Papelote: nápad z umělecké školy, který funguje i ve světě byznysu. Už 10 let

České papírnictví papelote letos vstupuje do druhé dekády. Za svou existenci stihlo vyrobit na 400 000 oblíbených diářů a zápisníků i vybudovat  stejnojmenné grafické studio. Jaké byly největší milníky a co se chystá dál?

Koncept papírnictví vznikl jako diplomový projekt grafické designérky Kateřiny Šachové, která ho popisuje následovně: „Dala jsem si za cíl oživit zapomenutou krásu papíru a poukázat na důležitost papíru v naší historii, kultuře a současnosti. A tato témata papelote provázejí dodnes.“ Papelote tak poprvé ožilo v červnu 2009, kdy Kateřina Šachová na UMPRUM svoji diplomovou práci a s ní i celý projekt obhájila. Papelote je důkazem, že nápady z uměleckých škol fungují i ve světě byznysu.

Tři kamarádi, tři zakladatelé

Kateřina Šachová spolu s manželem Filipem a kamarádkou Denisou Havrdovou následně založili společnost papelote v srpnu  2009. Jako tři zakladatelé, majitelé a klíčové postavy v papelote figurují dodnes. Kateřina Šachová v roli kreativní ředitelky, Filip Šach jako příležitostný fotograf a Denisa Havrdová na postu výkonné ředitelky. Kromě toho mají dalších 20 zaměstnanců a brigádníků, kteří kromě plynulého chodu prodejny a e-shopu obstarávají také výrobu, marketing nebo grafické studio.

Prodejna, kam se lidé vrací

Veřejnosti papelote poprvé představili na Designbloku 2009, následovalo vybudování distribuční sítě a hlavně otevření oblíbené kamenné prodejny v červnu 2010 ve Vojtěšské ulici na Praze 1, která na témže místě sídlí dodnes. „Letos máme v plánu otevření další kamenné prodejny v Praze. Následovat bude také mimopražský obchod, ten přijde na řadu napřesrok,” odkrývá další plány výkonná ředitelka Denisa Havrdová.

Grafické studio papelote

Google ČR, Slovenská prezidentská kancelář a aktuálně třeba Český lev nebo Balet Národního divadla. Grafické studio  papelotestudio.cz, které vzniklo stejně jako kamenná prodejna v roce 2010, exceluje ve vytváření produktů na míru značkám a institucím. Zakázek pro klienty z Česka i ze zahraničí má za sebou kolem osmi set a tvoří důležitou součást celého papelote a 30 % z obratu firmy.

Promyšlené a oceňované výrobky, které mění trh

Zápisníky a diáře tvoří hlavní pilíře výrobků papelote a od začátku výroby jich vzniklo více než 400 000. Diáře se každoročně lehce obměňují, i když kolekce zůstávají podobné: Fabrico v látkovém obalu, Biblio v knižní vazbě, Vega z veganské kůže a dlouholetý favorit Elemento, letos v dekorech inspirovaných pěti živly. „Od vzniku papelote se nám podařilo obnovit nebo dokonce vymyslet řadu netradičních nebo již zapomenutých knihařských vazeb, které můžete vidět na spoustě našich výrobků. To nás baví nejvíc, vymýšlet a objevovat nečekaná řešení, která pak skvěle fungují na našich výrobcích,” komentuje vznik originálních produktů Kateřina Šachová.

Papelote stihlo získat také četná ocenění, mezi ta nejdůležitější patří Czech Grand Design, kde papelote získalo v roce 2012 ocenění Obchod roku a v kategorii Fotograf byl v témže roce za papelote kampaň nominován také Filip Šach. V roce 2015 pak papelote získalo bronzovou medaili na European Design Awards v kategorii self-initiated projects za korespondenční kolekci Carta, která si kladla za cíl obnovit zašlou krásu tradiční papírové korespondence. Další významné ocenění přišlo v témže roce na Fedrigoni Top Awards, kde papelote získalo 3. místo v kategorii corporate publishing za kolekci diářů z roku 2015.

Vyrobeno v Česku

Od svého počátku papelote navrhuje a vyrábí pouze v Česku. Svůj vlastní, ryze lokální sortiment potom doplňuje výrobky české značky Koh-i-noor nebo jedinou zahraniční výjimkou, japonskými washi páskami z rýžového papíru.

Papelote však nejsou pouze grafické služby nebo papírenské výrobky. V jeho sortimentu se objevují také oblíbené nepapírové výrobky jako patentovaná gumička na psací potřeby, která udrží zavřený každý zápisník, nebo látkové obaly, které pečují o knihy a chrání soukromí čtenářů. Praktické výrobky v kombinaci s originálním designem se ukázaly být klíčem k úspěchu a papelote, které má dodnes na dveřích prodejny označení “Nové české papírnictví”, tak zjevně objevilo příslovečnou díru na trhu. Společnost totiž s každým rokem roste a od založení firmy vzrostl její obrat patnáctinásobně.

 

Zdroj: Papelote

Praha, 10. února 2020