S blížícími se vánočními svátky rostou i výdaje českých spotřebitelů – nejen na dárky, ale i na potraviny. Koncem roku si rádi dopřejeme více, a tak z roku na rok utrácíme za jídlo vyšší sumy. Finančně nejnáročnějším obdobím roku pro spotřebitele je již tradičně prosinec. Během tohoto měsíce utratíme přibližně desetinu z celoročního rozpočtu na potraviny. Tento poměr se v průběhu posledních deseti let výrazně nemění.
Prvním obdobím, kdy se začínají tržby odklánět od průměru a pozorujeme nárůst obratu za potraviny, je poslední listopadový týden. Z údajů maloobchodního auditu Nielsen vyplývá, že jednoznačně nejsilnějším týdnem v roce je právě probíhající třetí prosincový týden, tj. poslední týden před vánočními svátky, kdy se spotřebitelé zásobují na dny volna. Během tohoto týdne rostou tržby v porovnání s průměrným mimosezónním týdnem roku o tři čtvrtiny.
Před svátky preferujeme hypermarkety. Výrazně posilují značkové produkty.
Z hlediska typu obchodů během svátečních nákupů výrazně dominují hypermarkety, jejichž důležitost je nejvyšší právě v prosinci. Až 41 % z celkových výdajů českých spotřebitelů za potraviny se uskuteční právě v hypermarketech, zatímco podíl hypermarketů v průběhu celého roku je okolo 36 %. Nejvíce v předvánočním období nakupujeme produkty značkových výrobců – právě v prosinci jsou značkové produkty potravin nejúspěšnější a jejich podíl je v tomto měsíci nejvyšší z celého roku. Privátní značky řetězců dosahují v posledním měsíci v roce nejnižšího podílu na tržbách (18 %). Průměrný podíl privátních značek je během roku přibližně 21 %. V čase šetření po vánoční hojnosti se důležitost „privátek“ zvýší a dosahuje svého největšího podílu v roce (23 %).
Před Vánoci utrácejí čeští spotřebitelé z celkových předvánočních (tj. prosincových) výdajů na potraviny za alkoholické nápoje nejvíce, téměř 18 %. Následuje čerstvé maso a masové výrobky, které tvoří přibližně 15 % z celkového předvánočního obratu. 12 % výdajů za potraviny bere segment chlazených čerstvých mléčných produktů a desetinu si ukrajuje skupina ovoce, zeleniny a ořechů.
Zdroj: Nielsen. Pokladní data vybraných maloobchodních řetězců ČR, prosinec 2018.
Za sladkosti, jako jsou čokoládové cukrovinky, sušenky, oplatky či bonbóny, utratíme asi 7 % a stejně tak za čerstvé pečivo. Za nealkoholické nápoje utratíme přibližně 5,5 % z našich celkových prosincových výdajů za potraviny, 4 % putují za kávou, čajem a ostatními nápoji. Přibližně 4 % z celkového obratu tvoří slané snacky a sušené ovoce.
Alkohol je tahounem předvánočních tržeb
Jaké druhy potravin nakupujeme přes vánoční svátky více než v průběhu roku? Jednoznačným favoritem jsou alkoholické nápoje, které tvoří výrazně větší část našich nákupních košů během vánočních nákupů než tomu je během roku. V rámci celého alko segmentu se jedná především o tvrdý alkohol a víno, jež tvoří v prosinci více než 60 % z celého obratu za alkohol, zatímco během roku to je přibližně polovina.
Ačkoliv nejvýrazněji rostou tržby tvrdého alkoholu a vinných nápojů, nejvíce ze všech alkoholických nápojů utratíme v prosinci za pivo. Maloobchodní tržby za pivo dosahují v prosinci téměř 1,73 miliard korun, a tak je měsíc prosinec pro tento nejoblíbenější alkoholický nápoj po létě druhým nejdůležitějším obdobím celého roku.
Obrat tvrdého alkoholu v období posledních dvou měsíců roku tvoří čtvrtinu z jeho celoročních tržeb. V případě extrémně sezónních sektů a šumivých vín, vermutu či koňaku je to dokonce až třetina. Výrazně sezónní je i „tuzemák“, třtinový rum, whisky a likéry, jejichž tržby na konci roku ukrajují okolo 30 % ze svých ročních tržeb.
Podíl alkoholických nápojů na obratu alkoholu v prosinci
Zdroj: Nielsen. Maloobchodní trh prodejen s potravinami a smíšeným zbožím, ČR, prosinec 2018.
Během svátků nakupujeme mnohem více čokoládových sladkostí, majonéz, přísad na pečení i mražených ryb
Ze sladkostí jsou jednoznačným favoritem prosince, kromě klasických prosincových čokoládových cukrovinek, hlavně čokoládové bonboniéry, které si ukrajují až 40 % z celkového koláče čokoládových dobrot. V průběhu roku jsou jedničkou tabulkové čokolády. Ze slaných pochutin se v prosinci, oproti zbytku roku, nejvíce daří navyšovat tržby bramborovým lupínkům a slaným oříškům, pro které je prosinec nejsilnějším měsícem roku.
Z mléčných kategorií se vyšší spotřebě těší margaríny, jejichž hlavní sezóna je od října do prosince, a máslo, které dosahuje největšího boomu v tržbách v měsíci listopadu a prosinec je jeho druhým nejsilnějším obdobím. Výjimečně se daří také majonézám, jejichž vrchol prodejů se též váže k Vánocům a prosincové tržby jsou o více než 110 % vyšší než v průměrném měsíci v roce.
Skupina nealkoholických nápojů nezažívá tak intenzivní sváteční boom jako alkoholické nápoje. Nadprůměrně se daří především kolovým nápojům, tonikům a džusům, jejichž prosincové tržby jsou nejvyšší z celého roku. Z teplých nápojů zažívají, i díky sezónnosti, nejúspěšnější období v roce čaje a kávy. Poslední měsíc v roce spolu s listopadem je pro ně nejproduktivnějším obdobím.
Nejvíce sezónních kategorií najdeme v segmentu trvanlivých suchých potravin. Od typicky svátečních potravin a kategorií, jako jsou přísady na pečení, zdobení, barviva, polevy, aroma a škroby, po vanilkový cukr nebo kondenzované mléko. Pro všechny uvedené kategorie představuje prosinec vrchol v prodeji. Sezónu zažívají i konzervovaná zelenina a olivy, luštěniny, džemy a marmelády, mouka, koření či stolové omáčky.
I přesto, že čerstvé ryby mají na vánočním stole nezastupitelné místo, čeští spotřebitelé před svátky nakupují i mražené ryby. Prosincový obrat mražených ryb je o 60 % vyšší, než je celoroční průměr. Podobně oblíbené jsou mražené mořské plody, které kromě prosince zažívají sezónu i v letních měsících.
Zdroj: Nielsen
Praha, 18. prosince 2019