Jak si Češi vybírají e-shop pro svůj nákup?

Cena patří při každém nákupu mezi rozhodující faktory. A to jak v kamenných obchodech, tak na internetu. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ale podrobněji zaměřila na to, jaké další faktory hrají roli při výběru e-shopu. A také na to, jakou strategii při nákupu čeští spotřebitelé volí nejčastěji.

Zkušenost s nákupem on-line má podle nejnovějšího výzkumu APEK, kterého se zúčastnilo více než 1500 respondentů, 89 % uživatelů internetu ve věku 15+. Není žádným překvapením, že nejčastěji objednávají zboží po síti zákazníci ve věku 25 až 34 let. Celkem 66 % respondentů v této věkové kategorii uvedlo, že na e-shopech nakoupí minimálně jednou za měsíc. „Naše nejnovější data potvrzují dlouhodobý trend. Na internetu se nakupuje pravidelně a opakovaně, e-komerce je již nedílnou součástí našeho každodenního života,“ komentuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Pro výběr internetového obchodu využívá při většině nákupů 62 % zákazníků srovnávače cen či nákupní rádce. „Cenové srovnávače jsou pro spotřebitele praktickým pomocníkem. Přesto jen samotná nejnižší cena vybraného zboží pro samotný nákup nestačí,“ říká Jan Vetyška. „Cena je zcela zásadním atributem pro výběr e-shopu u 51 % zákazníků. 60 % z nich ale za stejně důležité považuje, aby obchodník nabízel přehledné a kompletní informace o produktu. 53 % nakupujících vyhledává dopravu zdarma, 52 % pak dostupnost zboží skladem.“

Jakou roli hraje u spotřebitelů loajalita? Kolik z nich se vrací do svého oblíbeného obchodu? Jako nejčastější nákupní strategii uvedlo nákup ve vyzkoušeném obchodě 20 % respondentů výzkumu. Je však třeba vnímat rozdíly, které přináší jednotlivé kategorie.

„Nejvíce loajálních zákazníků mají e-shopy s oblečením a obuví. 27 % dotázaných uvedlo, že při nákupu módy po internetu důvěřují svým vyzkoušeným obchodů a jdou přímo za nimi,“ říká Jan Vetyška a pokračuje: „Počítače, notebooky a příslušenství nakoupí na obvyklém místě 23 %, drogerii a produkty pro zdraví a krásu 21 %, mobily 20 % a sportovní vybavení 17 % spotřebitelů.“ Zajímavostí na závěr pak je, že větší loajalitu k internetovým obchodům uvádí muži, a to ve 22 % oproti 17 % u žen.

 

Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci

Praha, 1. září 2016