Jen 5 % Čechů nakoupí alespoň jednou ročně na zahraničním e-shopu.

Podle posledních údajů Eurobarometru provede ročně nákup na zahraničním e-shopu jen 5 % Čechů. Pod pětiprocentní hranicí jsou z Evropské unie už jen Poláci. Naopak největší zkušenosti s nákupy u zahraničních internetových prodejců mají Rakušané (35 %).

foto_zdroj_glsDále podle průzkumu veřejného mínění na reprezentativním vzorku více jak 1 000 respondentů se Češi při zvažování, zda využijí zahraniční e-shop, nejvíce obávají odlišných právních podmínek a rizika, že zaplatí a zboží jim nepřijde. Strach ze ztráty nebo poškození zásilky už není tak velký jako dříve.

Obliba nakupování na internetu stále roste. V roce 2016 Češi na tuzemských e-shopech utratili podle Asociace pro elektronickou komerci 98 miliard korun, což je o 21 % více než v předešlém roce.

Ohledně zahraničních e-shopů ale stále panuje velká opatrnost. „Ze srovnání vyplývá, že z evropských národů jsou nejvíce nedůvěřiví Poláci a Češi. Na opačném konci stojí Rakušani, Finové, Dánové a Belgičané. Ti v Evropské unii využívají zahraničních e-shopů nejvíce,“ uvádí Pavel Včela, ředitel české pobočky balíkového přepravce GLS.

Podle průzkumu agentury Ipsos pro společnost PayPal jsou největším lákadlem pro Čechy, kteří nakupují na zahraničních e-shopech, výhodná cena (76 %) a zboží, které domácí e-shopy nenabízejí (61 %).

Slábnou obavy z posílání balíků do zahraničí

V porovnání s obyvateli ostatních států Evropské unie nejsou Češi konzervativní jen v přijímání zásilek ze zahraničí, ale i v posílání zásilek opačným směrem, tedy z Česka do zahraničí. Obavy o bezproblémové doručení zásilek odesílaných do zahraničí ale postupně slábnou. „Společnost GLS odbavuje stále více balíků směřujících za hranice Česka. Případných problémů s reklamací se oproti roku 2016 bojí o 20 procent méně Čechů. Strach ze ztráty či poškození zásilky meziročně klesl o 13 procent,“ dodává Pavel Včela. Hlavní překážkou pro odesílání balíků do zahraničí zůstává pro Čechy cena dopravy. V letošním roce to uvedla ještě polovina dotázaných (49 %). Naopak jako velmi málo problematické vidí Češi složitost odeslání (7,4 %), dobu doručení (4,7 %) nebo nedůvěru vůči přepravci (3,2 %). Tomu napomáhá i stále rozšířenější možnost sjednat přepravu balíku přes internet z pohodlí domova nebo kanceláře. GLS tuto službu nabízí pod názvem e-Balik.cz.

Údaje o zásilkách směřujících za hranice České republiky vyplynuly ze srovnání výsledků každoročního průzkumu veřejného mínění balíkového přepravce GLS na reprezentativním vzorku více jak 1 000 respondentů.

 

Zdroj: GLS Czech Republic s.r.o.

Praha, 27. června 2017