Minipivovary v pandemii propadly o čtvrtinu

Aktuálně roste poptávka po pivech z minipivovarů v obchodech, čemuž napomohl uplynulý rok a půl pandemie. Potvrzují to hypermarkety Globus. Ty v současnosti mají zalistovány produkty hned ze 63 minipivovarů. „Zákazníci to ocenili a my jsme rádi, že regionální české pivovary můžeme podpořit. Spolupráci chceme i dál postupně rozšiřovat,“ řekl František Wagner, ředitel category FOOD hypermarketů Globus.

Prodej piv v Globusu meziročně už několik let po sobě roste. A na podílu zájmu mají svůj úspěch i ti nejmenší, minipivovary. Před čtyřmi lety hypermarkety Globus zalistovaly do své nabídky první piva z minipivovarů. Dnes jich nabízí přes šest desítek a výběr je rozmanitý. Když už zákazníci sáhnou do regálu po pivu z minipivovaru, jde o ležáky nebo speciály typu ALE, APA, IPA a piva s vyšším procentem alkoholu.

Úspěšně se prodávají piva z Moravy, Českého Švýcarska a dalších regionů. „V roce 2017 jsme začali spolupracovat s Globusem a do dnešního dne jsme velmi spokojeni. Jako první jsme začali dodávat do Ostravy a do Opavy. Od roku 2019 dodáváme do Brna a v poslední době jsme přidali Havířov. Od začátku jsme brali prodej našeho piva v HM Globus jako vzájemně prospěšnou aktivitu. Globus, myslím že velmi správně, představil obecně craftové pivo široké veřejnosti a pro nás to samozřejmě znamenalo výhodu proniknutí do podvědomí nových zákazníků, kteří se spolupodílejí na intenzivním růstu našeho minipivovaru,“ řekl Jiří Valenta, jednatel minipivovar Nachmelená opice.

Pandemické trápení některým minipivovarům zmírnily obchody

Minipivovary propadly ve výrobě o 25 až 30 procent. Nicméně stále přibývají, a i když se nárůst zpomalil, nezastavil se. „Definitivně zavřelo 5 minipivovarů (1 procento) a utlumilo či pozastavilo činnost 25 minipivovarů (5 procent). Samozřejmě, každý další prodejní kanál je velké plus a prodej v řetězcích je pro minipivovary sice náročný, ale v současné době nezbytný,“ potvrdil Jan Šuráň, prezident Českomoravského svazu minipivovarů.

Minipivovary měly v době pandemie díky uzavřeným restauracím omezené distribuční kanály. A mnohdy stál jejich prodej na obchodech, které se snažily dostat jejich piva do povědomí svých zákazníků. „V loňském roce jsme se zapojili do projektu #zachraň pivo, kdy jsme se domlouvali s dodavateli na podpoře prodejů,“ rekapituloval František Wagner.

Pivo je regionální záležitost

Podle hypermarketů Globus je pivo silně regionální záležitost. „Minipivovary z okolí Brna zákazníci znají a častokrát také milovníci piva tyto minipivovary navštěvují osobně a po osobní návštěvě se zajímají, kde mohou pivo ve svém okolí koupit. Nejširší zastoupení minipivovarů v našich hypermarketech je právě na Moravě,“ řekl František Wagner. Globus má proto v každém z patnácti hypermarketů odlišnou nabídku piv z malých pivovarů.

Sudové trendy

Zákazníci čím dál víc v našich obchodech poptávají piva v malých soudcích. Jde jak o praktické, tak i ekologické balení. „Rozhodně je to trend, který řešíme na letní sezónu již několikátým rokem a aktuálně jsme v červnu zalistovali dalších deset druhů patnáctilitrových sudů od různých dodavatelů,“ říká František Wagner ředitel category FOOD hypermarketů Globus. To pociťují i minipivovary. Po celou dobu dodáváme do HM Globus lahvové pivo. Dnešní trendy nám ukazují že se výrazně zvýšil, zvláště v době pandemie prodej malých sudů, které zákazníci berou na malé oslavy, přátelské posezení, nebo jen tak na zahrádku. Proto jsme rádi, že se nám letos podařilo zalistovat v rámci sítě HM Globus i 15 litrové sudy,“ řekl Jiří Valenta z Nachmelené opice. Podle Jana Šuráně si takové balení piv však nemůže dovolit každý minipivovar. „Kdo ale může, tak ho dělá. Budoucnost to je,“ uzavřel.

 

Zdroj: Globus

Praha, 16. června 2021