K iniciativě Zálohujme.cz se přidal další z významných tuzemských výrobců nápojů. Národní pivovar Budějovický Budvar se tak postavil po bok více než 20 firem a neziskových organizací, které podporují povinné zálohování PET lahví a plechovek v Česku.
„Vítáme Budějovický Budvar a máme radost, že stále více výrobců nápojů si uvědomuje, že je pro udržitelné nápojové odvětví nutné uzavřít materiálovou smyčku a začít recyklovat z „lahve do lahve“, v tomto případě hlavně „z plechovky do plechovky“. A právě prvním krokem k této cirkulární recyklaci je plošný zálohový systém, který dokáže do oběhu vrátit materiál téměř ze všech prodaných obalů. Ostatně s výrobci se na tom shodují i environmetální neziskové organizace a vědci,“ říká Andrea Brožová, mluvčí iniciativy Zálohujme.cz.
Záměr veřejně podpořit zavedení zálohování v Česku vstupem do iniciativy Zálohujme.cz ohlásil generální ředitel Budvaru Petr Dvořák na tiskové konferenci konané u příležitosti představení nového výrobku. Ten pivovar vyvinul spolu s jedním ze zakladatelů iniciativy Zálohujme.cz, výrobcem nealkoholických nápojů Mattoni 1873. „S Mattoni jsme navázali spolupráci při vývoji nového beermixu (nealkoholického piva BIRGO) a ukázalo se, že sdílíme stejné hodnoty. Udržitelnou cestu podnikání vnímáme jako důležitý pilíř našich řemesel a záleží nám na co nejšetrnějším nakládání s nápojovými obaly. Proto podporujeme zálohy i cirkulární recyklaci,“ komentuje přistoupení k iniciativě Petr Dvořák, generální ředitel Budějovického Budvaru.
Vstup do iniciativy Zálohujme.cz je jen logickým pokračováním úsilí o udržitelnost, která se projevila i v novém výrobku, nealkoholickém pivě BIRGO, uvařeném společně s Mattoni. To se vyrábí v Budějovickém Budvaru na nové moderní lince, jejíž vysoce vyspělé technologické vybavení přispívá k výrazně efektivnějšímu využití vody, tepla a elektrické energie. BIRGO je jako první nealko pivo v Česku baleno do papírových multipacků, jež navíc neobsahují lepidlo. Jedná se o technologii tzv. wrap-around s obsahem recyklovaného papíru, jejíž použití ušetří 16 % uhlíkové stopy oproti klasickým plastovým fóliím. Samotný materiál plechovek pak obsahuje 74 % recyklovaného hliníku.
Hliníkové plechovky jsou u spotřebitelů stále oblíbenější a za posledních 10 let vzrostly prodeje nápojů v plechovkách o 200 %. Budvar, stejně jako další členové iniciativy Zálohujme.cz, má zájem na co nejšetrnějším nakládání s nápojovými obaly a recyklaci „z lahve do lahve“, v tomto případě tedy „z plechovky do plechovky“. Bohužel prostřednictvím šedých kontejnerů se daří vysbírat jen každá třetí. „Ztráta“ materiálu z nevytříděných nápojových plechovek v ČR tak například v roce 2019 dosáhla 7 812 tun hliníku, z čehož by šlo vyrobit 312 milionů nových plechovek.
Zdroj: AMI Communications
Praha, 12. dubna 2022