Nadnárodní potravinářské firmy prodražují lidem potraviny

Evropská komise potrestala potravinářskou firmu Mondelez za umělé rozdělování vnitřního trhu EU a dlouhodobé poškozování zákazníků. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) vyzývá k legislativnímu zákazu nekalých praktik nadnárodních výrobců.

  • Firma Mondelez uměle rozdělovala jednotný evropský trh a zneužívala své silné pozice, za dlouhodobé umělé navyšování cen ji Evropská komise potrestala pokutou 8,3 miliardy korun
  • Evropské sdružení obchodníků EuroCommerce i Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR na tato teritoriální omezení obchodu dlouhodobě poukazují, zbytečně vysoké ceny stojí zákazníky v Evropské unii podle analýzy Evropské komise stojí každý rok téměř 350 miliard korun
  • Před firmou Mondelez byla za podobné poškozování zákazníků potrestána největší pivovarnická skupina AB InBev pokutou ve výši 5 miliard korun
  • Je nejvyšší čas, aby se Evropa spojila proti nekalým praktikám dominantních potravinářských firem a ty jednoznačně zakázala

Opět se ukazuje, že jednotný trh Evropské unie trpí vážnými nedostatky. Evropská komise potrestala minulý týden americký potravinářský koncern Mondelez rekordní pokutou ve výši přes 8,3 mld. korun za chování proti evropským pravidlům hospodářské soutěže. Mondelez je předním světovým výrobcem sušenek, čokolády a dalších cukrovinek mnoha známých značek, v portfoliu měl do roku 2015 rovněž některé známé značky kávy. V České republice vlastní Mondelez např. značky Opavia, Figaro, Milka, Oreo či Siesta.

Pokuta ze strany Evropské komise padla po dlouhém šetření za uplatňování praktik, které bránily obchodníkům ve volném nakupování značek firmy Mondelez v rámci jednotného evropského trhu. Zjednodušeně řečeno, firma Mondelez stanovovala pro své výrobky různé ceny v jednotlivých evropských zemích a v rozporu s volným pohybem zboží v EU bránila obchodníkům, aby výrobky firmy Mondelez nakupovali tam, kde jsou nejlevnější.

Takové praktiky se nazývají územní omezení dodávek a vedou k umělému rozdělování společného evropského trhu tak, aby dominantní producenti potravin mohli zneužívat své silné pozice a obliby u zákazníků k požadování neoprávněně vysokých cen a k umělému navyšování svých zisků. Na takto uměle rozděleném trhu nastavují výrobci značkových potravin, obvykle prostřednictvím svých distributorů v jednotlivých zemích, uměle odlišné nákupní ceny pro obchodníky. Národní distributoři pak mají obvykle zakázáno dodávat dané výrobky do jiné evropské země a nemožnost obchodníků nakupovat volně po celé Evropě nevyhnutelně vede k vyšším cenám pro konečné spotřebitele.

Pokuta pro Mondelez není první svého druhu. Již v roce 2019 uložila Evropská komise peněžitý trest ve výši 5 mld. korun pivovarnickému koncernu AB InBev, a to za podobné omezující praktiky, konkrétně ve vztahu k omezením dovozů piva z Nizozemska do Belgie.

Územní omezení dodávek je systémový problém, který se objevuje napříč všemi členskými státy Evropské unie a na který pravidelně naráží obchodníci v rámci svého každodenního podnikání. Dosavadní praxe ukazuje, že skrze samotné vymáhání pravidel hospodářské soutěže nelze tyto praktiky výrobců zcela vymýtit a je tedy potřeba, aby přišel jednoznačný zákaz tohoto neférového chování a poškozování evropských spotřebitelů.

SOCR ČR vítá rozhodnutí Evropské komise v případě Mondelez. Domníváme se však, že pro systémové řešení územních omezení dodávek je nezbytné přijetí legislativy na evropské úrovni, která by tyto nekalé praktiky výrobců postavila jednoznačně mimo zákon. Nová Evropská komise, jejíž ustavení naváže na červnové volby do Evropského parlamentu, musí být v agendě jednotného unijního trhu mnohem aktivnější a silným nadnárodním výrobcům musí nastavit jasné hranice.

Po více než 30 letech fungování vnitřního trhu není přijatelné, aby byl sektor obchodu vystaven takto zřetelné diskriminaci, jež má navíc přímý dopad na všechny občany Evropské unie. Po dvou letech drastické inflace není legitimní tolerovat umělé navyšování cen potravin a dalších výrobků, které lidé každý den nakupují, a přitom zavírat oči nad nadměrně vysokými maržemi velkých nadnárodních výrobců.

Pozornost na téma musí zaměřit také jednotlivé členské státy. Ministři pro ekonomiku v rámci Rady pro konkurenceschopnost diskutovali o problému minulý pátek. Česká republika je součástí koalice zemí, které chtějí rozbíjení jednotného evropského trhu řešit, a oceňujeme, že se Ministerstvo průmyslu a obchodu jednoznačně postavilo na stranu zákazníků. Na potřebu vyřešit tuto nekalou praktiku velkých potravinářských koncernů poukázal ve své zprávě o vnitřním trhu také bývalý italský premiér Enrico Letta.

 

 

Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky

Praha, 1. června 2024