PENNY jako první mezi potravinovými obchodními řetězci společně s Nestlé zavádí cirkulární ekonomiku i v rámci propagace produktů. Díky zavedení sdílených POS stojanů na jednotlivé produkty plánuje výrazně snížit papírový odpad na svých prodejnách. Cirkulární systém sdílených stojanů nyní testuje na 10 prodejnách s cílem nahradit v budoucnu klasické papírové stojany na produkty stojany na opakované použití.
Běžnou součástí prodejen s potravinami jsou jednorázové kartónové POS stojany, jejichž prostřednictvím obchod vystavuje konkrétní produkty na očích zákazníků. Tyto stojany jsou po skončení akce nebo po vyprodání zboží likvidovány. Vzhledem k více než 410 prodejnám po celé zemi a počtu používaných stojanů se jedná v případě PENNY o stovky tun papíru ročně. „Používáme sdílený systém palet a víme, jak je nejen efektivní, ale v důsledku také šetrný k přírodě. Proto jsme rádi, že díky spolupráci s Nestlé Česká republika a společností Circu.eu můžeme jako první v retailu na našem trhu využít také řešení sdílených POS stojanů. V současné době denně likvidujeme stovky papírových stojanů od promovaných produktů. A nejde jen o úsporu papíru a snížení naší ekologické zátěže přírody, ale také o úsporu času našich zaměstnanců, ať už přímo na prodejnách nebo v logistice, i snazší manipulaci,“ popisuje výhody sdílených stojanů Tomáš Kubík, vedoucí komunikace PENNY.
Cirkulární POS stojany fungují na podobném sdíleném systému jako CHEP nebo LPR palety. Stojan se z prodejny vrací zpět k výrobci, který jej následně může pronajmout jinému dodavateli. Po vyprodání zásob se stojany složí, aby zabraly minimum místa. Následně pokračují do centrálního skladu, kde se očistí, opraví a připraví k dalšímu použití. Studie životního cyklu (LCA), kterou si Nestlé nechalo zpracovat u LCA Studia s. r. o., srovnává environmentální dopady kartonových a cirkulárních stojanů, přičemž cirkulární (drátěný) stojan z pohledu celkové environmentální zátěže na životní prostření vychází až 5krát lépe než stojan kartonový.
Konstrukční provedení sdílených stojanů je oproti nyní používaným kartónovým pevnější a technicky vyspělejší. Stojany jsou drátěné konstrukce, která je uchycena na normované čtvrt paletě, a mají vyměnitelný branding. Stojan má také zvýšenou nosnost pro prezentaci těžších produktů, po složení přitom zabírá méně místa. PENNY dostane od dodavatele předem naplněný a obrandovaný stojan, který následně zašle zpět do centrálního poolingového skladu, kde dojde znovu k jeho naplnění a přebrandování dle propagovaného produktu daného dodavatele.
„Jedná se o efektivní náhradu neekologického způsobu hospodaření ve stylu „spotřebuj a vyhoď“. Díky permanentnímu řešení se sdílením minimalizuje celková environmentální zátěž, což nám potvrzuje také LCA (Life Cycle Assessment) studie. Navíc nám systém sdílených stojanů pomáhá řešit budoucí problémy s nedostatkem dřeva, výrobků z něj, tedy i papíru, a jejich dalšího využití a recyklace. Z ekonomického pohledu je cílem nezvyšovat současné náklady spojené s nákupem jednorázových stojanů. Jedná se tedy o udržitelné řešení bez negativního dopadu na náklady, což je poměrně vzácné, “ popisuje Lenka Soal z Nestlé, které své produkty bude PENNY dodávat ve stojanech společnosti CIRCU.EU. „Pro nás je PENNY ideálním partnerem díky vysokému počtu prodejen a díky svému důrazu na udržitelnost. Důležitým faktem je také to, že proces od převzetí stojanu na prodejnu si řetězec řídí sám.“
V rámci pilotního projektu na 10 prodejnách PENNY tak bude celkem 389 POS stojanů z papírového kartónu nahrazeno 10 sdílenými drátěnými stojany, jejichž prostřednictvím bude zákazníkům nabízena oblíbená Kofila. Následně po vyhodnocení všech přínosů PENNY plánuje využití cirkulárních stojanů v celé své prodejní síti.
PENNY zavedením sdílených stojanů dělá další krok k přechodu od recyklační ekonomiky k cirkulární, jelikož cílem je v budoucnosti dosáhnout Zero Waste Retail, tedy obchodu s nulovými odpady.
Zdroj: Penny Market s.r.o.
Praha, 27. října 2023