Přestože rok 2021 byl pro mnoho odvětví a zejména dodavatelské řetězce velmi nestabilní, průmyslový developer P3 z něj vychází silnější. V uplynulých dvanácti měsících pronajal 430 000 m2, což představuje meziroční nárůst o 45 %. Rekordní byl především počet domluvených transakcí, kdy developer, vlastník a také správce průmyslových nemovitostí uzavřel v průměru 1,4 smlouvy týdně.
„P3 letos oslavila 20 let na trhu. Těší mě, že se českému týmu P3 daří soustředit na aktuální potřeby nájemců a zároveň budoucí rozvoj našich parků. Díky tomu za sebou máme velmi úspěšný rok, na kterém budeme stavět i v dalším období,“ zhodnotil rok 2021 Tomáš Míček, ředitel P3 pro Českou republiku.
Průměrná délka pronájmů se prodlužuje
P3 v uplynulém roce nově pronajala 430 tisíc m2, což je téměř třetina jejího českého portfolia. Skvělé výsledky zaznamenala již o rok dříve, tehdy to bylo 295 000 m2, meziroční nárůst se tak pohybuje okolo 45 %, téměř o polovinu. Celkem tým leasingu uzavřel rekordních 76 smluv, což v průměru znamená asi 1,5 uzavřené smlouvy týdně.
„Rok 2021 poukázal mimo jiné na to, jak důležité je reagovat flexibilně. Na jedné straně jsme sledovali strmý nárůst e-commerce, na straně druhé jsme s nájemci pocítili omezení výroby v automobilovém průmyslu a výpadky v dodavatelských řetězcích. Jsem moc rád, že jsme našim nájemcům mohli, i díky rozmanitosti našeho portfolia, vždy nabídnout vhodné řešení jejich aktuálních potřeb,“ říká Jan Andrus, ředitel leasingu P3 pro ČR.
Největší uzavřenou transakcí bylo prodloužení smlouvy s FM Česká v P3 Lovosice a rozšíření pronajaté plochy na 60 000 m2. Obecně se dá říct, že se průměrná délka nájmů prodlužuje. P3 parky přivítaly i zcela nové nájemce jako Billa, Quick Service Logistics, GGT CZ, Škoda Auto, Saint Gobain, nebo Ecologistics. Nové obchodní případy tvořily přibližně čtvrtinu všech uzavřených smluv.
Zajímavé také je, že ne vždy byly předmětem pronájmu pouze skladové či průmyslové prostory. V portfoliu P3 jsou také kanceláře. Bez vazby na skladové prostory P3 v roce 2021 pronajala 3 800 m2 kanceláří. Jejich výhodou je vedle dobrého standardu rovněž výhodná dopravní dostupnost a možnost parkování.
Development P3 bodoval v Praze a Ostravě
Také segment stavebnictví se v roce 2021 potýkal s komplikacemi. Rostoucí ceny materiálu a nedostatek pracovníků ve stavebnictví přesto nezabránili průmyslovému developeru P3 pokračovat ve výstavbě parků.
V blízkosti Prahy rostou dvě nové budovy, v Ostravě se připravuje výstavba tří. „Na východním okraji Prahy v P3 Prague D11 přibyde hala o velikosti 7 500 m2, na západ od Prahy ve středočeském Stochově vzniká v P3 Prague D6 hala o velikosti 16 500 m2. Vítkovický brownfield se chystá na halu s plochou 28 500 m2 a dvě menší o velikostech 1 500 m2 a 2 200 m2,“ prozradil nový šéf developmentu Aleš Zacha. Dalších 250 000 m2 má P3 připraveno pro výstavbu na míru právě v P3 Ostrava Central, ale také v P3 Plzeň Myslinka nebo v P3 Lovosice.
Veškeré nově postavené budovy P3 mají certifikaci BREEAM Very Good nebo vyšší. Nájemci mají jistotu, že nové prostory jsou postaveny nejenom s ohledem na životním, ale i pracovní prostředí. Samotný certifikát je zárukou, že budova byla spravedlivě ohodnocena a je mezinárodně uznaná za udržitelnou. P3 navíc pro rozvoj svých parků aplikuje nově vypracovanou Koncepci zeleně, která vznikla ve spolupráci se studiem Flera.
Rok úspěchů a výročí 20 let na trhu
Na mezinárodním veletrhu Expo Real 2021 společnost oslavila kulaté výročí 20 let působení v oblasti průmyslového developmentu. P3 byla na přelomu tisíciletí založena v Praze a ze skromných začátků vyrostla mezi 5 nejvýznamnějších hráčů na evropském průmyslově-realitním trhu. Důvod k oslavám přinesly i úspěchy v mnoha oborových soutěžích. V roce 2021 byla P3 vyhlášena nejsilnější značkou v jižní Evropě a získala také zvláštní ocenění Nejsilnější růst značky v Evropě ve všech kategoriích z oboru nemovitostí od EUROPEAN REAL ESTATE BRAND INSTITUTE. V České republice získala P3 ocenění CIJ Award v kategorii Best Upcoming Development za vizionářský projekt P3 Ostrava Central. Ten se probojoval rovněž na shortlist oborových PR cen Lemur v kategorii B2B.
Zdroj: Ogilvy
Praha, 16. prosince 2021