Nemocnice v Rakovníku bude mít jako první zdravotnické zařízení nonstop prodejnu

Personál, pacienti či návštěvnicí rakovnické nemocnice si nově mohou nakupovat potraviny kdykoliv. K nákupu v zrekonstruovaném obchodě COOP postačí jen chytrý  mobil s speciální aplikací a platební karta. Jde o vůbec první nasazení technologie automatizovaného obchodu v prostředí nemocnice.

Obchod COOP v nemocnici funguje již několik let. Nyní však prošel rekonstrukcí a je vybaven technologií umožňující nákup bez lidské obsluhy v režimu 24/7. Obchod v rakovnické nemocnici provozuje Jednota SD Rakovník, která je součástí skupiny COOP.

„S provozováním automatizované prodejny máme pozitivní zkušenost. První takový obchod jsme otevřeli v Roztokách u Křivoklátu v roce 2024. Obchod s neomezenou otevírací dobou se perfektně hodí také do nemocničního prostředí, kde vnímáme, že právě tento typ prodejny je skvělou odpovědí na charakter provozu a z něho plynoucích potřeb zákazníků,“ říká Aleš Polcar, obchodní ředitel Jednoty SD Rakovník.

Doposud měl obchod jen omezenou otevírací dobu, ve všední den obchod zavíral v 14:30, v sobotu v 10:00 a v neděli měl zavřeno. Podle Aleše Polcara bude lidská obsluha v obchodě i nadále přítomna v rámci běžné otevírací doby, po jejím skončení se už ale zákazníci obslouží sami. Prostředí nemocnice je přizpůsoben i sortiment obchodu, který se krom běžné nabídky sortimentu food kategorie a částečně i nonfood kategorie, zaměřuje na lahůdky, zákusky, obložené bagety, čerstvé pečivo apod.

Nový způsob prodeje vítá i vedení nemocnice. „Jsme rádi, že zaměstnanci, pacienti, či návštěvnici nemocnice budou nyní moci nakupovat kdykoliv. Po zavírací době obchodu byla doposud možnost si nakoupit jen v různých automatech, teď nebude problém zastavit se třeba během noční směny pro čerstvé potraviny,“ říká k otevření obchodu MUDr. Ondřej Dostál, MBA, jednatel rakovnické nemocnice.

Skupina COOP otevřela první automatizovaný obchod v roce 2022. V současnosti jich je v provozu již téměř sedmdesát. Automatizované prodejny nacházejí uplatnění na vesnicích, v turistických lokalitách nebo třeba na letištích. Podle Lukáše Němčíka, místopředsedy skupiny COOP pro služby, představují automatizované obchody revoluci v maloobchodě a rozvíjí strategii skupiny být vždy maximálně dostupní zákazníkům. „Koncept automatizovaného provozu se skvěle uplatňuje v místech, kde je neustály provoz, jakou jsou komunikační uzly nebo univerzitní areály. Ještě důležitější však je, že tato technologie pomáhá udržet i malé obchody v regionech a díky ní místní nemusí za každým nákupem složitě cestovat. Přitom tento koncept nepřináší žádný růst personálních nákladů spojených s delší otevírací dobou,“ říká Lukáš Němčík.

Nakupování zvládne každý s chytrým mobilem a platební kartou COOP v rámci svého konceptu automatizovaných prodejen vsadil na jednoduchost. Samotný vstup do prodejny je podmíněn vlastnictvím bankovní identity a stažením speciální aplikace DoKapsy od ČSOB v mobilním telefonu. Aplikaci mohou využívat i ti, kdo nejsou klienty banky ČSOB. Nákup probíhá již jen díky platební kartě a standardní samoobslužné pokladně, se kterou se zákazníci dnes potkávají ve stále větším počtu obchodů. Vedle ČSOB je dalším partnerem projektu rozšiřování sítě automatizovaných prodejen společnost Mastercard, která se zaměřuje na bezhotovostní platby.

Bankovní identitu má dnes prakticky každý, kdo využívá služeb internetového bankovnictví. Takže to pro zákazníky není nic nového. Navíc si musí jen stáhnout aplikaci, která generuje kódy pro vstup do prodejny. Díky využití bankovní identity na jednu stranu řešíme problém s bezpečností a bráníme se případným nenechavcům a na stranu druhou zajišťujeme, že do prodejny vstupují pouze lidé starší osmnácti let a můžeme tedy v automatizovaném režimu prodávat třeba alkohol,“ vysvětluje Lukáš Němčík.

Jak probíhá nákup

  1. Stáhněte si mobilní aplikaci DoKapsy od ČSOB (aplikace je určena i pro ty, kteří nemají u ČSOB účet)
  2. Zaregistrujte se do aplikace
  3. Pro vstup do obchodu použijte QR kód ve svém mobilním telefonu.
  4. Vezměte si košík a nakupujte
  5. U pokladny naskenujte zboží
  6. Potvrďte nákup a zaplaťte platební kartou/mobilním telefonem, tj. bezhotovostně
  7. Pro odchod z prodejny naskenujte opět QR kód z aplikace

Co je bankovní identita (BankID)

Bankovní identita lidem usnadňuje život a zbavuje je části starostí při vyřizování na úřadech i ve firmách. Je způsobem, jak bezpečně, jednoduše a zdarma prokazovat totožnost v digitálním prostředí, navíc bez ohledu na provozní hodiny. Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví.

Klienti bank se můžou díky bankovní identitě přihlašovat do portálů státních úřadů a prostřednictvím digitální platformy Bank ID i do klientských zón soukromých firem. V průběhu letošního roku se očekává další napojení soukromých společností a nových služeb eGovernmentu, kde bankovní identita pomůže usnadnit život. Firmám bankovní identita přináší zjednodušení podnikání, více klientů a jejich rychlejší a pohodlnější obsluhu. Bankovní identita usnadňuje uživatelům přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí a nejnověji i digitální podepisování dokumentů. Možností využití služeb bankovní identity bude stále více.

Bankovní identita v Česku:

  • 5,5 milionu unikátních uživatelů
  • 1,3 milionu unikátních přístupů od spuštění služeb
  • 7 zapojených bank
  • Využívána pro přístup k digitálním službám státu a soukromých firem

Jak je prodejna zabezpečena proti krádežím

  • Každý zákazník je jednoznačně identifikován prostřednictvím bankovní identity
  • Prostor automatických prodejen je kompletně pokryt kamerovým systémem
  • Prodejna je napojena na pult centrální ochrany, přičemž při každém vstupu zákazníka do prodejny je systém aktivován

 

Zdroj: Direction PR, s.r.o.

Praha, 11. února 2025