Firmy mají problém sehnat dostatek personálu na předvánoční špičku

S blížícím se vánočním obdobím vrcholí sezóna pro prodejce – ať už tradiční nebo internetové. Obchody hledají až tisíce sezónních zaměstnanců – prodavače, doplňovače, pracovníky do skladů, dopravy, logistiky; posily shánějí i e-shopy – na předvánoční sezónu především do call center, logistiky a dopravy.

V letošním roce je nedostatek pracovníků vzhledem k nízké míře nezaměstnanosti opravdu vážný, zejména ve velkých městech. Situaci se nedaří řešit ani najímáním brigádníků, počty sezónních nabídek se letos pohybovaly v řádu desetitisíců. Zájem o brigádnická místa je ale letos citelně menší, a to přesto, že firmy nabízejí lepší finanční ohodnocení než v předcházejících letech.

„Zájem o práci v oblasti retailu se v posledních třech letech rovnoměrně snižuje, zatímco počty nabídek v tomto oboru rostou,“ konstatuje Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „Letos firmy začaly s hledáním nových pracovníků pro vrchol sezóny už v průběhu srpna a září, přesto se jim nedaří dostatečně naplnit stavy. Nepomohl ani nábor sezónních pracovníků, o které se obchodníci v letošním roce přetahují i s výrobními a logistickými firmami, které také masivně najímají nové lidi.“

profesia-zajem-o-praci-v-obchode

Nedostatek lidí v oblasti retailu je způsoben několika faktory: nízkým finančním ohodnocením, nutností pracovat často o víkendech a svátcích, špatnými pracovními podmínkami, případně fyzickou náročností práce při manipulaci se zbožím. Prostřednictvím pracovního portálu Profesia.cz firmy shánějí v současné době nejčastěji prodavače, odborné prodejce, ale také vedoucí prodejen nebo provozů. Největší zájem ze strany uchazečů je o místa skladníků, administrativních pracovníků a odborných prodejců, nejméně lidé reagují na nabídky pro vybalovače a doplňovače zboží.

I když úroveň finančního ohodnocení se v poslední době nepatrně zvýšila, stále zůstává například u prodavačů nebo pokladních přibližně na polovině průměrné mzdy v ČR. Průměrná mzda v oblasti retailu se letos podle údajů Platy.cz zvýšila oproti roku 2014 o 11,7 %, z 19 565 Kč na 21 851 Kč. Nejvíce si polepšili doplňovači zboží, a to o 17,6 %, nejmenší nárůst mzdy byl u pokladních (4,3 %). Celkově nejvyšší průměrný plat je na pozici obchodní manažer, a to 37 438 Kč, v průměru nejméně berou pokladní – 13 497 Kč.

Z pohledu regionů je nejvíce nabídek v oblasti retailu logicky ve velkých centrech – v Praze a Brně (Jihomoravském kraji), následuje kraj Středočeský. Největší zájem o místa na Profesia.cz, tedy největší počet reakcí na inzerované místo, je zase v regionech, kde je nabízených míst nejméně – Vysočina, Zlínský a Ústecký kraj. Vysočina je také jediný region, kde letos oproti loňsku vzrostl počet reakcí na nabízená místa. Asi nikoho nepřekvapí, že nejvyšší průměrná mzda je v Praze (32 734 Kč), kde sídlí převážně ústředí firem, následují Jihomoravský (24 373 Kč), Středočeský (23 687 Kč) a Plzeňský kraj (21 125 Kč). Zajímavé je to, že ostatní regiony jsou poměrně vyrovnané, průměrná mzda se zde pohybuje od 19 912 Kč (Vysočina) po 20 730 Kč (Jihočeský kraj).

 

Zdroj: Profesia

Praha, 1. prosince 2016