E-commerce v Evropě se brání návrhu Evropské komise na přísnější ověřování on-line plateb

27 evropských subjektů z řad e-commerce sféry v čele s nadnárodními asociacemi připravilo v uplynulém týdnu společné prohlášení, které zaslalo předsedovi Evropské komise Jean-Claudu Junckerovi. Žádají úpravy návrhu regulačních technických norem pro on-line platby, který by v současné podobě mohl mít za následek snížení komfortu pro nakupující a tím i snížení tržeb pro internetové obchody.

K této výzvě se připojila také Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která zastupuje české e-commerce subjekty.

Návrh Evropské komise, respektive Evropského orgánu pro bankovnictví (EBA – European Banking Authority), si klade za cíl snížit riziko potenciálních podvodů při použití on-line platebních metod na internetu. Pro všechny platby, jejichž hodnota přesáhne 30 EUR (původně dokonce pouze 10 EUR), by dle EBA mělo být vyžadováno druhé ověření zákazníka. Tedy například po zadání informací o platební kartě by bylo třeba potvrdit platbu otiskem prstu či jinou biometrickou variantou ověření.

„Jsme jednoznačně pro zvýšení bezpečnosti plateb na internetu, nicméně je třeba si uvědomit, že každý další krok, který musí zákazník provést v průběhu nákupního procesu, má negativní dopad na poměr dokončených transakcí. Proto žádáme Evropskou komisi o zvážení dalších možností, jak se riziku podvodů s platbami vyhnout,“ komentuje dopis výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodává: „Pro zákazníky je přidání dalšího kroku v rámci objednávkového procesu nepříjemné například u opakovaných nákupů v jednom e-shopu či u nákupů prostřednictvím mobilního telefonu. Ztratí tak část komfortu, který nyní internetové obchody nabízí. Například při nákupu potravin či jiného zboží denní spotřeby postrádá takové opatření smysl.“

Regulační technické normy doplňují směrnici Evropského parlamentu a Rady o platebních službách na vnitřním trhu, která byla schválena v roce 2015. „V České republice je riziko zneužití při on-line platbách minimální. Také proto podporujeme změny tohoto návrhu, které by umožnily obchodníkům určovat míru rizika na základě svých interních mechanizmů. Domníváme se, že automaticky stanovená povinnost druhého ověření nebude mít pozitivní dopad ani u zákazníků, ani u e-shopů. Pro obě strany to bude spíše komplikace, která může zasáhnout celou e-commerce. Přitom jen v České republice mluvíme o odvětví, které již tvoří více než 10 % celého domácího maloobchodu,“ uzavírá Jan Vetyška.

 

Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci

Praha, 4. října 2017