Manifesto Market, nedávno oceněný titulem Mastercard Obchodník roku za nejlepší zákaznický zážitek, znovuotevřel v pátek 15. března své brány. V upraveném prostoru doplněném o iglú, zbrusu nový nábytek stack od české značky mmcité i o zelené instalace olivovníků a citrusovníků z dílny Haenke, budou návštěvníci vítáni po celý tento rok na gastronomické i hudební zážitky.
V Manifestu budou nadále působit nejoblíbenější jména – Matteo de Carli, Poké Haus a Vinohradský pivovar čepující do skla – a přibude k nim Chu Yakitori šéfkuchaře Levitate Christiana Duy Chu, QQ Asian Kicthen, bar Le Valmont Bubbles Bar nebo autentická neapolská pizzerie Da Antonio. Rok 2019 bude ve znamení digitální evoluce, rozšíření Manifesta a unikátních zážitků.
Manifesto loni navštívilo na 650 tisíc lidí, což odpovídá téměř polovině Prahy. Na sociálních sítích Manifesto zasáhlo okolo 4 milionů lidí. Šest měsíců stačilo k tomu, aby cashless market sklidil cenu za nejlepší zákaznický zážitek v prestižní soutěži Mastercard Obchodník roku. O gastronomickém zjevení pod magistrálou psaly The New York Times i Monocle. Laťka pro druhou sezonu je ještě výše.
„Nemůžeme se dočkat, až si s prvními letošními návštěvníky přiťukneme pivem z Vinohradského pivovaru, čepovaným do opravdových sklenic s originálním motivem Manifesta. Bude to nejen nesrovnatelně lepší zážitek, ale hlavně zbavíme náš provoz velkého množství jednorázových kompostovatelných kelímků. Loni jsme se učili za pochodu. Na některé větší změny jsme potřebovali pár týdnů,” podělil se zakladatel Martin Barry o významnou novinku.
Sklenice jsou jedna z hmatatelných změn, pořadatelé se však v sezoně 2019 soustředí hlavně na vývoj digitálních vylepšení, díky nimž se hostům zkrátí čekání na porci, ještě více usnadní způsob placení a objednávky bude možné vyřizovat od stolu, třeba i toho v kanceláři. Jinými slovy, hodně úsilí je věnováno tomu, aby se dokonalý zážitek z místa propojil s uživatelsky vstřícnou online zkušeností. Inovace má Manifesto ve své DNA – Manifesto se díky Mastercard stalo prvním bezhotovostním místem v Česku, s velmi pozitivním ohlasem na straně návštěvníků i provozu.
Úsilí vyvíjet a posouvat inovace v gastronomii zaujaly investora Rockaway Capital, který umožní vize zakladatele proměnit ve skutečnost. Pro Rockaway jde o strategickou investici, která navazuje na její e-commerce aktivity s přesahem do tradičního retailu, jako je skupina e-shopů Mall Group, síť knihkupectví Luxor, nebo online cestovní agentura Invia.
Skupina Jakuba Havrlanta může zúročit i zkušenosti z gastro scény, kde je zastoupena systémem Storyous, který řeší kompletní provoz pro gastro podniky všech velikostí. „Oslovila nás zejména vize Manifesta, která má mimořádný potenciál a přináší moderní alternativu tradičnímu offline byznysu, což je společný ukazatel všech našich investic. Jsem rád i za to, že můžeme využít naše know-how jak z retailu, tak z budování digitálních platforem,” říká Dušan Zábrodský, Investiční partner skupiny Rockaway. „Stát se nejsilnější značkou v oblasti celosvětového pop-up retailu – to je meta, na kterou s Manifestem cílíme, a jsem rád, že můžeme stavět na leadershipu a silné vizi Martina Barryho a jeho týmu,” dodává Martin Konop, který se spolu s dalšími členy týmu Rockaway bude aktivně podílet na definici strategie a její realizaci.
„Manifesto Market se za krátkou dobu stal mezinárodním pojmem a i díky kompletnímu cashless řešení inspirativním příkladem pro další projekty v České republice a na Slovensku. Společnost Mastercard se i nadále bude podílet na zvyšování kvality prostředí Manifesta prostřednictvím podpory bezhotovostního řešení, aby se jak zákazníci, tak i obchodníci místo přepočítávání hotovosti mohli soustředit na ‘zážitky k nezaplacení’,” sdělila Pavla Císařová, šéfka marketingu Mastercard.
Na dotaz, jak dlouhá je naděje marketu na setrvání na stávajícím pozemku, odpověděl Petr Palička z Penta Real Estate: „Neumíme si představit lepší dočasné využití pozemku u magistrály, než je koncept Manifesto. Z přátelství jsme místo pronajali Martinu Barrymu do doby, než tady začneme stavět. A to v tomto roce určitě nebude. O kontejnerové gastro oáze se ví už i v zahraničí, turisté i místní o zážitky v Manifestu letos určitě nepřijdou.”
Kdo bude působit v Manifestu
Kurátoři z týmu Dejsiprostor pod dohledem Martina Barryho vybrali do 27 kontejnerů celkem 16 provozovatelů bister a restaurací, 3 nové bary včetně pivního a 5 pop-up obchodů.
Gastronomie
Mezi kuchyněmi bude zastoupena asijská gastronomie, kuchyně italská, jihoamerická, pravé americké barbeque i burgery, holandské lívance či havajské poké. V Manifestu posílí italská sekce. Vedle michelinskou hvězdou oceněného šéfkuchaře Mattea de Carli s podnikem Ryba je ryba zaměřeným na ryby a mořské plody otevře své bistro Da Antonio Pizzeria Napoletana, která bude připravovat autentickou sicilskou pizzu a neapolské pouliční speciality dle rodové receptury mistra Antonia Di Filippo.
Pravé mexické hovězí tacos s fazolovou rýží budou k dostání v Kukulkan Taquería. Také Asie dostane hodně prostoru a na výběr bude Pho Bar, Chu Yakitori šéfkuchaře Levitate Christiana Duy Chu, oblíbená fúze QQ Asian Kitchen a konečně to pravé místo pro vegeratiány, Vege Punk od týmu Signature. Manifesto si zakládá na kombinaci velezkušených šéfkuchařů včetně těch michelinských a mladých talentů za úplně novými koncepty. Těm je vyhrazena minimálně třetina kapacity a dostávají v Manifestu šanci nastartovat malý podnik pod svou značkou.
Zkušení jsou mentory těm druhým a Manifesto funguje jako účinný gastronomický inkubátor. Očekávaný comeback bude mít Poké Haus: „Jsme rádi zpět, Manifesto překonalo všechna naše očekávání. Nejen z pohledu obchodníka, ale i v lidské rovině. Být součástí Manifesta je jako tvořit velkou mezinárodní rodinu. Pro koncepty jako ten náš funguje Manifesto jako odrazová rampa – v Manifestu si můžete být jisti, že o Vás bude komunita slyšet,” svěřil manažer Poké Haus Carlos Meza. Do Manifesta se vrací také Kapara s izraelskou a středomořskou kuchyní připravenou na Josper grilu.
Vyhledávanými podniky pro milovníky dobrého masa budou Dirty Dog Barbeque a The Craft Burget Spot, nebo české tradiční recepty připravené do krabičky od CK Knödelrei. Nabídku vegetariánských jídel bude mít většina restaurací a jistou volbou budou kromě bistra Vege Punk i na rostlinném oleji připravené hranolky ostravské značky Faency Fries s výtečnými dipy ve vegetariánské i veganské variantě, a nově příchozí Hummus Nofech. Rolls Bros. budou připravovat rolovanou zmrzlinu, dokonce i ve veganské variantě s kokosovým základem. Mezi zmrzlináři najdeme čas od času vrcholové sportovce.
Nápoje
Velkou novinkou je pivní kontejner Vinohradského pivovaru s pečlivě designově pojatým interiérem, jenž bude výhradně do skla čepovat až 5 druhů tradičních spodně kvašených ležáků i stále vyhledávanějších svrchně kvašených piv. Piva jsou nefiltrovaná a nepasterizovaná. Koktejly, limonády, bublinky a víno budou k dispozici v Le Valmont Bubbles Baru a v baru Lionello’s Cocktails, jehož nabídka bude postavena na likérech Stock.
Retail
V Manifestu nově najdeme specialisty na pokojové rostliny i výrobu fytokosmetiky Haenke, pop-up květinářství Provoní, knihkupectví Book Therapy nebo konopné produkty Cannor.
Prodejci
The Craft Burger Spot, Chu Yakitori, CK Knödelrei, Dirty Dog Barbeque, Faency Fries, Hummus Nofech, Kapara, Kukulkam Taquería, Lionello’s Cocktails, Minie’s, Pho Bar, Poké Haus, QQ Asian Kitchen, Rolls Bros., Ryba je ryba, Da Antonio Pizzeria Napoletana, Vege Punk, Le Valmont Bubbles Bar, Vinohradský pivovar, Book Therapy pop-up, Cannor, Haenke, Provoní pop-up, Never Enough pop-up a další. Leasing má v Manifestu na starosti společnost Dejsiprostor, pod kurátorským dohledem Martina Barryho.
Kultura a setkávání
Do druhé sezony Manifesto vstupuje pod záštitou nového starosty Prahy 1 Pavla Čižinského. Dokud se dá očekávat rozmarné jarní počasí, budou v aerálu zvyšovat pohodlí průsvitná iglú, jež se stala vyhledávanou vychytávkou zimního Manifesta. V nové sezoně však vybavená novou kolekcí elegantního nábytku stack od mmcité, který kombinuje pocit domácího pohodlí s odolnými materiály pro venkovní použití.
Prostorově dozná Manifesto malých změn v zadní části, kde se otevře větší prostor pro společenské akce, koncerty a slavnosti pod širým nebem. Do centrální „avenue“ se vrátí ikonické dlouhé stoly s lavicemi blocq od mmcité, podél nichž se soustředí nejrenomovanější šéfkuchaři. Manifesto se opět zazelená díky instalacím z trvalek a pokojovek uvnitř iglú, venkovní prostranství pak oživí řady olivovníků, citroníků a pomerančovníků. Centrální uličku bude zastiňovat vzdušná instalace z barevných tkanin.
Letošní kulturní dramaturgie soustředí na českou hudební scénu a objevy elektronické a akustické hudby. Alespoň dvakrát do měsíce proběhnou velkolepější párty. Zatímco na filmy, jež budou opět vybírat dramaturgové Aerofilms, si diváci musejí počkat do konce května, koncerty a djs zažijou doslova od prvního večera.
V Manifestu budou probíhat sobotní a nedělní brunche s buskery, v pátky budou vibrovat beaty na Nightmarketu a plátno, které je stálou součástí vybavení, poslouží i sportovním přenosům. Chystá se také velikonoční Manifesto s ozdobami, mladými pečínkami a alternativní, elegantní výzdobou. Loni se v Manifestu konalo 170 akcí, letos by se číslo mohlo přiblížit třem stovkám.
Zdroj: Manifesto Market
Praha, 19. března 2019