Evropská asociace obchodníků EuroCommerce představila desatero požadavků vůči Evropské komisi, které mají za cíl obnovit rovné podmínky na evropském trhu a ochránit evropské firmy i zákazníky před nekalými praktikami obchodníků z Číny a dalších třetích zemí. Cílem iniciativy je posílit vymáhání evropských pravidel a zamezit situacím, kdy čínské e-shopy dlouhodobě porušují evropská pravidla a kontrolní orgány jim to tolerují.
„Evropský obchod čelí stále drsnější konkurenci čínských e-shopů a tržišť, které za tichého přihlížení kontrolních orgánů ignorují evropská pravidla a mohou díky tomu nabízet zboží o 30-40 % levněji než evropští obchodníci, kteří jsou za jakoukoliv chybu tvrdě trestáni. Férová soutěž tak zůstává jen na papíře a ti, kteří nakupují na čínských webech, podstupují spoustu bezpečnostních a zdravotních rizik, aniž by se jich kontrolní orgány zastaly. Bez důsledného vymáhání pravidel i vůči čínským e-shopům hrozí evropským obchodníkům velké problémy,“ upozorňuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezident EuroCommerce.
EuroCommerce ve svém dokumentu „Restoring the level playing field in retail“ představuje desatero konkrétních návrhů, které mají pomoci vrátit rovnováhu do evropského e-commerce trhu a zajistit evropským spotřebitelům stejnou míru ochrany bez ohledu na to, kde nakupují. Doporučení vycházejí z kampaně #Compliance4All¹, která od loňska apeluje na férové podnikání bez výjimek.
Desatero doporučení EuroCommerce pro férovou soutěž
- Zavést evropský rámec pro spolupráci kontrolních orgánů. Je potřeba vytvořit jednotný rámec, který umožní efektivní koordinaci činností dozorových a kontrolních institucí napříč všemi oblastmi na národní i evropské úrovni. Není například potřeba provádět stále nové testy závadných výrobků, je potřeba, aby český kontrolní orgán mohl zasáhnout na základě výsledků švédských kontrolních orgánů.
- Zřídit stálý tým Evropské komise pro boj s nekalou konkurencí. Tento orgán by měl mít jasný mandát úkolovat všechny, kterých se toto téma týká, výrazně zrychlit boj s podvodníky, zahrnovat všechny příslušné generální ředitelství Evropské komise a do své činnosti zapojit i zástupce podniků a spotřebitelů.
- Posuzovat reálnou vymahatelnost při všech nových legislativních návrzích EU. Při přípravě nové legislativy musí být povinně zkoumáno, zda lze navržená pravidla reálně prosazovat i vůči mimoevropským obchodníkům a tržištím, abychom stále znovu neopakovali stejné chyby.
- Rozšířit vyšetřovací pravomoci Evropské komise. Komise by měla mít možnost zahájit nebo převzít vyšetřování v případech, kdy je dotčeno více členských států, vytvářet digitální nástroje pro identifikaci podvodů a nekalých praktik čínských tržišť a vybudovat mechanismy pro sdílení dat mezi kontrolními orgány.
- Zahájit revizi nařízení o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC). Cílem revize má být posílení přeshraniční spolupráce, větší transparentnost rozhodování o tom, kdo je postihován a kdo ne, a využití moderních technologií pro efektivní zásahy proti nepoctivým obchodníkům. Tento bod vychází ze společné výzvy EuroCommerce, BusinessEurope a BEUC z června 2025, která upozorňuje, že současné kontrolní postupy jsou příliš pomalé a brání rychlému řešení přeshraničních problémů v digitálním světě.
- Vytvořit evropský mechanismus pro omezení přístupu na trh. EU by měla mít možnost dočasně omezit nebo zakázat přístup na evropský trh těm subjektům ze třetích zemí, které opakovaně a závažně porušují naše pravidla.
- Zavést systém certifikovaných zástupců mimoevropských výrobců. Pro výrobky ze zemí mimo EU by mělo být povinné mít certifikovaného „autorizovaného zástupce“ v EU, který ponese právní odpovědnost za řádné plnění evropských pravidel a zajistí plnou dohledatelnost a vymahatelnost evropského práva.
- Rychle dokončit reformu Celního kodexu EU. Nová úprava musí zefektivnit kontrolu dovozů, zrušit výjimku z placení cla pro balíčky pod 150 eur, snížit administrativní zátěž a vytvořit rovné podmínky mezi evropskými a mimoevropskými obchodníky. Skončit musí tak laxní přístup některých evropských zemí k řádnému provádění celních kontrol.
- Zjednodušit a sjednotit systémy rozšířené odpovědnosti výrobců (EPR).² Mělo by vzniknout jednotné digitální „one-stop-shop“ řešení pro registraci a placení recyklačních a odpadových poplatků, které sníží administrativní náklady a zajistí, že i mimoevropští prodejci budou řádně platit to, co musí platit evropští obchodníci.
- Zavést digitální produktový pas (Digital Product Passport). Tento nástroj by měl umožnit automatickou kontrolu souladu výrobků s evropskými předpisy, usnadnit sdílení dat a zvýšit transparentnost dodavatelských řetězců, aby bylo jasné, kdo za daný výrobek nese odpovědnost a na kom vymáhat plnění evropských pravidel pro bezpečnost a zdravotní nezávadnost výrobků.
Desatero EuroCommerce je základem pro férový a bezpečný evropský trh, který chrání jak spotřebitele, tak poctivé podnikatele
Svaz obchodu a cestovního ruchu zdůrazňuje, že většina těchto priorit má přímý dopad i na český trh. Česko musí podle SOCR posílit spolupráci mezi kontrolními orgány, elektronizovat celní a daňové procesy a zajistit účinnou kontrolu čínských e-shopů a tržišť, obsluhujících české zákazníky.
„Zatímco čeští obchodníci dodržují všechny své povinnosti od zajištění zdravotní nezávadnosti výrobků přes poctivé placení daní a cel až po ochranu osobních údajů svých zákazníků, čínská konkurence stále těží z toho, že jim ignorování pravidel dlouhodobě prochází. Neplatí daně, používají zakázané marketingové praktiky a jak bylo desítkami různých testů opakovaně prokázáno, zákazníkům dodávají zdravotně závadné a technicky nebezpečné zboží. Tím záměrně vystavují české spotřebitele rizikům, ničí férovou konkurenci a ohrožují existenci zejména menších českých e-shopů,“ připomíná Tomáš Prouza.
Zatímco v řadě evropských zemí již orgány na ochranu spotřebitele aktivně informují spotřebitele o rizicích zboží z čínských tržišť, v Česku se bohužel Česká obchodní inspekce tomuto tématu spíše vyhýbá. Přitom právě vzdělávání spotřebitelů a dlouhodobá intenzivní kampaň, varující před riziky, hraje v mnoha evropských zemích klíčovou roli v boji proti nekalým obchodním praktikám čínských online tržišť.
„Evropské i české právo musí platit pro všechny stejně, bez ohledu na to, kde si zákazník zboží objedná. Stát musí konečně začít vymáhat pravidla po všech a musí spotřebitele varovat před opakovaně ověřenými riziky nákupů na čínských webech. Jen tak ochráníme české spotřebitele i zaměstnance české e-commerce,“ uzavírá Tomáš Prouza.
Poznámka: kompletní doporučení EuroCommerce je přílohou této tiskové zprávy.
1. https://www.eurocommerce.eu/compliance4all/
2. Tento bod vychází z iniciativy českého ministerstva životního prostředí, které na obcházení povinných plateb ze strany čínských e-shopů poukazovalo už na Radě ministrů životního prostředí v prosinci 2024.
Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky
Praha, 3. listopadu 2025








