Předvánoční nákupy: dárky hledáme s mobilem v ruce

Předvánoční období je pro obchodníky bezesporu jednou z nejdůležitějších sezón v roce. V posledních letech stoupá počet lidí, kteří nenechávají vánoční nákupy až na prosinec, ale začínají se na svátky připravovat už v listopadu.

Tento trend kopírují i obchodníci a již od listopadu startují s kampaněmi. To se v Česku projevilo například trojnásobným nárůstem vyhledávání výrazu „Black Friday“ na Googlu oproti roku 2014. 

„Nejen v USA, ale hlavně v Evropě význam Black Friday extrémně roste a letos pro nás byl opravdovým startem sezóny. Nákupy v ten den předčily ty loňské o desítky procent,” říká Radek Ondrášík, marketingový ředitel společnosti Notino, předního e-shopu s kosmetikou. „Celkově v prosinci rostou prodeje oproti zbytku roku o 200 – 250 %. Ovšem s tím, že tento nárůst se nestihne za plných 30 dnů, ale jen zhruba za 18,“ dodává Ondrášík.

Vedle dřívějšího startu vánoční sezony zaznamenali v Notino i její prodloužení. „Čím dál víc lidí odkládá nákup ještě blíže k 24. prosinci,“ říká marketingový ředitel kosmetického gigantu Notino, dříve známého pod jménem Parfums.cz. Nákupní horečka na tomto e-shopu letos vrcholila v týdnu od 12. prosince. Zákazníci preferovali ověřené, stabilně oblíbené produkty, ale vedle toho strmě vzrostly prodeje dárkových setů.

Rozhodující momenty

V roce 2016 má 81 % světové populace přístup k internetu. 58 % populace pak vlastní smartphone, což je třikrát víc než v roce 2012. Z těchto čísel vyplývá, že lidé už jsou zvyklí na online přístup k všemožným zdrojům informací.

Před Vánoci hledá čím dál víc spotřebitelů na svých mobilech nápady na dárky, porovnávají ceny nebo přímo nakupují. Takové chvíle představují rozhodující momenty – okamžiky, kdy někdo bere do ruky mobil, aby okamžitě našel řešení pro svůj problém. Během těchto tzv. mikromomentů by měli obchodníci být vidět a nabídnout správnou odpověď. Je to pro ně zásadní okamžik, jelikož v tu chvíli lidé činí rozhodnutí a vytváří si preference. Pokud mluvíme o segmentu krásy a zdraví, 60 % spotřebitelů se shodne na tom, že online prezentace firem má silný vliv na jejich názor na značku.

Rostoucí význam mobilu potvrzují i čísla z Notino. „Mobil je pro nás rok od roku důležitější. Vidíme, že je zdrojem 25 – 60 % návštěv našeho e-shopu,“ vysvětluje Radek Ondrášík. „Na mobilu lze získat rychlé informace, jeho používání vyplňuje volné chvíle např. v MHD, při čekání apod. Není tedy tak konverzní jako desktop, ale rozhodně slouží minimálně jako prvotní rešerše.“

Smartphony v obchodech

Dnes jsou zákazníci online i přímo v obchodech. 48 % uživatelů smartphonů přiznalo, že když naposledy použili svůj přístroj během nakupování, zjištěné informace ovlivnily jejich nákupní rozhodnutí.

Pokud jde o produkty pro zdraví a krásu, chytré telefony se nejčastěji používají k hledání a porovnávání cen (39 %) a k vyhledávání informací o produktech. K dokončení těchto online pátrání velmi často dochází v offline světě, tedy právě v obchodě.

Také v Notino zaznamenali tzv. „ROPO chování“ (research online, purchase offline). „Všímáme se toho již několik let a je to také důvodem, proč stavíme výdejní místa a obchody. Tedy přecházíme částečně z online do offline. V některých segmentech se navíc již přechod zákazníků z offline do online zastavil a tento poměr setrvá velmi dlouho. Nebudou-li e-shopy reagovat, může jim dojít dech,“ míní Ondrášík.

Mobilní revoluce

„Mobily naprosto změnily chování zákazníků. Na mobilech řešíme spoustu reálných problémů – někam chceme jít, něco potřebujeme najít nebo něco rychle koupit. Pokud chce značka zůstat relevantní, měla by v těchto okamžicích být v mobilu a nabídnout okamžitou a smysluplnou odpověď,“ říká Andrea Voláková, která zastává v českém Googlu pozici Industry Manager.

To také znamená, že weby značek by se měly v mobilu rychle a správně zobrazovat. Konkrétní tipy, jak na to, dává například stránka Googlu Testmysite. „Více než polovinu mobilních stránek, které se nenačtou do tří vteřin, uživatelé opustí,“ dodává Andrea Voláková.

V Notino letos také spustili kampaň specificky pro uživatele mobilů, i když zatím jen v omezené míře. „Každopádně jiné reklamní formáty vždy upravujeme pro mobily. Kampaň jako taková běží jak na desktopu, tak na mobilu,“ uzavírá Radek Ondrášík, marketingový ředitel Notino.

 

Zdroj: Notino

Praha, 8. ledna 2017