„Ošklivá“ zelenina má u zákazníků úspěch

Čeští zákazníci mají o „ošklivou“ zeleninu zájem. Dokázal to test online supermarketu Rohlik.cz. Ten do svého sortimentu na měsíc zařadil papriky a okurky, které neodpovídají estetickým nárokům řetězců kvůli nestandardnímu zbarvení, velikosti či nepravidelnému tvaru.

rohlikcz_oskliva_zeleninaOhlasy zákazníků byly 100% pozitivní, „ošklivé“ okurky a papriky se podílely na celkových prodejích této zeleniny třetinou.

Okurky a papriky už jsou vyprodané, obchodu se ale podařilo sehnat novou várku „ošklivé“ zeleniny. Od včerejška má Rohlik.cz v nabídce české brambory, cibuli, česnek, karotku a hrušky. Ty se první den vyprodaly během několika hodin.

Zdánlivým paradoxem je, že na trhu není nestandardní zelenina příliš dostupná. Je tedy možné, že až obchod výše uvedený sortiment vyprodá, v sortimentu ani přes zájem zákazníků zatím dále nebude. Zemědělci totiž nestandardní zeleninu vůbec nesklízejí, protože o ni dosud nebyl ze strany obchodů zájem. Právě pozitivní ohlasy ze strany zákazníků pro ně mohou být zásadním signálem, že se jim vyplatí „ošklivou“ zeleninu sklízet.

„Podle Organizace pro výživu a zemědělství OSN se kvůli vzhledu vyhodí až 20 % zemědělské produkce, což je obrovské číslo. V listopadu chystáme kulaté stoly s odborníky, kteří se pohybují v oblasti zemědělství a prodeje, abychom navrhli způsoby, jak využít i tuto odmítanou část produkce,“ uvedla mluvčí organizace Zachraň jídlo Anna Strejcová.

„Nezaznamenali jsme jedinou stížnost na tuto zeleninu, naopak byli zákazníci nadšení a děkovali za její zařazení do sortimentu. Odpovídají tomu i obchodní výsledky – nestandardních paprik se prodalo téměř stejně jako těch standardních, okurky se na celkových prodejích této zeleniny podílely jednou čtvrtinou,” říká Tomáš Jeřábek, obchodní ředitel Rohlik.cz.

Rohlik.cz prodává „ošklivou“ zeleninu levněji. Zákazníky tedy přitahuje nejen aspekt ekologický (snižování plýtvání jídlem), ale motivace je i ekonomická. „Je třeba říct, že zájem o nestandardní okurky a papriky snížil prodeje těch klasických. Na tom se ukazuje, o jak komplexní téma jde. Podstatné ale je, že se věci dávají do pohybu, a věříme, že k tomu Rohlik.cz také přispívá,” dodává Tomáš Jeřábek.

 

Zdroj: Rohlik.cz

Praha, 5. října 2016