Přes 1000 lidí vyzkoušelo automatickou prodejnu ve Strakonicích

Po měsíci provozu první prodejny COOP v České republice bylo potřeba doplnit sortiment o pánskou ochranu a lepší nabídku alkoholu. Bankovní identita ani registrace pro zákazníky překážkou nejsou. Zákazníci chodí nejčastěji do automatického obchodu nakupovat do půlnoci a o volných dnech. Další podobný obchod otevře COOP v červnu v Českém Krumlově.

Dosavadní statistiky dále ukazují, že velikost nákupu se v běžném a automatickém provozu nijak zásadně neliší, lidé však mají tendenci si v rámci večerních nákupů více dopřávat a nakupují kromě alkoholu více také sladkosti a další pochutiny.

Podle Lukáše Němčíka, ředitele rozvoje a marketingu sítě COOP, si lidé zvykají velmi rychle na novou technologii a navíc se vůbec neobjevují případy vandalismu či krádeží. Čísla i reakce zákazníků tak podle provozovatele zatím dávají důvod k optimismu.

Koncept automatického prodeje je vázán na vlastnictví bankovní identity, tu nyní nabízí jen část bank. V praxi ji má však každý, kdo u těchto bank využívá internetové bankovnictví. „Nárůst počtu lidí s bankovní identitou nám přinese více zákazník. Důležité také je, aby si lidé na novinku zvykli,“ komentuje otevření obchodu Lukáš Němčík. Mladší zákazníci přijali podle dosavadních zkušeností systém automatického prodeje okamžitě a nakupuje jich nyní celkově v obchodě více. Směrem k některým starším zákazníkům hraje důležitou roli personál prodejny, který neustále zaučuje zákazníky ve využívání nové technologie. „Nejsme nadnárodní řetězec a osobní přístup je pro nás zásadní. Během denního provozu, kdy je v obchodě personál, věnujeme hodně času tomu, abychom zákazníkům vše v klidu vysvětlili,“ doplňuje Roman Slamka, předseda Spotřebního družstva Jednota ve Volyni.

Ještě větší potenciál má podle vedení sítě COOP koncept u větších prodejen. Strakonický automatický obchod je malá, městská prodejna, kterou lidí využívají k drobným nákupům, jako jsou například svačiny či „zapomenuté“ položky. V Českém Krumlově bude koncept automatického obchodu testován na prodejně většího formátu, kde už lidé pořizují standardní nákupy.

„Cílem pro nás není nahradit prodavače automatem, ale nabídnout rozšířenou prodejní dobu a tím i větší komfort pro zákazníky,“ říká Lukáš Němčík a dodává, že zčásti automatický provoz je také cestou jak navyšovat efektivitu menších obchodů, které jsou pod velkým tlakem nadnárodních řetězců.

 

Zdroj: Direction PR, s.r.o.

Praha, 28. dubna 2022