Společnost IKEA představuje svůj nový katalog pro rok 2020, který je tentokrát zaměřený na téma spánku. Společně s ním spouští IKEA i novou dlouhodobou kampaň Spánkoví hrdinové, která zdůrazňuje benefity spánku a vysvětluje jeho důležitost. Kampaň poběží v televizi i v online prostředí, představí pop-up instalaci s takzvaným spánkovým barem pro veřejnost i obsahovou spolupráci s youtuberem Kovym. Celkový přístup k tématu spánku konzultovala společnost IKEA s předním českým expertem na spánkovou medicínu.
Přiznáním, že rádi dlouho spíme, u okolí většinou moc obdivu nezískáme. Uznání se dostává spíše těm, co vstávají časně, mají hodně zájmů a pracují dlouho do noci. Tato myšlenka tvoří základ nové kampaně společnosti IKEA Spánkoví hrdinové. Ta chce směrem k veřejnosti komunikovat nejen benefity spánku a jeho vliv na zdraví, ale také změnit pohled společnosti na ty, kteří této aktivitě holdují. „Cílem kampaně Spánkoví hrdinové je pomoci Čechům si uvědomit, že v noci mnohdy nespí kvůli bezcílnému brouzdání na sociálních sítích nebo upírání zraku do displejů počítače či televize. Chceme všem ukázat, že výměnou této prokrastinace za kvalitní spánek mohou jedině získat – sílu, svěžest a energii do dalšího dne,“ uvádí Magdalena Mrázková, lídr kampaně IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.
Kompletní přístup k pojetí této kampaně vycházel z úzké spolupráce s odborníkem na spánkovou medicínu, psychiatrem MUDr. Ing. Peterem Šóšem, Ph.D. Ten poskytl odbornou záštitu v podobě dat z výzkumů a insightů do spánkových návyků a zvyklostí Čechů. Týmu IKEA poskytl konzultace, ze kterých společnost vycházela například při tvorbě hlavních sdělení kampaně nebo realizaci pop-upu. Jak Češi spí, co znamená spánková prokrastinace a jak spát efektivněji – o tom všem si Peter Šóš povídal společně se světelným technologem Hynkem Medřickým a designérkou IKEA Karinou Hartai na tiskovém setkání. Debatu moderoval youtuber Karel „Kovy“ Kovář, který má nejen kvůli svému aktuálnímu pracovnímu vytížení k tématu blízko, a i z toho důvodu se rozhodl na kampani spolupracovat. „Téma spánku chceme komunikovat odlehčenější formou a jak název kampaně napovídá, udělat z něj něco, co je cool. Proto jsme se rozhodli oslovit Kovyho, který díky svému unikátnímu přístupu ke komunikaci na sociálních sítích dokáže edukovat a zároveň skvěle pobavit. Navíc si myslíme, že i když téma kvalitního spánku řeší zejména lidé v produktivním věku, právě jeho mladé publikum je tím, které se dokáže zmobilizovat a nastartovat tak spánkovou revoluci,“ říká Zdeňka Pecková, tisková mluvčí a PR manažerka IKEA Česká republika.
Součástí kampaně je pop-up instalace s názvem Spánkový bar, která bude v průběhu trvání kampaně cestovat po České republice, Slovensku a Maďarsku. V pop-up instalaci před obchodním centrem Arkády Pankrác si návštěvníci mohou prohlédnout několik typů ložnic IKEA vytvořených tak, aby simulovaly ideální prostředí pro spánek. Každá z ložnic zároveň znázorňuje vybraný benefit spánku. „Prostor se skládá ze tří částí. První je showroom s pěti ložnicemi, druhá část Spánkový bar se šesti místy na spaní a třetí je velká terasa, kde si můžou návštěvníci odpočinout. V showroomu ukážeme, jaké to je vyspat se do krásy, pro dobrou náladu nebo například pro lepší paměť. Každá ložnice je zařízená v jiném stylu a návštěvníci si tak můžou vyzkoušet různé druhy našich matrací a polštářů. Ve Spánkovém baru si poté můžou dát odpoledního šlofíka nebo se zaposlouchat do meditační hudby. Návštěvníky čeká mimo jiné ochutnávka našich švédských specialit, podávaných z foodtrucku vedle terasy,“ říká Michaela Lelková zodpovědná za eventy v rámci této kampaně. Součástí instalace, která bude na pražských Arkádách od 16. do 18. srpna, bude také série eventů. Kromě zmiňovaného setkání pro novináře a veřejných seminářů s odborníky proběhnou lekce jógy, meditace, snídaně s designérem nebo veřejné čtení z populární knihy Proč spíme? Ve vrchním patře pop-upu byl vytvořen tzv. Spánkový bar, který je určen pro dvacetiminutový „rychloodpočinek“ během dne. V jednotlivých buňkách může člověk ulehnout do postele a načerpat tak energii. Místo je možné rezervovat přímo na místě. Přesný harmonogram akcí najdou zájemci na IKEA.cz/spankovybar.
V digitálním prostředí se IKEA zaměří na krátký videoformát a stoppery, jimiž chce přimět lidi, aby šli brzy spát.
V televizní kampani pak IKEA uvede dva patnáctisekundové spoty, jež představí spánkové hrdiny, kteří budou inspirovat diváky, aby se jimi stali také. Ve vysílání se s nimi diváci mohou setkávat od 23. srpna do 16. října.
Představení nového katalogu je pro IKEA každoročně velkým svátkem. Jedná se o nejdůležitější marketingový nástroj již od roku 1951. U letošního vydání se IKEA zaměřila na důležitost spánku a radost z toho, co nám kvalitní spánek přináší. Díky těmto poznatkům vytvořili designéři IKEA pět odlišných domácností, jež vyprávějí příběhy lidí, kteří v nich žijí. Tím poskytují inspiraci na chytrá řešení pro odlišné styly bydlení.
Rozdílem oproti minulým vydáním katalogu je změna v jeho distribuci. „V letošním roce se mění způsob, jakým katalog zákazníkům nabízíme. Stále jsme přesvědčeni, že tištěný katalog je výborným zdrojem inspirace a důležitou součástí světa IKEA, i proto jej zákazníci vyhledávají. Chceme však co nejvíce snížit dopad naší činnosti na životní prostředí, a proto chceme, aby se tištěný katalog dostal do rukou těch lidí, kteří ho opravdu chtějí a užijí si ho. Krátíme tedy tištěný náklad časopisu o 76 % a končíme s distribucí do poštovních schránek,“ říká Petra Prokšanová, lídr katalogové kampaně IKEA Česká republika, Slovensko a Maďarsko. Katalog si mohou zákazníci vyzvednout od 15. srpna přímo v obchodních domech IKEA nebo během distribučních akcí, které proběhnou ve větších městech od 16. do 25. srpna. O konkrétních lokalitách se mohou zákazníci informovat skrze interaktivní mapu na www.IKEA.cz/katalog.
Marketingový koncept kampaně Spánkoví hrdinové má na starosti kreativní agentura TRIAD. Za spolurealizací v oblastí public relations a influencer marketingu stojí agentura Ogilvy. Eventy organizuje agentura New Wave. Nákup mediálního prostoru obstarává agentura Vizeum. Náklady na mediální podporu činí 500 000 eur pro region Česká republika, Slovensko a Maďarsko.
Zdroj: IKEA Česká republika
Praha, 18. srpna 2019