I v roce 2019 rostly prodeje zboží s etickou certifikací Fairtrade. Nejvíce se u nás prodalo opět fairtradového kakaa. O čtvrtinu vzrostl také objem prodané fairtradové kávy: pokud by se přepočítal na šálky kávy, každý obyvatel ČR loni vypil v průměru téměř deset espress připravených z fairtradové suroviny.
„Rostoucí prodeje znamenají větší podporu pro pěstitele těchto surovin v zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Jen za fairtradové zboží prodané v ČR dostali loni družstva pěstitelů- kromě ceny, která skutečně pokrývá náklady jejich práce – také fairtradový příplatek více než 19 milionů korun. To jsou peníze, které mohou použít na projekty, jako jsou budování studní, škol a zdravotnických zařízení, doprava, investice do efektivnějšího pěstování a řada dalších,” říká Hana Malíková, ředitelka neziskové organizace Fairtrade Česko a Slovensko.
Po vypuknutí pandemie covid-19 navíc Fairtrade International umožnila flexibilnější nakládání s fairtradovým příplatkem. „Fairtrade si uvědomuje, že podpora drobných pěstitelů a zaměstnanců plantáží je v této situaci důležitější než kdy jindy. Na obyvatele globálního Jihu totiž útlum ekonomiky spojený s narušením mezinárodního obchodu dopadá ještě tíživěji než na nás. Navíc mají nesrovnatelně horší možnosti, pokud jde o ochranu zdraví a dostupnost zdravotní péče. Proto Fairtrade až do konce září 2020 dává družstvům větší volnost v rozhodování o tom, jakým způsobem fairtradový příplatek využijí. Část příplatku tak mohou vyplácet i přímo pěstitelům jako podporu rodinných rozpočtů,“ vysvětluje H. Malíková.
Za fairtradové produkty, které si loni koupili čeští zákazníci, získala družstva farmářů v Africe, Asii a Latinské Americe na fairtradovém příplatku celkem 19,3 milionu korun, tedy o více než 42 % než v roce 2018.
Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě tvoří již téměř 3 procenta
Fairtradové kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 891 tun, tedy o 25 % více než v roce 2018. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 636 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 101 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2019 téměř 10 šálků fairtradové kávy. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,1 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 2,99 % (v roce 2018 to bylo zhruba 2,85 %).
Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří stále Tchibo Praha, které má nově v nabídce i fairtradové kapsle Caffissimo Barrista, Unipetrol Benzina v rámci svých provozoven Stop café na čerpacích stanicích Benzina, kde lze nově koupit i zrnkovou kávu s sebou, dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva café a Kaufland ČR. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee, trutnovská pražírna VOLKAFE a řada dalších.
Nejvíce se tradičně prodalo fairtradového kakaa, více než o polovinu narostla spotřeba třtinového cukru, u bavlny a čaje sledujeme pokles
O 41 % vzrostla v roce 2019 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa, prodalo se ho celkem 1938 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl, která během loňského roku prodala produkty vyrobené z 936 tun fairtradových kakaových bobů a prodeje oproti roku 2018 tak zvýšila o více než 60 %. Nejvyšší meziroční nárůst – o 92 % – zaznamenala společnost Gunz. Ta loni prodala cukrovinky vyrobené z 272 tun fairtradového kakaa a splnila tak svůj cíl mít celý sortiment čokoládového zboží s certifikací Fairtrade. Třetím největším prodejcem fairtradového kakaa byla loni společnost Kaufland (294 tun kakaa, nárůst o 89 procent).
Mírný pokles zaznamenaly prodeje fairtradové bavlny. Po loňském nárůstu o 317 % na 217 tun letos vidíme pokles o 12 procent na 190 tun. Za loňským rekordním nárůstem stál hlavně řetězec Kaufland, který pořídil pracovní oblečení pro své zaměstnance z fairtradové bavlny. V letošním roce se dostal na první místo Lidl, který nabízí svým zákazníkům nákupní tašky z fairtradové bavlny, druhým největším prodejcem fairtradové bavlny byl ostravský výrobce tašek Sale a třetím síť drogerií dm drogeriemarkt, které na svých prodejnách nabízejí nákupní tašky z fairtradové bavlny. Kaufland byl loni, pokud jde o prodanou fairtradovou bavlnu, čtvrtým nejvýznamnějším prodejcem.
Rovněž jsme zaznamenali pokles prodeje fairtradového čaje o 68 % (na 7,4 tun), tento výkyv je dán mimo jiné celkovým relativně malým objemem fairtradového čaje prodaného v ČR. Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR naopak spotřebovalo 163 tun (nárůst o 54 %). Lídrem v této oblasti je společnost Unilever, která v ČR prodává zmrzlinu Ben&Jerry´s. Po dlouhé době se v roce 2019 vrátilo na český trh i fairtradové víno, které nabídl Lidl Česká republika.
Průzkum naznačil opakovaně vysokou znalost Čechů certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE
Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko si v květnu a červnu tohoto roku nechala od společnosti Median zpracovat opět po roce průzkum, v němž zjišťovala znalost certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Pokud jde o povědomí o známce FAIRTRADE, podle průzkumu ji zná 58 % českých spotřebitelů, 35 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 11 procent respondentů (nárůst o 3 procenta). Jednalo se o třetí nejčastěji spontánně uváděné označení informující o původu zboží nebo zaručující naplnění určitých podmínek při výrobě (vyšší znalost zaznamenala jen označení KLASA a Bio).
Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE
Známka FAIRTRADE označuje výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy nastavené mezinárodní organizací Fairtrade International. Zákazníky informuje o tom, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, která pokrývá náklady na udržitelné pěstování. Nákupem výrobků s označením FAIRTRADE tak zákazníci přispívají ke zlepšování životních podmínek drobných pěstitelů v zemích globálního Jihu (takzvaných rozvojových zemích). Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek, který mohou použít k investicím do rozvoje svých farem a svých komunit, a to na základě demokratického rozhodování členů komunity.
Zdroj: LITIGO COMMUNICATIONS
Praha, 29. července 2020