Podzimní Sbírka potravin pomohla tisícům lidí v nouzi a vyvrcholila na Giving Tuesday

Letošní podzimní kolo Sbírky potravin přineslo úctyhodný výsledek, když se podařilo vybrat 612 tun potravin a 72 tun drogerie. Tato pomoc je klíčová pro seniory, rodiny samoživitelů, pěstounské rodiny, hendikepované osoby i lidi bez domova, kteří se potýkají s tíživou životní situací. Sbírka letos skončila symbolicky právě v den Giving Tuesday v úterý 3. prosince, tedy v den, který připomíná důležitost solidarity a dárcovství. Celkově se v letošním roce podařilo Potravinovým bankám sesbírat při jarním a podzimním kole Sbírky potravin a při povodních 2 049 tun materiální pomoci.

„Podzimní Sbírka potravin opět ukázala sílu vzájemné pomoci. Výsledek nás velmi překvapil, i vzhledem k nedávné ohromné materiální pomoci, kterou lidé prostřednictvím potravinových bank darovali v době povodní. Díky rekordnímu množství darů a ochotě 5 400 dobrovolníků jsme schopni nadále efektivně pomáhat lidem v celém Česku. Děkuji všem, kteří přispěli – darováním, dobrovolnickou pomocí nebo organizací sbírky, je to pro nás velká radost, projev důvěry a současně závazek pro další každodenní práci“ uvedl Aleš Slavíček, předseda České federace potravinových bank. „Symbolickým zakončením sbírky na Giving Tuesday jsme chtěli podtrhnout význam dárcovství.”

Sbírka potravin se letos konala v rekordních 2 250 prodejnách obchodních řetězců po celé republice a v zapojených e-shopech. Dary, které jsme získali prostřednictvím e-shopů činily 12,7 % z celkového objemu. V posledních sbírkách sledujeme, že je online darování pro stále větší skupinu dárců atraktivní. Díky těmto darům mohou potravinové banky dokoupit i zboží, které se při sbírkách nevybere nebo specifické zboží jako jsou například bezlepkové potraviny.

„Zákazníci při nákupech očekávají pohodlí a propojení nákupů online a v kamenných obchodech – a úplně stejně to pomáhá i při Sbírce potravin. Jsme rádi, že roste počet obchodů, které nabízejí možnost darovat online a že Sbírku propagují až do posledního dne. Poslední darovaný balíček zákazník koupil dvě minuty před půlnocí posledního dne Sbírky,“ dodal Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Sbírka potravin je největší materiální sbírkou v Česku a je organizována od roku 2013. Možnost darování online je k dispozici od roku 2019 a letos online darování nabízely Billa, Košík.cz, Rohlík.cz a Tesco i obě významné sítě drogerií dm drogerie markt a Teta drogerie. Dary pomáhají celoročně těm nejzranitelnějším skupinám, ale i v krizových situacích jako tomu bylo například během podzimních povodní, kdy se potravinové banky zapojily velmi intenzivně do pomoci v zasažených regionech. Sbírka se koná dvakrát ročně, vždy na jaře a na podzim, a další kolo je plánováno na 26. dubna 2025.

Děkujeme všem, kteří se zapojili

Sbírka potravin je organizovaná Českou federací potravinových bank a Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) za podpory klíčových obchodních řetězců i neziskových organizací. Záštitu Sbírce potravin poskytli ministr zemědělství Marek Výborný, ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka a Evropská federace potravinových bank.

Více info na: www.sbirkapotravin.cz

 

Sbírka potravin v číslech:

  • 684 tun potravin a drogerie vysbíráno za podzimní kolo Sbírky potravin 2024
  • Z toho 612 tun potravin a 72 tun drogerie
  • Zapojeno 5.400 dobrovolníků v zelených zástěrách
  • 250 sběrných míst v prodejnách obchodních řetězců
  • 049 tun materiální pomoci přes Potravinové banky v roce 2024
  • Přes 9.000 tun potravin zachráněných potravinovými bankami v roce 2024 z obchodních řetězců

 

Děkujeme všem, kteří se na realizaci Sbírky potravin podílejí: 

  • Organizátoři: Česká federace potravinových bank, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, Asociace společenské odpovědnosti 
  • Státní správa: Ministerstvo zemědělství ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR  
  • Obchodní řetězce a internetové obchody: Albert, Billa, COOP, dm drogerie markt, Globus, Kaufland, Košík.cz, Lidl, MAKRO, Penny Market, Rohlík.cz, ROSSMANN, Tesco, Teta drogerie 
  • Logistický partner: Raben Logistic Czech 
  • Třetí sektor: Armáda spásy, Asociace společenské odpovědnosti, Člověk v tísni, Diakonie českobratrské církve evangelické, Charita Česká republika, NADĚJE, Slezská diakonie 
  • Tisíce dobrovolníků v zelených zástěrách

 

 

Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR

Praha, 6. prosince 2024