došlo k inflaci na trhu mezd. Stejně tak lidé, kteří najmou za těch 150k/měsíc by si je pravděpodobně vydělali jinde, tzn. pro ně to změna nebude,“ ukončuje Jan Skovajsa.

Kosmetika i móda dokáží silně působit na naše emoce!

Generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors, www.fairytailors.cz Ondřej Tyleček uvádí, že při nákupu nezvažujeme jen racionální argumenty, ale je velmi důležité, jak se s danými produkty cítíme. „Primark je výjimečný tím, že svým zákazníkům dává pocit, jako by oblékali drahé značky, ovšem za velmi nízkou cenu. Pokud dokáže drogerie Müller vzbudit v zákaznících podobné pocity a nabídnout jim levné kosmetické produkty ve stylu drahých značek, rozhodně může v Česku uspět. Primarku i drogerii Müller zároveň hrají do karet i ryze racionální argumenty, kdy jednoduše nabízí spoustu muziky za málo peněz,“ sdílí svůj názor Ondřej Tyleček.

Předpokládá však, že daný plat se týká nějaké vyšší manažerské role typu country manager nebo area manager, případně store manager vlajkové prodejny s desítkami zaměstnanců, a to po započítání odměn za splněné cíle, které mohou tvořit značnou část mzdy. „V tomto ohledu by se finanční ohodnocení nevymykalo běžné mzdové hladině v retailu,“ říká Ondřej Tyleček.

150 tisíc pro manažera prodejny? Neudržitelné…

Partner reklamní agentury Contexto, www.contexto.cz Tomáš Vacek si nemyslí, že se Müller stane Primarkem mezi drogeriemi. Ani v ostatních zemích nemají takový koncept nastaven. Co se týče finančního ohodnocení, „nikde není řečeno přesně o jakou manažerskou pozici se jedná, pokud je to například manažer expanze, tak je to myslím relativně odpovídající ohodnocení, které je tržní, a tedy jistě i udržitelné. Pokud by to bylo ohodnocení manažera prodejny, pak to je samozřejmě mimo trh a neudržitelné, ale velmi bych se divil, kdyby se jednalo a takovouto pozici,“ uvádí Tomáš Vacek.

„Pokud vím není nikde znám plán rychlosti expanze. Neboli, pokud mají v plánu vstoupit na trh a otevřít např. 3 prodejny, pak je to jistě přiměřené očekávání, pokud by to bylo 30, tak je to jistě mimo realitu, ale takové číslo, pokud vím zatím nikde nepadlo,“ říká Tomáš Vacek. Myslí si však, že je to pro české občany určitě pozitivní, zvýší se nabídka a konkurence.

Na českou ekonomiku to ale dle Tomáše Vacka nebude mít žádný vliv. Pokud se bude jednat o vstup a rychlost, kterou např. nyní aplikuje polský řetězec Hebe, který vstoupil v loňském roce a na konci tohoto bude mít otevřeny jednotky prodejen, tak to jistě s celkovou ekonomikou neudělá nic.

 

Zdroj: Müller

Praha, 11. září 2024