Češi jsou v nákupech online zkušení. Podle dat Českého statistického úřadu nakupuje na internetu celá polovina Čechů. Podle průzkumu Rondo Data pro Rondo.cz nakupuje online déle než 15 let 10 % zákazníků internetových obchodů. Na zahraničních e-shopech jich nakupuje již 41 %.
„Průzkum nám ukázal, že déle než 15 let nakupuje online 10 % lidí využívajících e-shopy. 28 % respondentů tak činí 10 – 15 let. Největší skupina (34 %) se vyjádřila, že takto nakupuje 5 – 10 let,“ informuje o výsledcích průzkumu Lukáš Vršecký, jednatel Rondo.cz.
Na zahraničních eshopech nakupuje 41 % těch, kteří nakupují online. Dalších 16,5 % nákup zkusilo, ale pravidelně nenakupuje. Nejčastější překážkou v online nákupu ze zahraničí je složitá komunikace v cizím jazyce, dlouhé dodací lhůty a obava z nedodání zboží.
Nejdůležitějšími vodítky pro nákup na určitém e-shopu jsou pro Čechy zejména uživatelsky ověřený e-shop, například Heureka.cz (32 %), výhodné ceny (30 %) a důvěryhodná značka (20 %). Od nákupu naopak odradí téměř čtvrtinu lidí celková nedůvěryhodnost e-shopu, drahá doprava (18 %), nutnost platby předem (13 %), nedostatečné informace o nabízeném zboží (13 %) či nevyhovující dodací podmínky (11 %).
A podle čeho se Češi rozhodují pro nákup na novém e-shopu? Nejčastěji je k tomu vede jejich vlastní aktivita, kdy si jej sami vyhledají na internetu – 57 %. Více než 20 % dá při nákupu na novém e-shopu na doporučení kolegů a 15 % zareaguje na reklamu na internetu.
Ač je online nákup potravin dynamicky rostoucím segmentem, stále zhruba třetina Čechů má vůči němu zábrany. Dále nechceme nakupovat například erotické pomůcky (14 %), obuv (13 %), zájezdy a rekreační pobyty (14 %), oblečení (6 %), elektroniku (6 %), kosmetiku (4 %) nebo zboží pro děti (4 %).
Průzkum realizovala agentura Rondo Data na vzorku 2250 respondentů z celé ČR.
Zdroj: ASPEN.PR S.R.O.
Praha, 2. září 2018