Mattoni 1873 v roce 2024 překonala rekordní hranici 2 miliard prodaných lahví

Mattoni 1873, největší středoevropský výrobce minerálních vod a nealkoholických nápojů s 3 650 zaměstnanci, 11 výrobními závody a působností v 8 zemích, v roce 2024 opět zlepšil svou výkonnost. Skupině se dařilo ve všech oblastech podnikání, mezi které patří přírodní a ochucené minerální vody, nealko nápoje, snacky i prodejní automaty pod značkou Very Goodies. Objem výroby celé skupiny překonal magickou hranici 2 miliard prodaných výrobků a tržby meziročně stouply o více než 12 % na 25 mld. Kč.

„Loňský rok byl rekordní z pohledu prodaných lahví i finančního výsledku, který byl výrazně lepší, než jsme očekávali. Pomohly nám úspěšné inovace a také poměrně teplé počasí, ale museli jsme být ve všech zemích dobře připraveni a odpracovat si to. Všude jsme rostli, posilujeme zejména na Balkáně, kde se skupině hodně daří,“ říká Alessandro Pasquale, výkonný prezident Mattoni 1873.

V rozvoji svých zahraničních operací se skupina Mattoni 1873 v roce 2024 soustředila zejména na Srbsko. V dubnu plně ovládla firmu Knjaz Miloš, největšího výrobce minerálních vod a energetických nápojů na srbském trhu, poté co odkoupila menšinový podíl PepsiCo. Knjaz Mioš je zároveň oficiálním výrobcem a distributorem nealkoholických sycených nápojů PepsiCo pro trhy Srbska, Černé Hory a Bosny a Hercegoviny. V říjnu pak skupina zahájila provoz v novém závodu Knjaz Miloš se dvěma výrobními linkami na stáčení nápojových produktů do PET lahví a plechovek. Knjaz Miloš tím zdvojnásobil svoji kapacitu a stal se největším výrobcem balené vody a nealkoholických nápojů v této části Evropy. Do modernizace a rozšiřování závodu v Aranđelovaci skupina Mattoni 1873 investovala celkem přes 28,5 milionů eur.

V ČR se skupina věnovala rozšíření produktových řad. Mattoni Esence, jedinečná ochucená minerální voda bez cukru a sladidel, přidala originální příchuť Yuzu & Okurka. Značka Magnesia, přírodní minerální voda se vysokým obsahem zdraví prospěšného hořčíku, po 11 letech kompletně aktualizovala svou vizuální identitu a zároveň rozšířila portfolio funkčních vod Magnesia Plus o inovativní varianty Boost a Revital. Oblíbený nealkoholický beermix BirGo, vyráběný ve spolupráci s národním pivovarem Budějovický Budvar, loni obohatil nabídku o variantu BirGo Cedrata. NADA a Nielsen ve zprávě z února 2025 právě značku BirGo označili v celém segmentu nealkoholických piv za nejrychleji rostoucí značku z pohledu frekvence nákupu.

Na podzim 2024 také skupina nabídla nový B2B e-shop „MyMattoni“ s kompletním řešením pro podniky zákazníků HORECA segmentu: snadné a rychlé objednávky, nejširší portfolio kvalitních nealkoholických nápojů na trhu a praktické tipy pro úspěšný provoz jejich podniků.

V roce 2025 bude skupina pokračovat v rozvoji úspěšné řady minerální vody Mattoni Esence, spotřebitelé se mohou už brzy těšit také na nové řady funkčních vod nebo na novinky u licenční limonády Pepsi.

„Mattoni 1873 dlouhodobě usiluje o plnou cirkularitu nápojových obalů včetně PET lahví a plechovek. Cirkulace obalových materiálů v uzavřené smyčce – tedy recyklace z lahve do lahve a z plechovky do plechovky – snižuje tlak na těžbu nových surovin, zmenšuje uhlíkovou stopu až o dvě třetiny a šetří životní prostředí. Významným krokem k cirkularitě je systém zálohování PET lahví a plechovek, který funguje už v šestnácti evropských zemích včetně všech našich sousedů. My věříme, že od ledna 2027 by mohl začít platit i v České republice, která by se jinak stala osamoceným ostrůvkem, který není schopen efektivně nakládat s materiálovými zdroji,“ shrnuje Alessandro Pasquale.

Od roku 2022 postupně spustily své zálohové systémy Slovensko, Maďarsko a Rakousko. V říjnu 2025 k zálohujícím státům střední Evropy přibude Polsko. Mattoni 1873 tak aktuálně působí na třech trzích, kde efektivně funguje zálohový systém (Slovensko, Maďarsko, Rakousko), v Bulharsku a Srbsku se o zavedení záloh seriózně diskutuje.

 

Zdroj: AMI Communications, spol. s r.o.

Praha, 25. března 2025