Obchodníci z celé Evropy žádají férová pravidla pro všechny

Evropská asociace obchodníků EuroCommerce představila desatero požadavků vůči Evropské komisi, které mají za cíl obnovit rovné podmínky na evropském trhu a ochránit evropské firmy i zákazníky před nekalými praktikami obchodníků z Číny a dalších třetích zemí. Cílem iniciativy je posílit vymáhání evropských pravidel a zamezit situacím, kdy čínské e-shopy dlouhodobě porušují evropská pravidla a kontrolní orgány jim to tolerují.

„Evropský obchod čelí stále drsnější konkurenci čínských e-shopů a tržišť, které za tichého přihlížení kontrolních orgánů ignorují evropská pravidla a mohou díky tomu nabízet zboží o 30-40 % levněji než evropští obchodníci, kteří jsou za jakoukoliv chybu tvrdě trestáni. Férová soutěž tak zůstává jen na papíře a ti, kteří nakupují na čínských webech, podstupují spoustu bezpečnostních a zdravotních rizik, aniž by se jich kontrolní orgány zastaly. Bez důsledného vymáhání pravidel i vůči čínským e-shopům hrozí evropským obchodníkům velké problémy,“ upozorňuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezident EuroCommerce.

EuroCommerce ve svém dokumentu „Restoring the level playing field in retail“ představuje desatero konkrétních návrhů, které mají pomoci vrátit rovnováhu do evropského e-commerce trhu a zajistit evropským spotřebitelům stejnou míru ochrany bez ohledu na to, kde nakupují. Doporučení vycházejí z kampaně #Compliance4All¹, která od loňska apeluje na férové podnikání bez výjimek.

Desatero doporučení EuroCommerce pro férovou soutěž

  1. Zavést evropský rámec pro spolupráci kontrolních orgánů. Je potřeba vytvořit jednotný rámec, který umožní efektivní koordinaci činností dozorových a kontrolních institucí napříč všemi oblastmi na národní i evropské úrovni. Není například potřeba provádět stále nové testy závadných výrobků, je potřeba, aby český kontrolní orgán mohl zasáhnout na základě výsledků švédských kontrolních orgánů.
  2. Zřídit stálý tým Evropské komise pro boj s nekalou konkurencí. Tento orgán by měl mít jasný mandát úkolovat všechny, kterých se toto téma týká, výrazně zrychlit boj s podvodníky, zahrnovat všechny příslušné generální ředitelství Evropské komise a do své činnosti zapojit i zástupce podniků a spotřebitelů.
  3. Posuzovat reálnou vymahatelnost při všech nových legislativních návrzích EU. Při přípravě nové legislativy musí být povinně zkoumáno, zda lze navržená pravidla reálně prosazovat i vůči mimoevropským obchodníkům a tržištím, abychom stále znovu neopakovali stejné chyby.
  4. Rozšířit vyšetřovací pravomoci Evropské komise. Komise by měla mít možnost zahájit nebo převzít vyšetřování v případech, kdy je dotčeno více členských států, vytvářet digitální nástroje pro identifikaci podvodů a nekalých praktik čínských tržišť a vybudovat mechanismy pro sdílení dat mezi kontrolními orgány.
  5. Zahájit revizi nařízení o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC). Cílem revize má být posílení přeshraniční spolupráce, větší transparentnost rozhodování o tom, kdo je postihován a kdo ne, a využití moderních technologií pro efektivní zásahy proti nepoctivým obchodníkům. Tento bod vychází ze společné výzvy EuroCommerce, BusinessEurope a BEUC z června 2025, která upozorňuje, že současné kontrolní postupy jsou příliš pomalé a brání rychlému řešení přeshraničních problémů v digitálním světě.
  6. Vytvořit evropský mechanismus pro omezení přístupu na trh. EU by měla mít možnost dočasně omezit nebo zakázat přístup na evropský trh těm subjektům ze třetích zemí, které opakovaně a závažně porušují naše pravidla.
  7. Zavést systém certifikovaných zástupců mimoevropských výrobců. Pro výrobky ze zemí mimo EU by mělo být povinné mít certifikovaného „autorizovaného zástupce“ v EU, který ponese právní odpovědnost za řádné plnění evropských pravidel a zajistí plnou dohledatelnost a vymahatelnost evropského práva.
  8. Rychle dokončit reformu Celního kodexu EU. Nová úprava musí zefektivnit kontrolu dovozů, zrušit výjimku z placení cla pro balíčky pod 150 eur, snížit administrativní zátěž a vytvořit rovné podmínky mezi evropskými a mimoevropskými obchodníky. Skončit musí tak laxní přístup některých evropských zemí k řádnému provádění celních kontrol.
  9. Zjednodušit a sjednotit systémy rozšířené odpovědnosti výrobců (EPR).² Mělo by vzniknout jednotné digitální „one-stop-shop“ řešení pro registraci a placení recyklačních a odpadových poplatků, které sníží administrativní náklady a zajistí, že i mimoevropští prodejci budou řádně platit to, co musí platit evropští obchodníci.
  10. Zavést digitální produktový pas (Digital Product Passport). Tento nástroj by měl umožnit automatickou kontrolu souladu výrobků s evropskými předpisy, usnadnit sdílení dat a zvýšit transparentnost dodavatelských řetězců, aby bylo jasné, kdo za daný výrobek nese odpovědnost a na kom vymáhat plnění evropských pravidel pro bezpečnost a zdravotní nezávadnost výrobků.

 

Desatero EuroCommerce je základem pro férový a bezpečný evropský trh, který chrání jak spotřebitele, tak poctivé podnikatele

Svaz obchodu a cestovního ruchu zdůrazňuje, že většina těchto priorit má přímý dopad i na český trh. Česko musí podle SOCR posílit spolupráci mezi kontrolními orgány, elektronizovat celní a daňové procesy a zajistit účinnou kontrolu čínských e-shopů a tržišť, obsluhujících české zákazníky.

„Zatímco čeští obchodníci dodržují všechny své povinnosti od zajištění zdravotní nezávadnosti výrobků přes poctivé placení daní a cel až po ochranu osobních údajů svých zákazníků, čínská konkurence stále těží z toho, že jim ignorování pravidel dlouhodobě prochází. Neplatí daně, používají zakázané marketingové praktiky a jak bylo desítkami různých testů opakovaně prokázáno, zákazníkům dodávají zdravotně závadné a technicky nebezpečné zboží. Tím záměrně vystavují české spotřebitele rizikům, ničí férovou konkurenci a ohrožují existenci zejména menších českých e-shopů,“ připomíná Tomáš Prouza.

Zatímco v řadě evropských zemí již orgány na ochranu spotřebitele aktivně informují spotřebitele o rizicích zboží z čínských tržišť, v Česku se bohužel Česká obchodní inspekce tomuto tématu spíše vyhýbá. Přitom právě vzdělávání spotřebitelů a dlouhodobá intenzivní kampaň, varující před riziky, hraje v mnoha evropských zemích klíčovou roli v boji proti nekalým obchodním praktikám čínských online tržišť.

„Evropské i české právo musí platit pro všechny stejně, bez ohledu na to, kde si zákazník zboží objedná. Stát musí konečně začít vymáhat pravidla po všech a musí spotřebitele varovat před opakovaně ověřenými riziky nákupů na čínských webech. Jen tak ochráníme české spotřebitele i zaměstnance české e-commerce,“ uzavírá Tomáš Prouza.

Poznámka: kompletní doporučení EuroCommerce je přílohou této tiskové zprávy.

 

1. https://www.eurocommerce.eu/compliance4all/

2. Tento bod vychází z iniciativy českého ministerstva životního prostředí, které na obcházení povinných plateb ze strany čínských e-shopů poukazovalo už na Radě ministrů životního prostředí v prosinci 2024.

 

Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky

Praha, 3. listopadu 2025